dr Agnieszka Leszcz-Krysiak
Agnieszka Leszcz-Krysiak
e-mail: a.leszcz-krysiak@ujd.edu.pl
Wykształcenie:
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (Uniwersytet Opolski w Opolu), magister pedagogiki.
Ukończone studia podyplomowe:
Pedagogika Prawa i Readaptacji Niedostosowanych Społecznie; Zarządzanie dla Oświatowej Kadry Kierowniczej; Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera;
Zainteresowania badawcze:
Zainteresowania badawcze obejmują przedszkolną i wczesnoszkolną edukację zdrowotną, edukację społeczno-emocjonalną dzieci oraz innowacyjne metody wychowania i edukacji małego dziecka. Stara się łączyć naukę z praktyką pedagogiczną, dążąc do poprawy dobrostanu dzieci oraz rozwijania ich umiejętności społecznych i emocjonalnych.
Doświadczenie zawodowe:
nauczyciel-konsultant edukacji wczesnoszkolnej i doradca metodyczny wychowania przedszkolnego. Wieloletni nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, pedagog w Domu Małych Dzieci. Trenerka międzynarodowego programu zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego” i systemu „Edukacji przez ruch” D. Dziamskiej, współtwórczyni Śląskiej Sieć Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Profile na portalach naukowych:
https://scholar.google.com/citations?user=mdYJ59oAAAAJ&hl=pl
Wybrane publikacje:
- Leszcz-Krysiak A., Wardal A., (2024) Polish Preschool Children’s Understanding of the Meaning of „Peace”, „Forum Pedagogiczne”, Tom 14 Nr 2.2; https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.11
- Leszcz-Krysiak A., Wardal A., Fiedorczuk N., (2024) Nastawienie dorosłych do rozwijania duchowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zdrowia psychicznego młodego pokolenia, „Forum Pedagogiczne”, Tom 14 Nr 1; https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.9%20
- Leszcz-Krysiak A., (2024) Talent to (nie) wszystko – czyli o tym jak dzieci postrzegają znaczenie zdolności i wysiłku /doniesienie z badań/ [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni. Uczenie się i wyrównywania szans edukacyjnych red. E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek, Wyd. Difin, Warszawa. s. 209-224; ISBN 978-83-8270-311-5
- Leszcz-Krysiak A., Wardal A., (2023) A highly sensitive child – a challenge for parents and teachers – a case study, Podstawy Edukacji tom. 16. [https://doi.org/10.16926/pe.2023.16.06]
- Leszcz-Krysiak A. (2022) The importance of physical exercise in the process of learning and teaching of children at younger school age. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia TOM 24, Wyd. Index Copernicus, s. 115-126; [DOI: 10.5604/01.3001.0016.1018]
- Leszcz-Krysiak A. (2022) Inspiratorium. Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością. Materiały metodyczne. Regionalny Ośrodek Metodyczno- Edukacyjny „Metis” w Katowicach. s. 48; ISBN 978-83-918886-9-8.
- Leszcz-Krysiak A., (2017), Znaczenie innowacyjności w podnoszeniu jakości kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej; [w:] „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” nr 1(9) 2017, s. 66-75. ISSN 2353-7140.
- Leszcz-Krysiak A., (2022) Dobrostan najmłodszych uczniów w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 [w:] Anna L. Grygoruk, Leszcz-Krysiak A., Edukacja w procesie zmiany społecznej. O praktycznym zaangażowaniu dyscyplin społecznych, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, s. 79-99; ISBN978-83-7405-706-6.
- Grygoruk A. L., Leszcz-Krysiak A., (red.) (2022) Edukacja w procesie zmiany społecznej. O praktycznym zaangażowaniu dyscyplin społecznych, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, s. 209; ISBN978-83-7405-706-6.
- Leszcz-Krysiak A., Wojtasik T., (2021) Pandemia COVID-19 oczami dzieci w wieku przedszkolnym/doniesienie z badań/ [w:] Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI. red. nauk. S. Wieruszewska-Duraj, Wyd. IKRiBR, Siedlce, s. 233-250.
- Leszcz-Krysiak A., (2020-2021) Klimat społeczny w Szkole Promującej Zdrowie [w:] Problemy Nowoczesnej Edukacji, Tom X, red. E. Sadowska, A. M. Markowska, WSL Częstochowa, s. 157-170.
- Leszcz-Krysiak A., (2019) Pojęcie zdrowia w rozumieniu uczniów edukacji wczesnoszkolnej; [w:] „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” nr 1(13) 2019, s. 81-90.
- Leszcz-Krysiak A., (2019) Nauczyciel twórczy – konieczność w reformowanym systemie oświaty: doniesienie z badań; [w:] Edukacja małego dziecka. Konteksty Oświatowe. Tom 3. Wyd. Impuls, Kraków, s. 171-182, ISBN 978-83-7587-468-6
- Leszcz-Krysiak , (2018) The concept, model and history of Health Promoting School in Poland; [w:] Society. Integration. Education. Volum II School Pedagogy Preschool Pedagogy, s. 292-307, ISSN 1691-5887.
- Leszcz-Krysiak A., (2018) Drugie śniadanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako element zachowań zdrowotnych związanych z odżywianiem; [w] Pedagogika tom XXVII, UJD, Częstochowa, s. 115-128, ISSN 2545-3041.
- Kruszewska A., Leszcz-Krysiak , (2018) Emocjonalno-społeczne aspekty edukacji dzieci na poziomie elementarnym. Z kangurkiem Bubusiem w świat emocji. wyd. SIM, Warszawa.
- Leszcz-Krysiak A., (2017), Gotowość przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do wdrażania innowacji pedagogicznych w świetle badań własnych; [w:] „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” nr 2(1) 2017, ISSN 2353-7140, 149-159.
- Pękala A., Leszcz-Krysiak A.,(red. nauk.)., (2016) Tradycja Teraźniejszość Przyszłość Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej; Wyd. Akademii Jana Długosza, Częstochowa.
- Leszcz-Krysiak A., (2017) Edukacja zdrowotna najmłodszych dzieci w kontekście nowej podstawy programowej; [w:] Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej red. A. Klim-Klimaszewska, M. Podhajecka, A. Fijałkowska-Mroczek, wyd. AKKA, Siedlce, s. 59-69 ; ISBN 978-83-941235-9
- Leszcz-Krysiak A., (2017), Samoocena Przygotowania nauczycieli klas I-III do realizacji edukacji zdrowotnej [w:] Kształcenia nauczycieli do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. (red). E. Sałata, J. Bojanowicz, Wyd. Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu, Radom, s. 60- 70. ISSN 1642-5278, ISBN 978-83-7351-826-1;
Współpraca międzynarodowa:
Udział w programie Erasmus+ (2024) University of Cagliari. Sardynia. Prowadzenie zajęć dydaktycznych.
Udział w programie Erasmus+ (2022) Università degli Studi Suor Orsola Benincasa, Napoli, Włochy. Mobilność kadry kierowniczej.
Dwukrotny udział w programie Erasmus+ (2016r. i 2017r.) w Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu (Czechy).Prowadzenie zajęć dydaktycznych
Udział w wizycie studyjnej w Uniwersytecie Katolickim w Ružomberku w 2018 r.
Pełnione funkcje:
Prodziekan ds. studenckich na kierunku Pedagogika, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Ekspert wchodzący w skąd komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy.
Zainteresowania poza naukowe: jazda na rowerze, podróże
Opracowała: A. Leszcz-Krysiak