W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wydział Nauk Społecznych UJD na 8. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

W dniach 7-9 grudnia 2024 roku odbędzie się 8. Śląski Festiwal Nauki Katowice, największe wydarzenie popularyzujące naukę w Polsce i jedno z największych w Europie. Czynny udział w festiwalu wzięli przedstawiciele Wydziału Nauk Społecznych UJD, którzy przygotowali różnorodną i niezwykle interesującą ofertę wykładów, warsztatów i stanowisk pokazowych. Łącznie na festiwalu nasz Wydział zaprezentował 8 aktywności. W skali całej uczelni było ich rekordowo dużo, bo aż 37 a przygotowaniami wszystkich zgłoszeń do realizacji w czasie festiwalu koordynował dr Karol Motyl, pełnomocnik Rektora ds. Śląskiego Festiwalu Nauki.

Poniżej krótka prezentacja aktywności w naszego Wydziału.

dr Tomasz Prauzner: Badanie QEEG – metoda odczytu aktywności bioelektrycznej kory mózgowej (stanowisko pokazowe)

Neurofeedback to interaktywna metoda terapeutyczna na osiągnięcie zdrowej równowagi i poprawy stanu umysłu. Niezależnie od Twoich potrzeb i tego, czy chcesz zwiększyć aktywność swojego mózgu, czy go wyciszyć, neurofeedback będzie dobrym rozwiązaniem. Oferuje wiele korzyści, ponadto może pomóc osobom w każdym wieku. Jest bezpieczny i nieinwazyjny, nie zmienia mózgu. Korzyści z jego wykorzystania są następujące: • poprawa nastroju, • poprawa pamięci, • poprawa koncentracji, • lepsza kontrola emocji, • redukcja impulsywności, • obniżenie niepokoju i stresu, • zmniejszenie gniewu, • złagodzenie bólu, • większa przejrzystość umysłowa, • zwiększenie energii, • spokojny sen. Ponadto pokażemy dwa urządzenia oparte na powyższej zasadzie działania w formie gry i zabawy, przeznaczone szczególnie dla młodszych użytkowników przy wykorzystaniu zestawów: Star Wars Science – Force Trainer oraz Mindflex Game.

fot. Karol Motyl

mgr Marek Kopiec oraz studentki: lic. Kamila Jeżak, Martyna Plutecka, Kamila Koza i Alicja Petruczenko: Zaradzić fobiom postzdalnym (warsztat)

W wyniku pandemii COVID-19 wiele szkół i uczelni na całym świecie zdecydowało się na wprowadzenie nauki zdalnej. Chociaż takie rozwiązanie było niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa, to jednak miało również negatywny wpływ na rozwój czynników lękowych u uczniów. Dlatego właśnie powstały warsztaty z neutralizacji skutków psychospołecznych nauczania zdalnego. Ich celem będzie pomóc uczniom radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, jakie często towarzyszą nauce zdalnej. Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się różnych technik i zastosują narzędzia, które pomogą im lepiej radzić sobie z lękiem, stresem, izolacją i innymi trudnościami wynikającymi z nauki zdalnej. Warsztaty z neutralizacji skutków psychospołecznych nauczania zdalnego pomogą uczniom w utrzymaniu równowagi emocjonalnej i dobrego samopoczucia.

fot. Karol Motyl

dr hab. Andrzej Krzak, prof. UJD oraz studenci: lic. Zuzanna Jaksender, lic. Anna Wawrzak, lic. Patryk Sapa, Patrycja Szczepańczyk: Blackout – zagrożenie dla Polski (wykład)

Przedstawienie wyzwań związanych z potencjalnym blackoutem dla społeczeństwa i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. W XXI wieku stabilność energetyczna jest fundamentem funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa. Potencjalny blackout, czyli długotrwały zanik dostaw energii elektrycznej, może mieć drastyczne skutki dla społeczeństwa oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. W obliczu zagrożenia utraty stabilności energetycznej niezbędne są kształtowanie odpowiednich postaw społecznych oraz edukacja w zakresie radzenia sobie z takimi sytuacjami. Celem niniejszego przedsięwzięcia jest podniesienie świadomości na temat zagrożeń związanych z blackoutem oraz wykształcenie odpowiednich postaw społecznych, które pomogą w minimalizowaniu skutków potencjalnych awarii energetycznych. Przedsięwzięcie ma charakter prelekcji połączonej z warsztatami, skierowanymi do zgromadzonej publiczności.

fot. Małgorzata Kuś

dr hab. Elżbieta Napora, prof. UJD oraz Studenckie Koło Naukowe Psychologii (Paulina Cianciara-Sikora, Karolina Kuchta, Katarzyna Wajda, Hanna Ciechanowska, Maja Dramińska, Aleksandra Pastuszka, Natalia Paździo): W zdrowym ciele zdrowy duch – zrównoważony rozwój gwarancją samorealizacji (warsztat)

Wczesne zrozumienie związku pomiędzy oddziaływaniem psychiki na ciało zwiększy samoświadomość człowieka i polepszy jego samorealizację w dorosłym życiu. Dlatego usprawnianie samoświadomości należy rozpocząć od najmłodszych lat. Proponowana aktywność może zostać zrealizowana w formie gry interaktywnej, w której osoba kieruje pionkiem, symbolizującym ją samą, i decyduje o swoich wyborach, decyzjach. Wszystkie refleksje, wnioski będą w trakcie realizowania gry zapisywane przez tzw. eksperta na widocznej tablicy.

fot. Elżbieta Napora

dr hab. Marzena Bogus-Spyra, prof. UJD: Brunon Konczakowski – kupiec z Cieszyna, który stał się kolekcjonerem sztuki (wykład)

Będzie to opowieść o barwnym i charyzmatycznym człowieku, Brunonie Konczakowskim (1881–1959), którego życie przypadło na cztery systemy polityczne i który w tych systemach zbudował i rozwijał firmę handlu żelazem. Społeczności lokalnej znany był nie tylko jako właściciel sklepu żelaznego, który prowadził handel z wieloma europejskimi krajami, ale przede wszystkim jako pasjonat sztuki i jej kolekcjoner. Zyski z prowadzonego biznesu przeznaczał na pozyskiwanie cennych okazów do własnych zbiorów oraz stworzenia prywatnego muzeum sztuki. Centrum jego – jako niekwestionowanego znawcy metali – kolekcji stały eksponaty zbroi, broni białej, oraz tzw. cieszynek i innych okazów, które przed wybuchem II wojny podarował Muzeum Wojska Polskiego. Zgromadzone przez Konczakowskiego unikalne przedmioty ( w tym buławy hetmańskie) stały się po jego śmierci podstawą kolekcji udostępnionej dziś w Zbrojowni Zamku Królewskiego na Wawelu oraz ekspozycji znajdującej się w Muzeum Śląska Cieszyńskiego.

fot. Marzena Bogus-Spyra

prof. dr hab. Janusz Zuziak: Wojsko Polskie w obronie Francji 1939–1940 (wykład)

Po klęsce Polski we wrześniu 1939 roku na terenie sojuszniczej Francji powołany został rząd z gen. Władysławem Sikorskim jako premierem, przystąpiono również do odbudowy Wojska Polskiego. W trakcie wykładu słuchacze zostaną zapoznani ze skomplikowanymi okolicznościami internowania naczelnych władz RP na terenie Rumunii, powołaniem nowych władz cywilnych i wojskowych, procesem odbudowy 85-tysięcznego Wojska Polskiego, stosunkiem władz francuskich do doświadczeń Wojska Polskiego w obronie Polski we wrześniu 1939 roku, udziałem oddziałów polskich w obronie Francji i ich ewakuacją na Wyspy Brytyjskie po klęsce Francji wiosną 1940 roku.

fot. Małgorzata Soja

mgr Agnieszka Borowiecka oraz mgr Marta Zarychta: Kodowanie na dywanie (warsztat)

Uczestnicy warsztatów sprawdzą się w konkurencjach kodowania na dywanie. Będą odwzorowywali budowle z klocków konstrukcyjnych Budowniczowie, zagrają w Maxi statki, przejdą Labirynt w ciemno, zbudują Wspólną wieżę. Będzie okazja do wykazania się zdolnościami logicznego myślenia, odwagą, kreatywnością i aktywnością fizyczną.

fot. Agnieszka Borowiecka

dr Wojciech Napora: Heurystyczna intuicja (wykład)

Dlaczego w codziennym wyborach tak mocno wierzymy w bezbłędność swoich decyzji lub też przeceniamy ich potencjalną nieomylność? Z jakiego powodu każdy widzi siebie jako tego, który mniej błądzi od innych? Czy nieznajomość statystyki i szacowania prawdopodobieństwa może być szkodliwa? W trakcie spotkania zostaną przedstawione klasyczne heurystyki – które często prowadzą do poprawnych wniosków – ale które jednocześnie mogą sprawiać, że bardzo się mylimy. Zostanie zaprezentowany przykład błędnego szacowania prawdopodobieństwa na bazie pewnego teleturnieju oraz to, jak na pozór nieprawdopodobne zjawiska mogą być bardziej prawdopodobne, niż nam się wydaje.

fot. Wojciech Napora


Data dodania: 11 grudnia 2024