Zarządzenie wewnętrzne Nr R.021.1.134.2021 Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie z dnia 22 listopada 2021 r.

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
16 grudnia 2021

Zarządzenie wewnętrzne Nr R.021.1.134.2021
Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie
z dnia 22 listopada 2021 r.
w sprawie prowadzenia kształcenia oraz weryfikacji efektów uczenia się w trybie hybrydowym
lub zdalnym w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie

 

pełna treść zarządzenia w dalszej części wiadomości

Zarządzenie wewnętrzne Nr R.021.1.134.2021
Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie
z dnia 22 listopada 2021 r.
w sprawie prowadzenia kształcenia oraz weryfikacji efektów uczenia się w trybie hybrydowym
lub zdalnym w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów z dnia 27 września 2018 r. (tj. Dz.U. 2021r. poz.
661) oraz na podstawie § 24 ust. 1-3 Statutu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego
im. Jana Długosza w Częstochowie zarządza się co następuje:

§ 1
1. Hybrydowy lub zdalny tryb kształcenia wprowadzany jest zarządzeniem lub
komunikatem rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w
Częstochowie.
2. Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość, nie może przekroczyć liczby określonej w
rozporządzeniu o prowadzeniu studiów i standardach kształcenia, chyba że minister
właściwy ds. szkolnictwa wyższego wprowadzi odrębne uregulowania.
3. Konsultacje nauczycieli akademickich prowadzone są w trybie zdalnym.
4. Jednostkami odpowiedzialnymi za proces kształcenia i realizację programów studiów w
trybie hybrydowym, w tym z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi kształcenia na
odległość, są jednostki prowadzące działalność dydaktyczną: Wydziały, Szkoła Doktorska,
Studium Nauki Języków Obcych, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu oraz
Uniwersyteckie Centrum Kształcenia Ustawicznego.
5. Jednostki prowadzące działalność dydaktyczną zobowiązane są do umieszczenia i stałej
aktualizacji na swoich stronach internetowych informacji o procesie kształcenia w trybie
hybrydowym, w tym kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość.
6. Jednostką organizującą proces prowadzenia kształcenia z wykorzystaniem metod,
technik i narzędzi kształcenia na odległość jest Centrum Kształcenia na Odległość,
kierowane przez dyrektora, przy współpracy osób i podmiotów specjalizujących się w
kształceniu na odległość.
§ 2
1. W czasie obowiązywania zdalnego trybu kształcenia zgodę na prowadzenie zajęć w
siedzibie Uczelni wyraża rektor na podstawie uzasadnionego wniosku dziekana wydziału,
dyrektora jednostki ogólnouczelnianej prowadzącej działalność dydaktyczną lub
dyrektora Szkoły Doktorskiej po opinii prorektora ds. studenckich lub w przypadku zajęć
w Szkole Doktorskiej prorektora ds. nauki i współpracy z zagranicą, z zastrzeżeniem
określonym w pkt 3.2. Wniosek, o którym mowa w pkt 1, powinien zawierać uzasadnienie odnoszące się
przede wszystkim do konieczności wykorzystywania aparatury lub wyposażenia Uczelni.
3. W przypadku zajęć i spotkań, które na warunkach określonych w niniejszym zarządzeniu
będą odbywać się w siedzibie Uczelni, obowiązkowe jest stosowanie wszystkich
procedur bezpieczeństwa obowiązujących w Uniwersytecie.
§ 3
1. Do kształcenia na odległość w Uczelni zalecane jest wykorzystywanie platformy
enauka.ujd.edu.pl wraz ze stosowanym w niej komunikatorem do przeprowadzania
wideokonferencji Big Blue Button. Wydziały mogą rekomendować dodatkowo inne
wybrane platformy (zalecane jest ograniczenie dodatkowych platform).
2. Do kontaktowania się ze studentami, doktorantami oraz uczestnikami studiów
podyplomowych wykorzystuje się środki elektroniczne, w tym przede wszystkim pocztę
USOSmail w USOSweb.
3. Jednostki monitorują formę i zakres narzędzi do kształcenia zdalnego wykorzystywanych
przez nauczycieli akademickich.
4. Procedury zapewnienia jakości kształcenia w przypadku prowadzenia kształcenia na
odległość, stanowiące część uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia,
określa załącznik nr 1.
§ 4
1. W czasie obowiązywania zdalnego trybu kształcenia zajęcia prowadzone są w czasie
rzeczywistym z wykorzystaniem komunikatora do wideokonferencji i z wykorzystaniem
czatu – dyskusji w czasie rzeczywistym, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w formie
pełnego kursu e-learningowego zatwierdzonego przez jednostkę i umieszczonego na
platformie enauka.ujd.edu.pl, dla których korzystanie z komunikatora jest jednym z
narzędzi kursu, obowiązkowym dla co najmniej pierwszych i ostatnich zajęć przed
zaliczeniem.
2. W przypadku zajęć laboratoryjnych, warsztatów i pracowni w okresie obowiązywania
trybu zajęć online niezbędne jest prowadzenie zajęć przez nauczyciela akademickiego z
wykorzystaniem pomieszczeń laboratorium czy pracowni, jeśli efekty uczenia się
określają konieczność wykorzystania infrastruktury lub aparatury Uczelni.
3. Zajęcia z wykorzystaniem komunikatora do przeprowadzania wideokonferencji lub z
wykorzystaniem czatu-dyskusji w czasie rzeczywistym odbywają się zgodnie z
opublikowanym planem zajęć.
§ 5
1. W przypadku kształcenia na odległość w ramach studiów pierwszego i drugiego stopnia,
jednolitych studiów magisterskich, studiów doktoranckich, studiów podyplomowych
oraz innych form kształcenia ustawicznego organizacja śródsemestralnej weryfikacjiuzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów, takich jak m.in.
kolokwia i sprawdziany, odbywa się poza siedzibą Uczelni z wykorzystaniem technologii
informatycznych. Wytyczne dotyczące sposób weryfikacji efektów uczenia się oraz
przeprowadzania zaliczeń i egzaminów w trybie zdalnym określa załącznik nr 2.
Informację o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku dokonywania nagrania
zaliczenia lub egzaminu z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających
kontrolę ich przebiegu i rejestrację zawiera załącznik nr 3.
2. Zaliczenia i egzaminy z wszystkich przedmiotów odbywają się w siedzibie Uczelni, o ile
nie zostanie wprowadzone ograniczenie możliwości przebywania w budynkach Uczelni z
powodu zaostrzenia sytuacji epidemicznej, ogłoszone odrębnym komunikatem.
Informacja o zaliczeniach i egzaminach przeprowadzanych w siedzibie Uczelni jest
podawana studentom, doktorantom i uczestnikom studiów podyplomowych na początku
zajęć. Na uzasadniony merytorycznie wniosek dziekan, dyrektor jednostki prowadzącej
działalność dydaktyczną, kierownik studiów podyplomowych lub dyrektor Szkoły
Doktorskiej może wyrazić zgodę na przeprowadzenie zaliczenia lub egzaminu w trybie
zdalnym. Informację o ewentualnej zmianie sposobu zaliczenia lub egzaminu, należy
niezwłocznie przekazać studentom, doktorantom i uczestnikom studiów
podyplomowych.
3. W przypadku ograniczenia możliwości przebywania w budynkach Uczelni z powodu
zaostrzenia sytuacji epidemicznej zaliczenia i egzaminy odbywają się poza siedzibą
Uczelni z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich
przebiegu i rejestrację. Wytyczne dotyczące sposobów weryfikacji efektów uczenia się
oraz przeprowadzania zaliczeń i egzaminów w trybie zdalnym określa załącznik nr 2.
Informację o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku dokonywania nagrania
zaliczenia lub egzaminu z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających
kontrolę ich przebiegu i rejestrację zawiera załącznik nr 3.
4. Zajęcia przeprowadzone w formie zdalnej, a także ich zaliczenie, jeśli odbywać się będzie
w trybie zdalnym, powinny być dokumentowane i archiwizowane przez nauczyciela
akademickiego wraz z dokumentacją aktywności studentów. Na tej podstawie zajęcia
mogą być zaliczone przez nauczyciela akademickiego oraz uznane za zrealizowane przez
dziekana, dyrektora jednostki prowadzącej działalność dydaktyczną lub dyrektora Szkoły
Doktorskiej.
5. Wszystkie zajęcia zrealizowane w trybie zdalnym, zaakceptowane i potwierdzone przez
dziekana wydziału, dyrektora jednostki prowadzącej działalność dydaktyczną,
kierownika studiów podyplomowych lub dyrektora Szkoły Doktorskiej, zostaną
rozliczone zgodnie z planowanym przydziałem zajęć dydaktycznych ustalonym w
indywidualnej karcie obciążeń dydaktycznych nauczyciela akademickiego, dotyczy to
również zajęć prowadzonych przez osoby w ramach umów cywilnoprawnych.§ 6
1. Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego
im. Jana Długosza w Częstochowie
Prof. dr hab. Anna Wypych-GawrońskaZałącznik nr 1
Procedury zapewnienia jakości kształcenia w przypadku prowadzenia kształcenia z
wykorzystaniem metod, technik i narzędzi kształcenia na odległość
I. Procedury kształcenia na odległość w jednostce prowadzącej działalność dydaktyczną
1. W momencie przejścia na kształcenie zdalne jednostki prowadzące działalność
dydaktyczną w zakładce Dydaktyka tworzą podstronę o nazwie Kształcenie na odległość.
2. Podstrony zawierają informacje przeznaczone dla studentów, doktorantów, uczestników
studiów podyplomowych i uczestników szkoleń oraz kursów, dotyczące kształcenia na
odległość na poszczególnych kierunkach, takie jak rekomendacje ministerialne, regulacje
ogólnouczelniane oraz ustalenia jednostek.
3. Za udostępnianie informacji studentom odpowiedzialni są pełnomocnicy dziekana ds.
kierunku studiów lub zastępcy dyrektorów jednostek ogólnouczelnianych, doktorantom
na wydziałach i w Szkole Doktorskiej – odpowiednio kierownicy studiów doktoranckich
oraz dyrektor Szkoły Doktorskiej, uczestnikom form kształcenia ustawicznego – dyrektor
Uniwersyteckiego Centrum Kształcenia Ustawicznego.
4. Umieszczaniem informacji na stronach poświęconym kształceniu na odległość zajmują się
osoby wskazane przez dziekana, dyrektora Szkoły Doktorskiej lub dyrektora UCKU spośród
pracowników jednostki, niebędących nauczycielami akademickimi.
5. Nadzór nad podstronami dotyczącymi kształcenia na odległość sprawują prodziekani ds.
studencko-dydaktycznych, właściwi dla poszczególnych kierunków, kierownicy studiów
doktoranckich oraz zastępcy dyrektorów jednostek ogólnouczelnianych, a jeśli nie zostali
powołani – dyrektorzy jednostek ogólnouczelnianych.
6. Nadzór nad procesem kształcenia na odległość w jednostkach sprawują dziekani
wydziałów i prorektor ds. studenckich, a w przypadku szkoły doktorskiej – dyrektor Szkoły
Doktorskiej i prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą.
II. Zasady przygotowywania i udostępniania materiałów dydaktycznych
1. Nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca określone zajęcia, zgodnie z
programem studiów przygotowuje i udostępnia materiały dydaktyczne w formie
cyfrowej, niezbędne do prowadzenia kształcenia na odległość.
2. Materiały dydaktyczne w formie cyfrowej, niezbędne do prowadzenia kształcenia na
odległość, podlegają przepisom prawa autorskiego, licencyjnego oraz RODO.
3. Centrum Kształcenia na Odległość zapewnia wsparcie nauczycielom akademickim w
zakresie przygotowania materiałów dydaktycznych do procesu kształcenia na odległość
oraz tworzenia podstawowej wersji e-kursów.
4. Materiały dydaktyczne, a także informacje zwrotne w postępach w nauce w ramach
każdego przedmiotu są udostępniane uczącym się i odbierane na platformie
enauka.ujd.edu.pl, innych platformach do pracy zdalnej lub przesyłane uczącym się i
odbierane drogą elektroniczną za pomocą poczty elektronicznej.
5. Pełnomocnicy dziekana ds. kierunku studiów, dyrektorzy jednostek ogólnouczelnianych
w porozumieniu z prodziekanami ds. studencko-dydaktycznych, kierownicy studiówdoktoranckich, w przypadku Szkoły Doktorskiej dyrektor w porozumieniu z członkami
Rady Szkoły Doktorskiej, a także kierownicy studiów podyplomowych, monitorują
materiały dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela akademickiego, umieszczone na
platformie enauka.ujd.edu.pl, innych platformach do pracy zdalnej lub przesyłane
uczącym się drogą elektroniczną. Nauczyciele akademiccy na prośbę prodziekanów ds.
studencko-dydaktycznych, dyrektorów jednostek ogólnouczelnianych, kierowników
studiów doktoranckich, dyrektora Szkoły Doktorskiej, kierowników studiów
podyplomowych, umożliwiają dostęp do materiałów dydaktycznych oraz informacji
zwrotnych.
Monitorowanie dotyczy jakości materiałów oraz sposobu ich udostępniania i ma na celu
stworzenie możliwości udzielenia wszelkiej pomocy nauczycielom akademickim w
nauczaniu na odległość oraz zapobieganie zjawiskom niepożądanym w procesie
kształcenia na odległość. Szczegółowe zasady monitorowania określają jednostki
prowadzące działalność dydaktyczną.
6. Zbiorcze wyniki monitorowania wraz z analizą realizacji kształcenia na odległość są
przygotowywane po zakończeniu semestru przez prodziekanów ds. studenckodydaktycznych lub dyrektorów jednostek ogólnouczelnianych i przekazywane do
prorektora ds. studenckich, a w przypadku szkoły doktorskiej do prorektora ds. nauki i
współpracy z zagranicą.
III. Studenci, doktoranci, uczestnicy studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń i kursów
1. Pełna informacja dotycząca przebiegu procesu kształcenia na odległość na danym
kierunku studiów jest udostępniana studentom, doktorantom, uczestnikom studiów
podyplomowych, uczestnikom szkoleń i kursów na stronach internetowych jednostki
prowadzącej działalność dydaktyczną.
2. Pełna informacja dotycząca przebiegu procesu kształcenia na odległość w ramach
danego przedmiotu jest udostępniana studentom, doktorantom lub uczestnikom
studiów podyplomowych, uczestnikom szkoleń i kursów przez nauczyciela
akademickiego.
3. Studenci, doktoranci, uczestnicy studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń i kursów
otrzymują wsparcie CKO w zakresie obsługi systemu wspierającego uczenie się na
odległość.
4. Studenci, doktoranci, uczestnicy studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń i kursów
są zobowiązani do regularnego uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych
organizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na zasadach
określonych przez nauczyciela akademickiego zgodnie z Regulaminem Studiów,
Regulaminem Studiów Doktoranckich oraz Regulaminem Studiów Podyplomowych.
5. Studenci, doktoranci, uczestnicy studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń i kursów
są zobowiązani do wykonywania i odpowiedniego raportowania wszystkich zadań
określonych przez nauczyciela w ramach poszczególnych przedmiotów.6. W przypadku nieobecności na zajęciach, prowadzonych w trybie synchronicznym
student, doktorant, uczestnik studiów podyplomowych lub uczestnik szkoleń albo
kursów powinien mieć dostęp do treści edukacyjnych do wykorzystania w trybie offline
na zasadach określonych przez nauczyciela akademickiego lub nauczyciel może zalecić
inną formę odrobienia tego typu zajęć.
IV. Nauczyciele akademiccy
1. Nauczyciel akademicki zobowiązany jest do przygotowania odpowiednich materiałów
dydaktycznych, niezbędnych do uzyskania, przypisanych do danego przedmiotu, efektów
uczenia się, których nie udało się osiągnąć na drodze kształcenia w bezpośrednim
kontakcie ze studentami, doktorantami, uczestnikami studiów podyplomowych lub
uczestnikami szkoleń lub kursów.
2. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do opracowania i udostępnienia wszystkim
studentom, doktorantom, uczestnikom opisu zakładanych efektów uczenia się oraz
metod i kryteriów ich weryfikacji, jeśli w wyniku zastosowania metod i technik kształcenia
na odległość, nastąpiły w sylabusie jakieś zmiany w tym obszarze.
3. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do przedstawienia studentom, doktorantom i
uczestnikom dokładnego planu pracy w ramach kształcenia na odległość.
4. W przypadku całkowitego przejścia na proces kształcenia z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość nauczyciel akademicki jest zobowiązany do
przygotowania takich aktywności i materiałów dydaktycznych, które zapewnią każdemu
studentowi, doktorantowi, uczestnikowi obciążenie pracą na zajęciach zgodnie z liczbą
godzin przypisaną, danemu przedmiotowi, w planie i programie studiów.
5. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do regularnego monitorowania i
dokumentowania przebiegu procesu uczenia się studentów, doktorantów i uczestników
studiów podyplomowych i uczestników szkoleń oraz kursów. Dokumentacja powinna w
rzetelny sposób potwierdzać regularność kontaktów i interakcji ze studentami,
doktorantami i uczestnikami.
6. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do takiego zaprojektowania procesu zdalnego
uczenia się studentów, doktorantów lub uczestników studiów podyplomowych i
uczestników szkoleń oraz kursów, który zapewni obciążenie pracą równe przypisanym
danemu przedmiotowi punktom ECTS.
7. Nauczyciel akademicki lub inna osoba uprawniona do prowadzenia zajęć ma prawo do
autonomii w wyborze narzędzi wspierających uczenie się studentów, doktorantów i
uczestników studiów podyplomowych i uczestników szkoleń oraz kursów na odległość, z
uwzględnieniem możliwości realizacji efektów uczenia się.
8. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do gromadzenia materiałów dydaktycznych i
informacji zwrotnej, zarówno w przypadku prowadzenia zajęć na platformie
enauka.ujd.edu.pl lub na innej platformie elektronicznej, jak i w przypadku
wykorzystywania poczty elektronicznej. W tym drugim przypadku nauczyciel akademikijest zobowiązany do archiwizowania materiałów dydaktycznych i informacji zwrotnych w
postaci plików elektronicznych na nośnikach trwałych.
9. Nauczyciel akademicki otrzymuje wsparcie w zakresie wdrażanych metod, narzędzi i
technik kształcenia na odległość w jednostkach prowadzących działalność dydaktyczną, w
tym w zakresie korzystania z komunikatora do wideokonferencji w siedzibie Uczelni, oraz
w Centrum Kształcenia na Odległość.
V. Ocena progresywna (formująca) i podsumowująca (sumatywna) efektów uczenia się
zdobywanych na odległość
1. Dla efektów uczenia się, zapisanych dla przedmiotu realizowanego na odległość,
nauczyciel akademicki ma obowiązek określić metody i kryteria ich weryfikacji.
2. Realizacja efektów uczenia się w ramach przedmiotów podlega ocenie progresywnej
(formującej) oraz ocenie podsumowującej (sumatywnej).
3. Nauczyciel akademicki zapewnia studentom, doktorantom i uczestnikom, w sposób
regularny, informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce.
4. Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce są przeznaczone
uczelniana platforma zdalnego nauczania enauka.ujd.edu.pl, inne platformy lub inne
narzędzia komunikacji elektronicznej.
5. Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów, doktorantów, uczestników
studiów podyplomowych i uczestników szkoleń oraz kursów zgodnie z terminami
konsultacji zaplanowanych w trybie zwykłym. W czasie konsultacji osoby uczące się
zdalnie mogą kontaktować się z nauczycielem akademickim za pomocą określonego
przez nauczyciela komunikatora elektronicznego lub korespondencji elektronicznej.
6. Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem przebiegu procesu uczenia się
studentów, doktorantów lub uczestników studiów podyplomowych i uczestników
szkoleń oraz kursów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane na uczelnianej
platformie enauka.ujd.edu.pl lub archiwizowane są indywidualnie przez nauczycieli
akademickich na nośnikach trwałych.
VI. Punkty ECTS oraz walidacja (uznawanie) efektów uczenia się zdobywanych na drodze
formalnej w trybie uczenia się na odległość
1. Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w
realizowanym programie studiów.
2. Punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta, doktoranta lub uczestnika
obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
organizowane przez jednostki prowadzące działalność dydaktyczną oraz jego
indywidualną pracę związaną z tymi zajęciami.
3. Uzyskanie zaliczeń ze wszystkich zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość, określonych w semestralnym planie studiów studenta,
doktoranta, uczestnika studiów podyplomowych lub uczestnika szkoleń oraz kursów jest
obowiązkowe i podlega rozliczeniu zgodnie z zasadami określonymi w RegulaminieStudiów, Regulaminie Studiów Doktoranckich, Regulaminie Szkoły Doktorskiej oraz
Regulaminie Studiów Podyplomowych.Załącznik nr 2
Wytyczne dotyczące sposobów weryfikacji efektów uczenia się określonych w programie
studiów z wykorzystaniem technologii informatycznych
I. Technologie informatyczne
1. Do przeprowadzenia weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się z wykorzystaniem
technologii informatycznych rekomenduje się w szczególności następujące programy: 1)
platforma enauka.ujd.edu.pl, 2) Microsoft Office365 (w szczególności MS Teams), 3)
program Google Meet, 4) program Google Classroom, 5) program Skype 6) program
ZOOM.
2. Wsparcia technicznego w przypadku przygotowania zaliczeń i egzaminów
przeprowadzanych poza siedzibą Uczelni z wykorzystaniem technologii informatycznych
udziela Centrum Kształcenia na Odległość oraz Zespół Systemów Informatycznych i
Obsługi Dydaktyki.
3. W przypadku adaptacji egzaminu lub zaliczenia do potrzeb osób z
niepełnosprawnościami należy stosować technologie informatyczne dostosowane do
potrzeb osób z niepełnosprawnościami zgodnie z rekomendacjami pełnomocnika
rektora ds. osób z niepełnosprawnością.
4. Nadzór nad prawidłowym przeprowadzaniem zaliczeń i egzaminów z wykorzystaniem
technologii informatycznych sprawuje dziekan lub prodziekan ds. studenckodydaktycznych a w przypadku jednostek ogólnouczelnianych prowadzących działalność
dydaktyczną dyrektor lub jego zastępca.
II. Przeprowadzanie zaliczeń i egzaminów końcowych oraz innych form weryfikacji
uzyskanych efektów uczenia się, ustnych i pisemnych z danego przedmiotu:
1) przed rozpoczęciem zaliczenia lub egzaminu należy zweryfikować tożsamość wszystkich
zdających z uwzględnieniem możliwości składania przez osobę zdającą oświadczenia o
samodzielnym wykonaniu zaliczenia albo egzaminu;
2) liczbę zdających należy dostosować do wykorzystywanej technologii informatycznej; w
przypadku zaliczenia lub egzaminu ustnego kamery internetowe zarówno u nauczyciela
egzaminującego lub członków komisji egzaminacyjnej, jak i osoby zdającej muszą
pozostać włączone na czas trwania zaliczenia lub egzaminu; w przypadku nagrywania
zaliczenia albo egzaminu osoba zdająca powinna zostać poinformowana przez
nauczyciela egzaminującego o ochronie danych osobowych zgodnie z wzorem informacji
stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia lub powinno być zarejestrowane
na nagraniu oświadczenie osoby zdającej o zapoznaniu się z informacją dotyczącą
ochrony danych osobowych;
3) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie przebiegu zaliczenia lub egzaminu
nauczyciel egzaminujący, po uprzednim upomnieniu studenta, doktoranta lub uczestnika
dopuszczającego się naruszenia, może zarządzić przerwanie zaliczenia lub egzaminu
wobec tej osoby;4) w przypadku przerwania zaliczenia lub egzaminu z przyczyn niezależnych od studenta,
doktoranta, uczestnika lub nauczyciela egzaminującego, gdy wznowienie zaliczenia lub
egzaminu nie jest możliwe, zaliczenie lub egzamin należy powtórzyć w innym terminie;
5) w przypadku, gdy przebieg zaliczenia lub egzaminu jest rejestrowany w formie nagrania,
należy je przechowywać przez okres minimum 14 dni od daty zaliczenia lub egzaminu (w
przypadku zaliczeń lub egzaminów pisemnych przeprowadzonych na platformie
enauka.ujd.edu.pl wyniki zostaną zarchiwizowane na platformie) lub do czasu
sporządzenia pisemnego protokołu zaliczenia lub egzaminu; obowiązek usuwania
nagrania należy do nauczyciela egzaminującego;
6) inne formy weryfikacji efektów uczenia się (np. kolokwia i sprawdziany), które będą
odbywać się przy użyciu narzędzi informatycznych, mogą być przeprowadzane w postaci
ustnej lub pisemnej z zapewnieniem kontroli przebiegu oraz z potwierdzeniem
przeprowadzenia tej weryfikacji.
III. Przeprowadzanie egzaminu dyplomowego lub egzaminu końcowego w przypadku
studiów podyplomowych, szkoleń lub kursów:
1) jeśli egzamin dyplomowy lub egzamin końcowy w przypadku studiów podyplomowych,
szkoleń lub kursów będzie przeprowadzany w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod,
technik i narzędzi kształcenia na odległość, to będzie to synchroniczny kontakt online, w
którym dyplomant oraz komisja egzaminacyjna uczestniczą w egzaminie w tym samym
czasie, ale w różnych miejscach.
2) egzamin dyplomowy lub egzamin końcowy może zostać przeprowadzony poprzez
wideokonferencję, konferencję internetową, platformę zdalnego nauczania oraz inne
narzędzia do synchronicznej pracy grupowej,
3) dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej określa w porozumieniu z
promotorem, recenzentem i osobą zdającą program technologii informatycznej, który
zostanie wykorzystany w czasie egzaminu (do obecności w trakcie egzaminu może być
dopuszczona przez dziekana lub dyrektora osoba, niebędąca członkiem komisji, spośród
pracowników jednostki, służąca komisji wsparciem technicznym);
4) w celu przystąpienia do egzaminu osoba zdająca musi:
- dysponować urządzeniem obsługującym wybraną technologię informatyczną,
wyposażonym w kamerę i mikrofon oraz posiadać dostęp do sieci Internet,
zapewniającej odpowiedną jakość przekazu audio i wideo, kamery internetowe
zarówno u członków komisji egzaminacyjnej, jak i osoby zdającej muszą pozostać
włączone na czas trwania egzaminu,
- przygotować pomieszczenie, w którym będzie zdawała egzamin w taki sposób, aby
nie przebywała w nim żadna inna osoba, nie znajdowały się w nim żadne inne
urządzenia multimedialne (w szczególności telefony, tablety itp.) z wyjątkiem
urządzenia, za pośrednictwem którego będzie prowadzony egzamin (dopuszcza się
obecność w pomieszczeniu innych osób, o ile wynika to z warunków adaptacji
egzaminu dyplomowego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, z zachowaniemwarunków bezpieczeństwa związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego lub
stanu epidemii);
5) komisja egzaminacyjna powinna zweryfikować dane osobowe studenta przystępującego
do egzaminu dyplomowego, a także uczestnika studiów podyplomowych lub uczestnika
szkoleń albo kursu przystępującego do egzaminu końcowego;
6) przed rozpoczęciem egzaminu komisja informuje osobę zdającą o zasadach
przeprowadzenia egzaminu, w tym osoba zdająca powinna zostać poinformowana o
przetwarzaniu danych osobowych zgodnie z wzorem informacji stanowiącym załącznik
nr 3 do niniejszego zarządzenia lub powinno być zarejestrowane na nagraniu
oświadczenie osoby zdającej o zapoznaniu się z informacją dotyczącą ochrony danych
osobowych;
7) komisji przysługuje prawo weryfikacji warunków dotyczących pomieszczenia,
wymienionych w punkcie 4, w którym przebywa osoba zdająca; stwierdzenie przez
komisję braku spełnienia warunków, jakie musi spełniać pomieszczenie, skutkuje
wstrzymaniem rozpoczęcia egzaminu. Osoba zdająca zobowiązana jest doprowadzić
pomieszczenie do stanu zgodnego z wytycznymi komisji. W przypadku odmowy lub
braku możliwości spełnienia wymagań określonych przez komisję egzamin nie jest
przeprowadzany. Dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej wyznacza w
porozumieniu z przewodniczącym komisji i osobą zdającą dodatkowy termin egzaminu;
8) w trakcie trwania egzaminu osoba zdająca ma obowiązek udostępniania dźwięku i
obrazu (nie jest dopuszczalne wyłączanie kamery oraz wyłączanie lub wyciszanie
mikrofonu) oraz nieprzerwanie znajdować się w kadrze kamery. Na żądanie komisji
student ma obowiązek udostępnić ekran swojego urządzenia, o ile stosowana
technologia informatyczna zapewnia taką funkcjonalność;
9) stwierdzenie przez komisję naruszenia warunków egzaminu, będącego następstwem
zawinionego przez osobę zdającą działania, skutkuje przerwaniem egzaminu; dziekan lub
dyrektor jednostki ogólnouczelnianej wyznacza drugi termin egzaminu;
10) w przypadku przerwania połączenia lub niedostatecznej jakości połączenia pomiędzy
osobą zdającą a wszystkimi członkami komisji w trakcie trwania egzaminu
dyplomowego, wynikającego z sytuacji niezależnej od osoby zdającej lub członków
komisji, należy niezwłocznie podjąć próbę wznowienia połączenia; w przypadku gdy
wznowienie połączenia nie jest możliwe, egzamin należy powtórzyć w innym terminie;
11) po przeprowadzeniu egzaminu i ustaleniu oceny z egzaminu należy niezwłocznie
poinformować osobę zdającą o wyniku egzaminu za pośrednictwem technologii
informatycznej stosowanej do jego przeprowadzania;
12) egzamin jest rejestrowany przez jednostkę, nagranie z przebiegu egzaminu przechowuje
się przez co najmniej 6 miesięcy; obowiązek usuwania nagrania należy do pracownika
dziekanatu wskazanego przez dziekana lub pracownika jednostki ogólnouczelnianej
wskazanego przez dyrektora;13) po zakończeniu procesu dyplomowania, komisja sporządza protokół z przebiegu
egzaminu dyplomowego lub egzaminu końcowego; podpisanie protokołu przez
wszystkich członków komisji egzaminacyjnej następuje w najbliższym możliwym czasie;
14) wszelkie regulacje dotyczące procesu dyplomowania są zgodne z wewnętrznymi
przepisami obowiązującymi w Uczelni oraz w jej jednostkach.Załącznik nr 3
Informacja o ochronie danych osobowych w przypadku dokonywania nagrania zaliczenia
lub egzaminu z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich
przebiegu i rejestrację
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, ul.
Waszyngtona 4/8, 42- 200 Częstochowa, administrator Pani/Pana danych osobowych
informuje, że w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane w celu realizacji procesu kształcenia, na podstawie
przepisu prawa lub do wykonania umowy (w przypadku szkoleń, kursów), będą obecnie
przetwarzane w przypadku nagrań zaliczeń i egzaminów z wykorzystaniem technologii
informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację. Dane mogą być
przetwarzane z wykorzystaniem następujących technologii informatycznych: 1) platforma
enauka.ujd.edu.pl, 2) Microsoft Office365 (w szczególności MS Teams), 3) program Google
Meet, 4) program Google Classroom, 5) program Skype 6) program ZOOM. W związku z tym
Pani/Pana dane osobowe w zakresie niezbędnym do zrealizowania działania w procesie
kształcenia, takich jak przeprowadzenie zaliczenia lub egzaminu, będą przekazane
podmiotom zewnętrznym (z wyjątkiem platformy enauka.ujd.edu.pl) będącym dostawcami
ww. technologii informatycznych. Nagrania z przebiegu rejestrowanych zaliczeń i egzaminów
przechowywane będą przez okres 14 dni w przypadku zaliczeń i egzaminów odbywających
się w ciągu semestru lub 6 miesięcy w przypadku egzaminu dyplomowego albo egzaminu
końcowego. Posiada Pani/Pan, w uzasadnionych przypadkach, prawo dostępu do nagrań
oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pani/Pan
uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o
ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.