Projekty naukowe i edukacyjne
Jednym z bardziej obrazowych przykładów łączenia działalności naukowej i dydaktycznej, a zarazem jednym z najbardziej istotnych przedsięwzięć realizowanych na Wydziale Nauk Społecznych przez pracowników realizujących zajęcia na kierunku pedagogika są projekty dydaktyczne:
− Uczenie się poprzez praktykę kluczem do profesjonalnej praktyki nauczania. Kompleksowe kształcenie studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską UJD, który otrzymał 1 130 588,54 zł dofinansowania w ramach konkursu osi priorytetowej III. Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym; Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (POWR.03.01.00-IP.08-00-PKN/18); projekt w trakcie realizacji;
− Metoda projektu krok po kroku czyli jak kreatywnie osiągać cele, który otrzymał dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego w osi priorytetowej III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym; projekt w trakcie realizacji;
− Tranzycja w dorosłość z kompetencjami przyszłości, w ramach konkursu nr POWR.03.01.00-IP.08-00-3MU/18 pt. "Trzecia Misja Uczelni", dotyczącego opracowania programów kształcenia i realizacji działań dydaktycznych, kursów, szkoleń dla niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego
− Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD, który otrzymał 3 888 772,42 zł dofinansowania ramach konkursu ogłoszone-go przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w osi priorytetowej III. Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych; projekt w trakcie realizacji;
− Masowy, otwarty kurs polskiego języka migowego na poziomie podstawowym, który otrzymał 166 587,79 zł dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego w osi priorytetowej III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym; projekt w trakcie realizacji;
− Mistrzowie dydaktyki – reedycja, który otrzymał ponad 100 000 złotych na realizację zdania dotyczącego podniesienia kompetencji kadry akademickiej w zakresie wdrożenia metody tutoringu do praktyki uczelnianej, w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze wdrożeniowym pt. „Mistrzowie dydaktyki” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten znakomicie wpisuje się w stale rozwijającą się ofertę Uczelni w obszarze kształcenia z wykorzystaniem metody tutoringu.
− Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, który otrzymał 646 777,49 zł dofinansowania w ramach konkursu POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19, "Projektowanie uniwersalne” dotyczące opracowania i wdrożenia w ramach programu studiów zajęć obowiązkowych obejmujących projektowanie uniwersalne (3.5 Kompleksowe program szkół wyższych, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020).
Oprócz projektów o charakterze dydaktycznym realizowanych z funduszy zewnętrznych (m. in. NCBiR) pracownicy ocenianego kierunku łącząc naukę i dydaktykę kierują realizacją działań lub uczestniczą w różnego rodzaju projektach skierowanych do dzieci i młodzieży:
− Uniwersytet Małego Profesora to projekt skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jego naczelnym celem jest wspieranie rozwoju kompetencji społecznych młodszych dzieci w zakresie umiejętności komunikacji, rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz uczuć i emocji innych ludzi (empatia), budowania pozytywnego obrazu siebie, a także umiejętności rozwiązywania problemów. Założenia programu wywodzą się z koncepcji analizy transakcyjnej – jednej ze współczesnych koncepcji terapeutycznych, która znajduje coraz szersze zastosowania w różnych dziedzinach funkcjonowania człowieka, w tym w edukacji i wychowaniu. Autorką programu jest dr Anna Pierzchała, a patronat merytoryczny nad nim pełni Wydział Nauk Społecznych UJD oraz Zespół Badawczy Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej – ośrodek akademicki zajmujący się badaniem możliwości wykorzystywania analizy transakcyjnej w edukacji. Na zajęciach uczestnicy mają okazję brać udział w różnego rodzaju aktywnościach, w których poprzez zabawę, dyskusję, doświadczanie poznają sposoby efektywnego rozpoznawania i wyrażania swoich uczuć i pragnień, uczą się skutecznie porozumiewać oraz rozwiązywać sytuacje problemowe.
− Akademia młodych wynalazców, która jest inicjatywą poszerzającą horyzonty kreatywnego i innowacyjnego myślenia dzieci i młodzieży. To całkowicie darmowa społeczna akcja, działająca w strukturach Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Przedsięwzięcie ma na celu nauczenie młodzieży szeroko pojętego myślenia, a także odwagi w rozwijaniu własnych zainteresowań i pogłębianiu wiedzy w najistotniejszych dla niej kwestiach. Misją tego przedsięwzięcia jest uczenie młodzieży postrzegania zjawisk zachodzących w otaczającym świecie i ich opisywanie w sposób holistyczny, łączący nauki matematyczno-przyrodnicze i humanistyczne.
− Akademia Dziecka i Rodzica (ADiR), poszerzająca grupę odbiorców oferty edukacyjnej Uczelni o dzieci – najmłodsze studentki i najmłodszych studentów. Przedsięwzięcie adresowane jest do dzieci w wieku 5-9 lat oraz ich rodziców/opiekunów. ADiR nauką i zabawą pomaga rozwijać się dziecięcej ciekawości, zainteresowaniom, intelektowi dziecka oraz jego twórczemu potencjałowi. ADiR kompetentnie wzbogaca także rodziców/prawnych opiekunów w nowoczesną wiedzę nt. rozwoju dziecka, pomagając im w radzeniu sobie z opieką i wychowaniem dziecka cywilizacji cyfrowej. Często w zajęciach uczestniczą studentki UJD – przyszłe nauczycielki przedszkoli i szkół.
− badania w zakresie: "Ponadzawodowe kompetencje, zainteresowania zawodowe i sposób podejmowania decyzji przez młodych ludzi w Polsce” oraz „Modele naukowe jako podstawa doradztwa w zakresie dalszego kształcenia przy szczególnej koncentracji na siatkach studiów w Polsce i Niemczech”;
− projekt „Uniwersytecka sieć na Rzecz Innowacyjności w Poradnictwie NICE 2" - realizacja w ramach Programu Kształcenia Ustawicznego - Akademicka Sieć ERASMUS projekt realizowany we współpracy z Ruprecht-Karls-Universitat Heidelberg a Akademią im. Jana Długosza w Częstochowie;
− projekt „Studia podyplomowe i licencjackie z podwójnym dyplomem Case Management - Zarządzanie Przypadkiem” projekt realizowany we współpracy z Hochschule der Bundesagentur für Arbeit w Mannheim (skrót - HdBA) a Akademią im. Jana Długosza w Częstochowie.
− projekt „Codzienność edukacyjna w Tanzanii z perspektywy jej uczestników”, którego celem było poznanie codzienności edukacyjnej w szkołach różnego szczebla w Tanzanii, odbył się w dniach 10-24 września 2015 roku, a miejscem docelowym było miasto Dar es Salaam. W projekcie udział wzięły następujące uczelnie: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, University of Dar es Salaam, Tanzania). Oprócz charakteru badawczego, wyjazd do Tanzanii związany był także z możliwością obserwacji zajęć prowadzonych w różnych typach szkół.
– Ładunki IED a bezpieczeństwo transporterów opancerzonych – dofinansowane ze środków Doskonała nauka. Nr umowy DNM/SP/512581/2021 z dnia 22.12.2021 r. Kwota dofinansowania 15 000 zł, kwota całkowita projektu 16 894 zł. Kierownik projektu: dr hab. Karolina J. Helnarska, prof. UJD.
Opis projektu:
W obecnej sytuacji geopolitycznej rozwój sił zbrojnych Grup Bojowych Unii Europejskiej (European Union Battlegroups) czy też krajów członkowskich NATO w Europie, a co za tym idzie, rozwój odmian sprzętu wojskowego i jego właściwości uzależniony jest głównie od przewidywanego rodzaju konfliktu, w którym mogą zaangażować się poszczególne Siły Zbrojne. Łatwy dostęp do powojennych pozostałości dał możliwość wykorzystywania ich pod postacią Improwizowanych Urządzeń Wybuchowych (IED). Ten nowy typ zagrożeń wpłynął na rozwój nowych rozwiązań konstrukcyjnych pojazdów wojskowych mających chronić przed skutkami fali uderzeniowej wybuchu. IED stanowią główną przyczynę śmierci czy urazów żołnierzy. Doświadczenia z udziału pododdziałów wykonujących zadania bojowe w ramach przeprowadzonych misji PKW CZAD, PKW ISAF, pojazdy muszą wykonać zadanie a w przypadku uszkodzenia ewakuować się z rejonu zagrożenia. Uszkodzenia IED mogą powodować trudności w kierowaniu transporterem opancerzonym, a w szczególności w jego prowadzeniu po określonym torze, także w określonych stanach awaryjnych układu jezdnego. Zmiana warunków użycia współczesnego sprzętu wojskowego stawia nowe zadania zarówno konstruktorami pojazdów wojskowych. Tematyka zawarta w monografii ma charakter interdyscyplinarny, jest wynikiem współdziałania zespołu badawczego składającego się z badaczy z zakresu nauk o bezpieczeństwie, jak i nauk technicznych.
– Uniwersytet dla polskich i ukraińskich rodzin z dziećmi w środowisku lokalnym. Kierownik dr hab. Izabela Krasiejko prof. UJD
– Metoda projektów krok po kroku, czyli jak poprowadzić prace nad projektem w zespole. Edycja 1,2,3,4. Kierownik projektu: dr Wioleta Duda
– Projektowanie uniwersalne kluczem do dostępności. Kierownik projektu: dr Wioleta Duda
– Metoda projektów krok po kroku, czyli jak poprowadzić prace nad projektem w zespole. Kierownik projektu: dr Wioleta Duda
– Uniwersalne kierunki - Uniwersalne społeczeństwo. Kierownik projektu: dr Wioleta Duda (w połączeniu z Katedrą Pedagogiki)
– Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Uczestnik w zespole i kierownik projektu na WPiE dr inż. Wioletta Sołtysiak (w połączeniu z Katedrą Pedagogiki)
– Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2. Raport z badań przeprowadzonych od 10 września do 10 października 2020 roku. Współautorką jest dr Anna Banasiak
Data dodania: 24 listopada 2024