Ogólnopolska konferencja w Lublinie na Majdanku z udziałem prof. dr hab. Janusza Zuziaka

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 kwietnia 2023

22 kwietnia 2023 roku kierownik Katedry Nauk o Bezpieczeństwie Wydziału Nauk Społecznych, prof. dr hab. Janusz Zuziak, na zaproszenie dyrektorki Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz dyrektora Państwowego Muzeum na Majdanku, uczestniczył w ogólnopolskiej konferencji podsumowującej projekt „Droga do Szoah – kultura i pedagogika pamięci w edukacji o Holokauście”. Konferencja odbyła się w Centrum Obsługi Zwiedzających Państwowego Muzeum na Majdanku w Lublinie.

W ciągu ostatnich miesięcy Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń we współpracy z instytucjami kultury i miejscami pamięci zorganizowało cykl seminariów dla nauczycieli w ramach projektu „Droga do Szoah”. Celem całego przedsięwzięcia było nie tylko upamiętnienie wydarzeń z kwietnia 1943 roku i analiza ich znaczenia w perspektywie moralnej, kulturowej i społecznej, ale także aktywizacja pamięci historycznej rozumianej zarówno w kategoriach przekazu historycznego, jak i procesu kulturowego. Osobnym celem projektu było upowszechnienie pedagogiki pamięci jako istotnego elementu współczesnej edukacji.

Głównymi problemami podejmowanymi w debacie była pedagogika i kultura pamięci w edukacji o Holokauście, misja instytucji kultury w upamiętnieniu ofiar Zagłady, rola muzeów w edukacji o Zagładzie i najnowsze propozycje edukacyjne w Państwowym Muzeum na Majdanku, Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau, Muzeum KL Plaszow, Muzeum byłego niemieckiego Obozu Zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem i Stacji Radegast - Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

Prof. dr hab. Janusz Zuziak mówił o roli miejsc pamięci w edukacji historycznej, znaczeniu historii mówionej, podróży historycznych do miejsc pamięci i na pola bitewne, jako czynnikach pogłębiających wiedzę historyczną, ale przede wszystkim poszerzających świadomość historyczną i kształtujących postawy wobec zjawisk zagrażających dzisiejszemu człowiekowi i światu.