Dr hab. Elżbieta Napora, prof. uczelni - kierownik
Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ma szerokie doświadczenie w prowadzeniu badań empirycznych związanych z dobrostanem rodziny w różnych konfiguracjach. Autorka oraz współredaktorka 8 monografii naukowych, przewodnika metodycznego. Jest autorką ponad 210 tekstów naukowych opublikowanych w znaczących czasopismach w Polsce i za granicą poświęconych m.in. rodzinie samotnej matki, zagadnieniom z zakresu psychologii szkolnej. Autorka podręcznika do psychologicznego narzędzia mierzącego relacje rówieśnicze. Współuczestniczyła w pracach projektów międzynarodowych, krajowych oraz w sieci badawczej. Uczestniczyła w programach Erasmus oraz w wizytach studyjnych (Republika Czeska, Słowacja, Litwa, Węgry).
Jest popularyzatorką wiedzy psychologicznej w polskich czasopismach, członkiem korespondencyjnym Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego JPII, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Bliskich Związków, Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego.
- reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
- dyscyplina: psychologia
- specjalność: psychologia społeczna, psychologia wychowawcza i rodziny, psychologia szkolna
Funkcję Kierownika Zakładu pełniła od października 2020 roku. Funkcję Kierownika Katedry pełni od 1 grudnia 2021 roku.
Autoprezentacja
Stopień doktora otrzymała na podstawie rozprawy pod tytułem "Współzależność obrazu samego siebie u rodzica z cechami pożądanymi w wychowaniu dziecka", nadany uchwałą Rady Wydziału Filologiczno-Historycznego Uniwersytetu Opolskiego.
Stopień doktora habilitowanego uzyskała na podstawie osiągnięcia naukowego "Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami u adolescentów" oraz oceny aktywności naukowej, nadany uchwałą Rady Dyscypliny Psychologia Uniwersytetu Gdańskiego (2020, lipiec).
Działalność naukową można podzielić na kilka obszarów badawczych, na uwagę zasługują dwa. Pierwszy, dotyczący komunikowania się matki z adolescentami w rodzinach o różnej strukturze. Drugi, porównania zaangażowania dziadków we wspieranie młodzieży zarówno w rodzinie pełnej jak i w rodzinie samotnej matki. Badania związane z rodziną samotnej matki zmierzają do uchwycenia jej podobieństwa w psychospołecznym funkcjonowaniu do rodzin pełnych. Dotyczą również, uwarunkowań i przejawów płciowości u adolescentów oraz rodzinnych i podmiotowych uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania córek i synów z rodzin niepełnych. Na uwagę zasługują badania skupiające się na relacjach z rodzicem traktowanych jako korelat atrakcyjności społecznej dziecka. Jest to ważny nurt badań, uzyskane rezultaty mają szczególną wagę ze względu na możliwości aplikacyjne. Aktualne badania dotyczą weryfikacji modelu zależności pomiędzy wsparciem dziadków a społecznym przystosowaniem dorastającego z mediacyjnym udziałem zasobów samotnej matki.
Autorka ponad 210 publikacji: artykułów z listy A,B,C (aktualnie lista MEiN) indeksowanych w bazach Scopus, Web of Science, ERIH plus; rozdziałów w książkach, tekstów popularyzacyjnych w czasopismach m.in.: "Psychologia w Szkole", "Remedium", "Niebieska Linia", "Edukacja i Dialog", "Częstochowski Biuletyn Oświatowy". Jest redaktorem lub współredaktorem 4 monografii naukowych, przewodnika metodycznego z psychologii społecznej oraz autorem 8 książek m.in. z tematyki samotnego rodzicielstwa, komunikowania się dorastających dzieci z samotną matką, wsparcia społecznego dziadków w systemie rodzinnym pozbawionym ojca, podręcznika do psychologicznego narzędzia badawczego SKAR oraz zagadnień dotyczących osiągnięć szkolnych uczniów. Redaktorem gościnnym zeszytu czasopisma naukowego "Psychologia. Prace Naukowe WSP" oraz "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze".
Uczestniczyła w projektach wydawniczych, subsydiowanym przez Fundację Polsko-Niemiecką oraz dofinansowanym przez MEiN. Dotychczasowy dorobek naukowy jest upowszechniany w udokumentowanych cytowaniach krajowych i zagranicznych.
Bierze aktywny udział w konferencjach ogólnopolskich, międzynarodowych i zagranicznych. Na udział zespołu w konferencji Towards a sutainable Bio-based Society: aligning scientific, cultural an societal agendas for bio-innovation society, Holandia (2012) przyznano grant Europejskiej Fundacji Nauki (ESF). Jest uczestnikiem programu ERASMUS i ERASMUS plus, wymiany międzynarodowej z ośrodkami akademickimi Litwy, Słowacji, Czech, wizyt studyjnych na Węgrzech. Jest zaangażowana w międzynarodowe naukowe projekty badawcze w tym, w ramach sieci badawczej GESITI oraz w krajowe projekty empiryczne i dydaktyczne.
Promotor łącznie 430 prac magisterskich, licencjackich i dyplomowych. Merytoryczną opieką okazjonalną objęła 42 studentów (poza promotorstwem) i licealistę, z którymi pracując rozbudziła zainteresowanie pracą badawczą i uczestnictwem w życiu naukowym. Czworo studentów zostało docenionych przez: MNiSW; prestiżowym Studenckim Noblem; jedna osoba została laureatem Konkursu o Indeks, organizowanego przez psychologiczne czasopismo Charaktery, studentka psychologii została wyróżniona tytułem Primus in Facultate (2023).
Pomysłodawca, inicjatorka oraz opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego "Sympatycy Psychologii", po zmianie nazwy Studenckiego Koła Naukowego Psychologii. Współpracuje naukowo i badawczo ze środowiskami uniwersyteckimi w kraju i za granicą (UKW; UMCS; UWr; UŁ oraz Uniwersytet Żyliński_Słowacja; Uniwersytet Śląski _Czechy). Prowadzi zespół badawczy przy współpracy studentów, który swoje prace prezentował podczas krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Koło naukowe było współorganizatorem Sympozjum Naukowego "Wieczór z Psychologią#" (grudzień 2020; listopad 2021, 2022 i 2023), współpracuje z RODN "WOM", oddział w Częstochowie. W ramach umiędzynarodowienia koło naukowe wraz z opiekunem zostało zaproszone do udziału w Dniach Otwartych Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (luty 2022) oraz do udziału w projekcie naukowo-dydaktycznym "Studenci - Studentom edycja 2022" (Opawa, kwiecień 2022; listopad 2023). Członkowie koła przygotowali rewizytę dla grupy studentów z Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (listopad, 2022).
Studenci zrzeszeni formalnie i nieformalnie w kole naukowym, pod kierunkiem opiekuna koła gromadzą dorobek naukowy i konferencyjny (od 2015).
Działalność organizacyjna i popularyzująca naukę Trzykrotnie pełniła funkcję dyrektora ds. nauki, m.in.: w latach 2000–2004 w Instytucie Pedagogiki i Psychologii WSP, w latach 2012–2016 po reorganizacji, w Instytucie Filozofii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Długosza. Była członkiem uczelnianych komisji wydziałowych: naukowej, dydaktycznej, konkursowej, rekrutacyjnej, członkiem rady instytutu, rady wydziału. Jest członkiem Rady Dyscypliny Pedagogika (od 2019), Rady Dyscypliny Psychologia, Kolegium Dziekańskiego Wydziału Nauk Społecznych UJD.
Udział w projekcie Uniwersytecka Częstochowa. Cel projektu: popularyzacja działalności badawczej oraz promocja nauki poza Uniwersytetem (styczeń 2023). Pomysłodawca i wykonawca (w zespole) Dni Psychologii (2023), Tygodnia Psychologii (2024).
Nagrody Wyróżnienia Osiągnięcia Indywidulane Nagrody Rektora WSP/AJD/UJD oraz Nagrody Zespołowe Rektora UJD dotyczyły aktywności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej (1997, 1999, 2000, 2009, 2013, 2014, 2015, 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023 - za znaczący indywidualny wkład do dorobku kategoryzacyjnego dyscypliny Pedagogika, 2024 - indywidualna i zespołowa); Medal Komisji Edukacji Narodowej (2003); Srebrny Krzyż Zasługi (Prezydent RP, 2016); Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2016); Nagroda Wyróżnienie Rektora Uniwersytetu Łódzkiego (2023).
Z ramienia Uniwersytetu Jana Długosza uzyskała nominację do Śląskiej Nagrody Naukowej w VII edycji Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice (2024).
Wyróżnienie w konkursie Plakatów podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego 2017 za plakat, Skala Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) - pomiar zadowolenia z relacji z rówieśnikami. 1. miejsce w Konkursie Plakatów w trakcie 36. Kongresu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Uniwersytet Gdański 2017 za plakat, Wsparcie społeczne i jego znaczenie dla satysfakcji z pracy w grupie matek o zróżnicowanym statusie rodzinnym (we współautorstwie). Nagroda za referat, X Forum Młodych Naukowców (we współautorstwie, Lublin 2023).
Uzyskała w ramach konkursu Support of international mobilities at Silesian University in Opava II zagraniczny 3-miesięczny staż naukowy w Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Republika Czeska) (1.02. - 30.04.2022).
Realizowała projekt Development of Education on Silesian University in Opava in the position of "Lecturer of international specialized events" Uniwersytet Śląski w Opawie (1.09. - 30.12.2022).
Obszary badawcze
- rodzina jako środowisko wychowawcze
- samotny rodzic w diadzie homogenicznej i heterogenicznej z adolescentem
- zagrożenie marginalizacją dzieci i młodzieży
- relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się adolescentów z rówieśnikami
- relacje rówieśnicze a osiągnięcia szkolne u dorastających uczniów
- rysunek w diagnozowaniu percepcji relacji dziecka z innymi
Szczegółowy wykaz działalności naukowej pod linkami
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5194-4218
Prace naukowe i udział w konferencjach
Działalność recenzyjna i ekspercka
Recenzent artykułów naukowych dla redakcji czasopism: Psychologia Wychowawcza, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (stały recenzent), Studia z Psychologii w KUL, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Pedagogika, Archives of Budo, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, Family Forum, Pedagogika. Studia i Rozprawy, Ateneum Przegląd Familiologiczny, Polskie Forum Psychologiczne, Psychologiczne Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, Postępy Psychiatrii i Neurologii/ Advances in Psychiatry & Neurology, Social Pathology and Prevention (redakcja poza granicami kraju), Psychologia Rozwojowa, Człowiek i Społeczeństwo, Civitas et Lex, Edukacja Elementarna. Teoria i praktyka.
Członek zespołu redakcyjnego czasopisma Pedagogika. Studia i Rozprawy
Członek Rady Programowej Częstochowskiego Biuletynu Oświatowego (czasopismo wydawane staraniem Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie) więcej informacji
Recenzent wydawniczy książek dla wydawnictw: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2024)
Promotor i recenzent prac licencjackich, magisterskich, dyplomowych
Recenzent programów profilaktycznych, edukacyjnych i szkoleniowych
Konsultacje eksperckie przy rozprawie doktorskiej: Efektywność terapii logopedycznej wybranych zaburzeń artykulacyjnych u dzieci sześcioletnich. UMCS (2006)
Opiekun naukowy programu wspomagającego rozwój inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kl. II i III Czuję i doświadczam (2021)
Członek komisji ewaluacyjnej przy dysertacji: Współczesna literatura dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży w Polsce i na Ukrainie z perspektywy badań genderowych. Szkoła doktorska UJD (2021)
Pomysłodawca i inicjatorka publikacji skupionych wokół samotnego rodzicielstwa, w czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim pt.: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze oraz społeczne pełnienie obowiązków redaktora tematycznego niniejszego numeru (1/2021)
Recenzent w przewodach doktorskich w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie psychologia
- Tytuł: Biograficzne uczenie się ról rodzicielskich matek. Nadanie stopnia naukowego 7.07.2022 r. Uniwersytet Opolski
- Tytuł: Przekonanie o własnej skuteczności a dobrostan psychologiczny mężczyzn – rola zgodności z Ja motywacji celów rodzinnych i zawodowych. Nadanie stopnia naukowego 4.12.2023 r. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Tytuł: Marital conflict and adolescent's psycho-social well-being; Mediation and moderation analysis. Nadanie stopnia naukowego 16.12.2023 r. Ivane Javakhishvili Tbilisi State University. Georgia
- Tytuł: Strategie adaptacyjne w warunkach niepewności w środowisku wychowawczym, na przykładzie uczniów rozpoczynających nowy etap edukacji. Nadanie stopnia naukowego 21.06.2024 r. Akademia Wymiaru Sprawiedliwości Warszawa
- Tytuł: Opieka nad dzieckiem w wieku poniemowlęcym w kontekście współczesnego rodzicielstwa. Nadanie stopnia naukowego 7.11.2024 roku Uniwersytet Gdański
Recenzent w przewodach habilitacyjnych
- Tytuł: Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży. Uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej. Nadanie stopnia naukowego Uniwersytet Gdański grudzień
Projekty i granty
2024-2025 Związek relacji międzypokoleniowych z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Kierowanie pracami zespołowego projektu empirycznego
2023-2024 Grant Ministerstwa Edukacji i Nauki z programu DOSKONAŁA NAUKA II. Wsparcie wydania monografii naukowej pt. Badania i pomoc psychologiczna. Kierownik projektu MONOG/SP/0182/2023/01 Więcej
2022-2024 Predyktory zachowań radzenia sobie w pracy i wzorców doświadczeń u studentów I i II roku kierunków nauczycielskich. Międzyuczelniany bezkosztowy projekt badawczy realizowany przy współpracy z UKW w Bydgoszczy (dr K. Szatkowską). Funkcja: koordynator z ramienia UJD.
2020-2023 Skala Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami SKAR. Podręcznik do narzędzia. Inkubator Innowacyjności 4.0 Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji w Obszarze Nauki i Sztuki UJD. Kierownik projektu WNSPT. 014_1229.2020 Link do publikacji i udziału w konferencjach
2022 Support of international mobilities at Silesian University in Opava II (grant na realizację stażu naukowego, Republika Czeska).
2019-2022 Uczenie się poprzez praktykę kluczem do profesjonalnej praktyki nauczania. Kompleksowe kształcenie studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską UJD. Członek zespołu. Projekt finansowany przez NCBiR przy współfinansowaniu ze środków UE w ramach Funduszu Społecznego. POWR. 03.01.00-00-KN31/18-00.
2019-2020 Osiągnięcia szkolne a związek z relacjami z rodzicem i ze wsparciem dziadków u badanych dzieci i młodzieży. Projekt empiryczny we współpracy ze studentami z Koła Naukowego "Sympatycy Psychologii".
2017-2018 Relacje z matką w percepcji dziecka a jego prężność i komunikowanie się z rówieśnikami: mediacyjna rola wsparcia społecznego dziadków. Indywidualny projekt badawczy realizowany w ramach wydziałowych środków statutowych DS/WFH/5062/2017.
2016-2017 Zasoby osobiste samotnych matek. Międzyuczelniany bezkosztowy projekt badawczy realizowany przy współpracy z UKW w Bydgoszczy. Funkcja: koordynator z ramienia AJD Link do publikacji i udziału w konferencjach
2016 Udział w pracach nad przygotowaniem grantu do Fundacji Wyszehradzkiej, "Teacher training in Central Europe". Główny wykonawca: Karoli Gaspar Univeristy of the Reformed Church in Hungary, funkcja: członek grupy międzynarodowej.
2015-2016 Czynniki prężności w funkcjonowaniu synów wśród rówieśników z perspektywy rodzin samotnych matek. Indywidualny projekt badawczy realizowany w ramach wydziałowych środków statutowych DS/WFH/6128/2016.
2013 Przygotowanie i złożenie wniosku do NCN "Wsparcie dziadków czynnikiem resilience w funkcjonowaniu rodzin o różnej strukturze w prowincjonalnej Polsce" (Nr 2013/11/B/HS6/00987).
2013-2015 GESITI An Evaluation of the management of the Information Systems (IS) and Technologies (IT) in Hospitals, funkcja: badacz. GESITI Project/DGE - CTI/ MCTI (Ministry of Science and Technology) - Brazylia. Kierownik projektu - Antonio José Balloni. Moja rola polegała na pracy w zespole nad adaptacją narzędzia oraz na nawiązaniu współpracy i prowadzeniu badań w instytucjach opieki zdrowotnej w regionie śląskim.
2012-2013 Parentyfikacja dziadków w rodzinie samotnej matki. Międzyuczelniany bezkosztowy projekt badawczy realizowany przy współpracy z UMCS w Lublinie, funkcja: kierownik.
2012 Przygotowanie i złożenie wniosku do NCN "Parentyfikacja dziadków jako czynnik psychospołecznego funkcjonowania rodziny samotnej matki" (Nr 2012/05/B/HS6/03797).
2011-2014 Evaluation toolkit on senior's education to improve their quality of life (LLP Gruntvig) 518227-LLP-1-2011-1-ES-Grundtvig-GMP, The European Commission, Agencja EACEA. Główny wykonawca Universitat Jaume I Castellon (Hiszpania), funkcja: członek zespołu międzynarodowego.
2010-2013 Zmienne życia samotnych matek a psychospołeczne funkcjonowanie dorastających córek i synów. Parentyfikacja dziadków w rodzinie samotnej matki. Projekt realizowany przy współpracy m.in.: Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation, National Measurement Laboratory, New South Wales, Australia, funkcja: kierownik.
2009-2010 Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskim, EU, the European Social Fund, the Human Capital Operational Programme WND-POKL.09.02.00-24-011/ 08, funkcja: badacz.
2009 Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania dorastających dzieci. Indywidualny projekt badawczy realizowany w ramach wydziałowego grantu GU/WNS/37/2009.
2008-2009 Grant wydawniczy "Problemy marginalizacji dzieci i młodzieży" w ramach zespołowego projektu (GU/WNS/98/2008).
2007 Wybrane aspekty funkcjonowania ojców w relacji z dziećmi. Indywidualny program badawczy realizowany w ramach grantu przyznanego przez AJD (GU/WP/19/2007).
2005-2006 Odczuwanie kobiecości i męskości przez dorastające dziewczęta wychowywane w środowiskach rodzin niepełnych. Program badawczy realizowany w ramach grantu przyznanego przez AJD (GU/WP/32/2006).
2002-2003 Psychologiczne aspekty funkcjonowania dzieci wychowywanych przez samotnych rodziców. Grant uczelniany przyznany przez WSP (GU/WP/22/2002; GU/WP/24/2003).
Wykłady na zaproszenie /umiędzynarodowienie
2022 Psychologické determinanty školní úspěšnosti žáků. Základní směry výchovně vzdělávací práce/Psychological determinants of students' school achievements. Basic directions of educational work. Wystąpienie plenarne podczas konferencji 21st Century Challenges for the Helping Professions. Faculty of Public Policies, Silesian Unversity in Opava, Czechy.
2022 Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów. Referat popularno-naukowy na zaproszenie organizatorów. VI Forum „Dla Rodziny”, Częstochowa. W ramach projektu nr SONP/SP/546911/2022. Społeczna Odpowiedzialność Nauki – Popularyzacja Nauki i Promocja Sportu.
2021 Comunication children with adolts after the pandemic. Faculty of Public Policies, Silesian Unversity in Opava, Czechy.
2019 Training and qualifications of school education teachers in Poland – current state and new approache (współautorka: Anna Irasiak). The Teacher Training Centre of Katolic Gaspar University of the Reformed Church in Budapeszt, Wegry.
2018 Relations with grandparents and subjective assessment of quality of life of their grandchildren in family with different structures. Wydział Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Żylińskiego, Słowacja.
2015 Communication of children with adults. Wykład otwarty w ramach projektu Studenci-Studentom, Uniwersytet Ostrawski, Czechy.
2014 Rysunek jako forma rozpoznawania trudności emocjonalnych u dzieci w wieku szkolnym. Seminarium Naukowo-Dydaktyczne dla nauczycieli matematyki, Częstochowa AJD.
2014 Resilience jako czynnik wspomagający rozwój dzieci i młodzieży. Seminarium Naukowo-Dydaktyczne dla nauczycieli matematyki, Częstochowa
2009 Rysunek dziecka z perspektywy nauczyciela. Wykład, Od trudności do radości w niepowodzeniach szkolnych. Seminarium, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Częstochowie.
2007 Rodzinne uwarunkowania zaburzeń zachowania dziecka w wieku szkolnym. Wykład, Seminarium, Zdrowe dziecko od poczęcia: okres młodszego wieku szkolnego 7 - 12 lat, Katowice, Śląskie Centrum Zdrowia Publicznego.
2006 Czynniki psychologiczne i społeczne ograniczające wolność człowieka i drogi wyzwolenia go. Wykład dla kandydatów alternatywnych form życia. Warszawa-Konstancin- Jeziorna.
2005 Wpływ TV na zachowanie dzieci. Wykład dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Akademii im. Jana Długosza [AJD], Częstochowa.
2004 Rodzina jako środowisko wychowawcze. Wykład dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, AJD.
2002 Rodzinne uwarunkowania sukcesów i porażek dzieci w wieku szkolnym. Seminarium dla rodziców dzieci ze szkoły podstawowej. Myszków.
Organizacja konferencji i prowadzenie sesji naukowych
2024 prowadzenie Sympozjum pt. Różnorodne poznawcze możliwości seniora podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Starość jak ją widzi psychologia. Zmieniający się obraz starości (kwiecień Kraków, UJ)
2023 na zaproszenie organizatorów, prowadzenie sesji naukowej podczas 31 Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Psychologii Rozwojowej, Bydgoszcz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
2023 organizacja projektu DNI PSYCHOLOGII 2023, we współpracy z otoczeniem społeczno - gospodarczym (kwiecień)
2023 członek Komitetu Naukowego III Ogólnopolskiej Studencko - Doktoranckiej Konferencji Naukowej pt. "Psychospołeczne aspekty relacji interpersonalnych w perspektywie psychologicznej", Uniwersytet Łódzki (kwiecień)
2022 członek Komitetu Naukowego II Ogólnopolskiej Studencko - Doktoranckiej Konferencji Naukowej pt. "Człowiek w perspektywie wartości i zachowań społecznych", Uniwersytet Łódzki
2022 na zaproszenie organizatorów, prowadzenie sesji naukowej podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Psychologia w służbie rodziny", Gdańsk UG
2021 "Wieczór z Psychologią #4" prowadzenie sympozjum naukowego, Częstochowa UJD
2021 prowadzenie sesji naukowej podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej, Poznań UAM
2019 prowadzenie sesji plenarnej podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Starość jak ją widzi psychologia. Szanse rozwoju w starości, Akademia Ignatianum w Krakowie
2017 członek komitetu naukowego Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Edukácia v kontexte plurality hodnôt, Žilinská Univerzita, Žilina, Słowacja
2017 prowadzenie sesji naukowej w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej, Kliniczne Aspekty Diagnozy Psychologicznej, Bydgoszcz UKW
2016 członek komitetu naukowego II Międzynarodowej Konferencji Naukowej EDUKACJA ELIT XXI WIEKU Kompetencyjne ujęcie elit społecznych, WSB Szczyrk
2014 prowadzenie sesji plakatowej w ramach XXXV Zjazdu PTP, Psychologia w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz UKW
2014 członek komitetu naukowego w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Wychowanie w rodzinie współczesnej Konteksty historyczne i współczesne Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
2013 członek komitetu organizacyjnego Seminarium, Aktywizacja seniorów poprzez edukację org. w ramach projektu Evaluation toolkit on senior's education to improvetheir quality of life, Częstochowa, Akademia im. Jana Długosza
2012 członek komitetu organizacyjnego VIII Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, Jakość życia w pracy i poza nią, Częstochowa-Zawady
2012 zorganizowanie i prowadzenie sympozjum w ramach Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej Rodzina-jej problemy i sukcesy. Przeszłość i teraźniejszość. Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM, Częstochowa-Myszków
2010 prowadzenie sesji naukowej w ramach Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Studenckich Kół Naukowych i Młodych Naukowców, Wielowymiarowość i perspektywy nauki za progiem XXI wieku. AJD Częstochowa
2009 przewodnicząca komitetu organizacyjnego VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Psychologiczny i pedagogiczny kontekst jakości życia różnych grup społecznych, Częstochowa- Złoty Potok
2007 prowadzenie sesji naukowej w ramach II Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Jakość życia - od wykluczenia do elit. II International Scientific Conference: Quality of Life - from the Excluded to the Elite. AJD Częstochowa (wspólnie z J. Maciuszkiem)
2002 przewodnicząca komitetu organizacyjnego Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Niepokoje i nadzieje współczesnego człowieka. Człowiek w sytuacji przełomu, AJD Częstochowa- Kule
Wyjazdy studyjne i stypendium Erasmus+
2024 University of Žilina, Słowacja (Akademickie Centrum Pomocy i Wsparcia Psychologicznego)
2022 Śląski Uniwesytet w Opavie, Opawa, Czechy, 5 dni
2020 University of Žilina, Żylina, Słowacja, 5 dni
2019 Karoli Gaspar University of the Reformed Church, Budapeszt, Wegry, 3 dni (wizyta studyjna)
2019 Vytautas Magnus University, Wilno, Litwa, 7 dni
2019 Śląski Uniwesytet w Opavie, Opawa, Czechy, 5 dni
2018 Palacký University, Ołomuniec, Czechy, 5 dni
2016 University of Žilina, Żylina, Słowacja, 5 dni
2015 Karoli Gaspar University of the Reformed Church, Budapeszt, Wegry, 2 dni (wizyta studyjna)
2015 University of Ostrava, Ostrawa, Czechy, 2 dni (wizyta studyjna)
2014 University of Žilina, Żylina, Słowacja, 5 dni
Przynależność do towarzystw naukowych i stowarzyszeń
Polskie Stowarzyszenie Bliskich Związków (członek Komisji Rewizyjnej)
Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka (członek)
Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (członek korespondencyjny)
Dodatkowe kwalifikacje (kursy i szkolenia wybrane z ostatnich lat)
2023 Szkolenie edukacyjne podnoszące kompetencje dydaktyczne kadry w zakresie pracy ze studentami z niepełnosprawnością, 24 godziny
2023 Warsztat: Góry lodowe niepożądanych zachowań, czyli co stoi u podstaw strategii niegrzecznych dzieci
2021 Szkolenie wdrożeniowe w tematykę niepełnosprawności, 24 godziny
2020 Kurs Tutoringu w szkole wyższej, 62 godziny
2019 Ukończenie warsztatów: Diagnoza konfliktu wewnętrznego - wskaźniki w Rysunku Rodziny i ich interpretacja
2018 Kurs podnoszenia i usprawniania kompetencji z zakresu innowacyjnych metod dydaktycznych – Learning by doing w ramach projektu Nauczyciel – Zawodowiec. Rozwój kadry dydaktycznej AJD współfinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, 96 godzin
2017 Szkolenie Sztuka prezentacji, kontaktu z mediami i prowadzenia atrakcyjnej dydaktyki, 2 dni
Pozostała działalność
Współpraca w ramach Podyplomowych Studiów Pedagogiki Specjalnej w zakresie edukacji włączającej UJD (2023)
Współpraca w ramach Podyplomowych Studiów Przygotowania Pedagogicznego z językiem migowym UJD (od 2008)
Współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Częstochowie (od 2004)