Wydział Nauk Społecznych UJD w Częstochowie
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie - 5 letnie
Od 1 października 2019 r. zmianie uległ system kształcenia nauczycieli przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Kształcenie to, zgodnie z wytycznymi MNiSW, można rozpocząć na jednolitych studiach magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Nowy standard kształcenia nauczycieli został określony rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i obowiązuje od dnia 1 października 2019 r.
Kandydatów zainteresowanych studiowaniem na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna zapraszamy do zapoznania się z informacją zamieszczoną na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Link do wiadomości: https://www.gov.pl/web/nauka/studiujesz-pedagogike-przedszkolna-i-wczesnoszkolna-przeczytaj-te-informacje
Kandydaci na kierunek Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna - II stopień proszeni się o zapisywanie się na kierunek Pedagogika- II stopień.
Podział na specjalności nastąpi w późniejszym terminie.
Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku „pedagogika” (albo na kierunkach o innych nazwach), na których prowadzono kształcenie przygotowujące do pracy w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, którzy chcieliby podjąć dalsze kształcenie w tym zakresie, w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra, mogą ubiegać się o przyjęcie w trybie rekrutacji na jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i starać się o przeniesienie części osiągnięć.
Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna otrzymuje rzetelne przygotowanie teoretyczne i praktyczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. W toku studiów uzyskuje kwalifikacje merytoryczne i metodyczne z zakresu edukacji elementarnej. Szczególnie cenne w przygotowaniu absolwentów jest wykształcenie umiejętności spójnego, zintegrowanego stosowania metod w praktyce przedszkolnej i szkolnej, poparte praktykami w placówkach oświatowych. Model absolwenta dopełnia obszerna wiedza w zakresie nauk społecznych, z dziedziny psychologii i pedagogiki oraz umiejętność jej wszechstronnego wykorzystania w projektowaniu sytuacji edukacyjnych opartych na kształtowaniu społecznych, kreatywnych i otwartych postaw dzieci. Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich absolwent jest przygotowany do organizowania i realizowania zintegrowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego w różnych obszarach edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wspomagania rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego dziecka.
Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna dysponuje wiedzą z zakresu prawidłowości rozwojowych oraz procesów edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Zna i potrafi zastosować sposoby diagnozowania i stymulowania prawidłowego rozwoju w różnych obszarach edukacyjnych, zna metody, formy i zasady organizacji pracy z dziećmi w tym wieku. Potrafi dokonać krytycznej oceny planów i programów edukacyjnych oraz odpowiednio dobrać je do potrzeb i możliwości dzieci. Posiada umiejętności w zakresie rozpoznawania i korygowania nieprawidłowości rozwojowych oraz podejmowania działań diagnostycznych i profilaktycznych. Potrafi dokonać oceny własnej pracy oraz planować swój profesjonalny rozwój. Posiada kompetencje społeczne umożliwiające podejmowanie pracy w zespole z nauczycielami, rodzicami i środowiskiem społecznym. Jest komunikatywny, bezpośredni i profesjonalny w relacjach z dziećmi, rodzicami i współpracownikami. Ma wykształconą potrzebę rozwoju i autoedukacji w celu doskonalenia warsztatu metodycznego i rozwoju osobistego.
Po ukończeniu kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna absolwenci, dzięki realizacji w trakcie studiów standardów nauczycielskich przygotowujących do pracy nauczyciela przedszkola i nauczyciela klas I-III, mogą pracować w:
- placówkach przedszkolnych,
- oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
- alternatywnych formach wychowania przedszkolnego,
- klasach I-III szkoły podstawowej.