dr hab. Paweł Zieliński, prof. UJD
dr hab. Paweł ZIELIŃSKI, prof. UJD
Wykształcenie: pedagog oraz religioznawca, studia magisterskie i podyplomowe w WSP w Częstochowie, studia doktorskie i doktorat w Uniwersytecie Opolskim, habilitacja w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Zatrudnienie: w Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Problematyka badawcza: z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, pedagogiki porównawczej, pedeutologii, historii myśli pedagogicznej, pedagogiki zdrowia i ekologicznej. Badania teoretyczne dotyczą zwłaszcza pedagogiki antropologicznej i aksjologicznej w odniesieniu do nurtów pedagogiki humanistycznej i demokratycznej w kulturach Zachodu i Dalekiego Wschodu.
Książki:
- Zieliński, Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2021, ISBN 978-83-66536-52-4.
- Zieliński, Taoistyczne, konfucjańskie i zachodnie koncepcje pedagogiczne, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2015, ISBN 978-83-7455-484-8.
- Zieliński, Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2011, ISBN: 978-83-7455-217-2.
- Zieliński, Samorealizacja i samowychowanie w Zen i Metodzie Silvy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000, ISBN 83-7098-642-0.
Wybrane artykuły, rozprawy, recenzje, hasła encyklopedyczne:
- Zieliński, Studium o aksjologii pedagogicznej Abrahama H. Maslowa, „Kultura – Przemiany – Edukacja” 2023, t. 12.
- Zieliński, Recenzja książki: Irena Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000, ss.315, „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 2023, nr 32.
- Zieliński, Wychowanie do człowieczeństwa Eduarda Sprangera, „Studia Edukacyjne” 2023, nr 3.
- Zieliński, Myśl pedagogiczna Moziego i szkoły moistów, „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 2022, nr 31.
- Zieliński, Koncepcja edukacji Abrahama Maslowa, „Studia z Teorii Wychowania” 2022, nr 4.
- Zieliński, Czy istnieje sofizmat pedagogiczny? Recenzja książki Tomasza Olchanowskiego, Kultura ponowoczesne w perspektywach antropologii politeistycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019, ss. 241, „Studia z Teorii Wychowania” 2020, nr 3.
- Zieliński, Rektyfikacja nazw w konfucjańskiej myśli filozoficznej i pedagogicznej, „Podstawy Edukacji” 2019, t. 12.
- Zieliński, Aksjologia wychowania daojiao, „Pedagogika” 2018, t. 27, nr 2.
- Zieliński,The Relationships and Differences of the Kantian Philosophy and Pedagogy in Regard to Postmodern Pedagogic, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48.
- Zieliński, Wartości pedagogiczne chińskich szkół mahajany: Huayan, Tiantai, Sanlung Zong i Faxiang Zong. Polemika z anonimowymi ekspertami Narodowego Centrum Nauki, „Studia z Teorii Wychowania" 2017, t. VII, nr 4(21).
- Zieliński, Wartości pedagogiczne w nauczaniu Dōgena, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, t. VII, nr 3.
- Zieliński, Ideał wychowania i wartości pedagogiczne Huayan - chińskiej szkoły buddyzmu mahajany,„Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 1.
- Zieliński, Ideały i wartości pedagogiczne buddyjskiej szkoły Tiantai,„Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 2.
- Zieliński, Ideały wychowania taoistycznego w kontekście założeń i kierunków pedagogiki zachodniej, „Kultura i Edukacja” 2015, nr 3.
- Zieliński, The Education of the Vietnamese Minority in Poland, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 33.
- Zieliński, The Studies on Relaxation in Polish Pedagogics, “Practice and Theory in Systems of Education. Pedagogical Journal af Association of Educational Sciences” 2014, nr 2, (Hungary, Budapest), s. 101-110. ISSN 1788-2591 (Online), ISSN 1788-2583 (Printed).
- Zieliński, Kantowskie inspiracje pedagogiki humanistycznej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński” 2014, t. 16.
- Zieliński, Współczesny charakter myśli pedagogicznej Mencjusza, drugiego wielkiego konfucjanisty, „Studia z Teorii Wychowania" 2014, t. V, nr 2(9).
- Zieliński, Miejsce sofrologii we współczesnej edukacji, „Studia z Teorii Wychowania" 2013, t. IV, nr 1(6).
- Zieliński, Obraz edukacji w Wietnamie, „Pedagogika Społeczna" 2013, rok XII, nr 1 (47).
- Zieliński, Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dalekiego Wschodu, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII: V-Ż, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.
- Zieliński, Zespół GAMMA – Raport, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII: V-Ż, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.
- Zieliński, Główne idee i przedstawiciele tradycyjnego mahajanistycznego i neokonfucjańskiego wychowania w Korei, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2014, t. 23.
- Zieliński, Ideały wychowania i wartości pedagogiczne w poglądach i działalności neokonfucjanistów japońskich, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2015, t. 24.
- Zieliński, Rola nauczyciela w świetle założeń edukacji postmodernistycznej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2012, t. 21.
- Zieliński, Główne dylematy i problemy edukacji globalnej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2011, t. 20.
- Zieliński P., Związki psychologii i pedagogiki humanistycznej z dalekowschodnimi ideałami wychowania, w: Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna, pod red. A. Gofrona, M. Piaseckiej, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2008.
Kontakt mailowy: p.zielinski@ujd.edu.pl, konsultacje – p. 612, ul. Waszyngtona 4.
Pomoce dydaktyczne dla studentów, dostępne w Internecie:
- Sztuka relaksu. Kurs autorelaksacji (mp3)
- Sztuka afirmacji w relaksie (mp3)
- Momentalna relaksacja, redukacja stresu i poprawa samooceny (mp3)
Opracował: Paweł Zieliński