Dr hab. Andrzej Tarnopolski, prof. UJD

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Reprezentowana dyscyplina – filozofia, specjalność antropologia filozoficzna. Autor 7 monografii i 70 artykułów. Podstawowy nurt naukowej działalności związany jest ze strategiami racjonalności. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę w życiu człowieka pełnią rozumy ekskluzywny i inkluzywny. Jak człowiek radzi sobie z niewiedzą? Dlaczego rozum ekskluzywny uzyskał taką przewagę w dziejach? Ostatnia monografia Filozofia edukacji. Wybrane zagadnienia (2020) dotyczą kwestii szczegółowych, tzn. ujawnianiu się mechanizmów ekskluzji i inkluzji w świecie edukacji i sztuk/separacja doświadczenia estetycznego oraz roli kiczu jako pewnego rodzaju stopnia swobody wkomponowanego w działalność artystyczną. Analogicznie do roli, jaką pełni w świecie racjonalnej wiedzy, niewiedza.

Kieruje podyplomowymi studiami „Edukacja filozoficzno-etyczna”, jest opiekunem koła naukowego studentów „ERANOS”. Współpracuje z Fundacją Studencką Młodzi – Młodym, organizując wspólnie badania socjologiczne dotyczących różnych aspektów działalności firm (Studenckie Centrum Badań Społecznych), jako warsztaty w formie firmy symulacyjnej. Aktywnie działa w Radzie Fundacji „Fundacja Polskie Centrum Heurystyki”. Najnowszy międzynarodowy projekt fundacji to „Tworzenie systemu sieciowego wsparcia przedsiębiorczości rodzinnej – lokalne centra kompetencji rozwoju firm rodzinnych” (2020).

  • reprezentowana dziedzina: nauki humanistyczne
  • dyscyplina: filozofia
  • specjalność: logika, metodologia, psychologia społeczna, psychologia wychowawcza
  • profesor nadzwyczajny w UJD (hab. 2013 r.)

       Andrzej Tarnopolski (0000-0003-0428-7937) (orcid.org)

Od roku akademickiego 2022/2023 współpraca w ramach umowy cywilno-prawnej

Autoprezentacja

Andrzej Tarnopolski dr hab. Urodzony w 1952r. w Dębicy woj. Tarnowskie (obecnie Podkarpackie). Studia - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - ukończone w 1977 r. tytuł magistra filozofii, specjalność nauczycielska. Praca magisterska zatytułowana „ Jednostka a cywilizacji w filozofii Erazma Majewskiego", pisana pod kierunkiem prof. dr hab. Zbigniewa Kuderowicza.

W 1978 roku podejmuje pracę w Politechnice Częstochowskiej w Zakładzie Filozofii i Socjologii (Międzyuczelniany Instytut Nauk Ekonomicznych i Społecznych), jednostce międzyuczelnianej obsługującej dydaktykę Politechniki Częstochowskiej i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. W tym czasie uczestniczy w rocznych badaniach empirycznych dotyczących funkcjonowania gmin woj. Częstochowskiego oraz w trwającej 9 lat naukowej współpracy pomiędzy politechnikami polskimi i niemieckimi - w ramach centralnego programu badawczego - Etos inżynierski w fazie intensywnego rozwoju techniki i gospodarki. „Der Ingenieurheute". Program prowadzony był przez Zakład Filozofii i Socjologii PCZ. Współpraca z Politechniką Warszawską i Politechniką Poznańską. Ze strony niemieckiej Politechnika Karl - Marx - Stand, /TU Chemitz/, TH Kothen, Uniwersytet w Lipsku. Okazjonalnie - politechniki z Moskwy, Budapesztu, Pragi. Efektem pracy było ok. 15 konferencji międzynarodowych. Oprócz zajęć kursowych prowadzi na PCZ wykłady monograficzne (jako doktor) pt: „Intelektualizm - podstawowe problemy" i „Problemy współczesnych cywilizacji."

Uczestniczy w projektach empirycznych: 3 - letni Problem Badań Podstawowych 08.18 . „Świadomość Młodzieży i jej uwarunkowania", temat: „Wpływ wychowania na świadomość polityczną młodzieży",  kier. Prof. dr hab. J. Bogusz, prof. dr hab. J. Kubiak, prof. dr hab. J. Sztumski).

Praca doktorska zatytułowana „Filozofia a praktyka. Studium myśli filozoficzno - metodologicznej W. Biegańskiego", obroni w 1987 r. w Uniwersytecie im Adama Mickiewicza w Poznaniu (promotor: Prof. dr hab. Ryszard Nazar). Prowadzi przez wiele lat Koło Naukowe Filozofów PCZ, biorąc udział w licznych sympozjach naukowych.

Od 1984 roku - do dziś - uczestniczy jako organizator, a potem jako v- ce przewodniczący w pracach Olimpiady Filozoficznej woj. Częstochowskiego/ szczebel wojewódzki a teraz regionalny/. Od 1986r. przygotowywani przez niego uczniowie systematycznie, (do 1992r.) zdobywali pierwsze, drugie i trzecie miejsca w eliminacjach centralnych olimpiady odbywających się w Warszawie. W okresie szczytowym w olimpiadzie brało udział ok. 200 uczniów z kilkunastu szkół.

W 1985 roku podejmuje dodatkową pracę w Studium Nauczycielskim w Krzepicach jako nauczyciel filozofii i propedeutyki psychologii. Tam również prowadzi Koło Naukowe Filozofii, słuchacze tego koła wielokrotnie brali udział w sympozjach naukowych i w olimpiadzie filozoficznej.

W 1992 wygrywa konkurs w Zakładzie Psychologii na Wydz. Pedagogicznym WSP. Prowadzi seminaria magisterskie, wypromowanych ok. 250 magistrantów.

W 2013 r otrzymuje tytuł doktora habilitowanego w zakresie nauk filozoficznych nadany przez Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu w oparciu o książkę habilitacyjną „Człowiek wobec niewiedzy. Niewiedza jako element ludzkiej racjonalności".

Współpracuje ze szkołami: zajęcia z filozofii i etyki w Liceum Artystycznym ALA w Częstochowie oraz z Towarzystwem Lekarskim Częstochowskim. Jest Członkiem PTF o/ Częstochowa i nadal członkiem komisji Regionalnej Olimpiady Filozoficznej.

Podstawowy nurt naukowej działalności związany jest ze strategiami racjonalności. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę w życiu człowieka pełnią rozumy ekskluzywny i inkluzywny. Jak człowiek radzi sobie z niewiedzą. Czy to ma wpływ na jakość życia. Dlaczego rozum ekskluzywny uzyskał przewage w dziejach? Czy jego istotą jest dominacja i nadmierny rozwój w cywilizacji multimedialnej, będącej jakąś formą późnej nowoczesności?

Był członkiem Senatu AJD, 3 kadencję, jest członkiem RW, wieloletnim członkiem Senackiej Komisji Dydaktycznej AJD, przewodniczącym i członkiem Wydziałowej Komisji Dydaktycznej; przez 2 kadencje członkiem, v-ce przewodniczącym Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Pracowników Naukowo -Dydaktycznych WSP i AJD, członkiem Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej -2 kadencje, komisji ds. nagród i wielu innych.

Jest kierownikiem podyplomowych studiów „Edukacja filozoficzno - etyczna", opiekunem merytorycznym Koła Naukowego Studentów „ERANOS" działającego przy Wydziale Nauk Społecznych.

Hobby - oprócz pracy - czynne uprawianie muzyki blues - rockowej oraz stare motocykle.

 

Publikacje zwarte (książki)

A. Tarnopolski, Filozofia a praktyka. Świat Władysława Biegańskiego. Wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 2000, ss. 162.

A. Tarnopolski, Psychologiczne problemy zarządzania oświatą. RODN „WOM" w Częstochowie. Częstochowa 2002, ss. 116.

A. Tarnopolski, Agata Woźniak - Krakowian (wsp.), Anomia i człowiek postmodernizmu. Wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 2003, ss. 111.

A. Tarnopolski, Człowiek wobec niewiedzy. Niewiedza jako element ludzkiej racjonalności. Wyd. AJD Częstochowa. Częstochowa 2010, ss. 298

A. Tarnopolski, Niewiedza i jej rola w świecie późnej nowoczesności. Wyd. AJD Częstochowa. Częstochowa 2011, ss. 126.

A. Tarnopolski /współredakcja, wraz z A. Pluta, M. Kalaman/ Czyja edukacja? Refleksje o podmiotowości, część 2. Tom III. Wydawnictwo WSL Częstochowa 2011. ss. 275.

A. Tarnopolski, Wybrane zagadnienia współczesnej antropologii, Wyd. AJD Częstochowa 2016, ss. 197.

A. Tarnopolski Filozofia edukacji. Wybrane zagadnienia. 2020. Więcej informacji pod linkiem: Wydawnictwo UJD

 

Artykuły w czasopismach naukowych

A. Tarnopolski, Dialektyka a tolerancja [w:] Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej 133 „ Dzieło Engelsa a świat współczesny". Częstochowa 1987.

A. Tarnopolski, Drogi i bezdroża cywilizacji technicznej, [w:] Humanistyczne Zeszyty Naukowe, red. Z. Kantyka, Katowice 1987.

A. Tarnopolski, Człowiek a cywilizacja techniczna, [w:] Prace Komisji Naukowych PAN o/ w Katowicach. Katowice 1988.

A. Tarnopolski, Uwagi na temat pojęcia wartości. [w:] Zeszyty Naukowe PCz 139 „Ideały studentów politechnik". Częstochowa 1988.

A. Tarnopolski, System kształcenia inżynierów a ich role społeczne, [w:] Zeszyty Naukowe Instytutu Nauk Ekonomicznych i Społecznych Politechniki Poznańskiej nr 32. Poznań 1989.

A. Tarnopolski, Władysław Biegański, [w:] Almanach Częstochowy, Częstochowa 1988.

A. Tarnopolski, Inżynierowie a idee technokratyzmu, [w:] „Etos inżynierski w fazie intensywnego rozwoju techniki i gospodarki. Ingenieur etos In der phase intensiver technik und wirtschaftsentwicklung. Częstochowa 1989.

A. Tarnopolski, ( wsp. D. Ortenburger), Wpływ treningu negocjacyjnego na aktywność komunikacyjną usprawniającą wykonywanie ról zawodowych, [w:] „Psychologia III", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1994.

A. Tarnopolski, Logika i psychologia, [w:] „Psychologia V", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1996.

A. Tarnopolski, Wyobraźnia jako czynnik wpływający na procesy poznawcze i twórcze człowieka,[w:] „Psychologia VI", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1997.

A. Tarnopolski, Dwie strategie racjonalności a pamięć. Retrospekcja i prospekcja. Ekskluzja i inkluzja, [w:] M. Woźniczka, M. Perek, Philosophical Discourses I s. 259-274, wyd. UJD Częstochowa 2019.

 

Rozdziały w monografiach naukowych

A. Tarnopolski, Wolfgang Bötter, WerteundWertorientierungen des Ingenieurs In der sozialistischenGesellschaft, [w:] "Der Ingenieurheute, red. J. Römer, P. Schuttpelz. Köthen 1988.

A. Tarnopolski, Przyszłość cywilizacji technicznej. Modele cywilizacji przyszłości, [w:] „Filozoficzno - etyczne problemy postępu naukowo - technicznego i osobowości inżyniera. Philosophisch - ethische probleme der wissenschaftlich - technischen fortschritte und persoenlichkeit der ingenieure. Red. M. Stańczyk. Częstochowa 1990.

A. Tarnopolski (wsp. Zespół: J. Sztumski, B. Sztumska, A. Tarnopolski), Autoocena i autodeklaracja praw obywatelskich i innych wartości humanitarnych przez młodzież uczącą się, [w:] Red. J. Frączak „Wpływ wychowania na świadomość polityczną młodzieży." ( Generalny Problem Badań Podstawowych 08.18), wyd. Instytut Problemów Młodzieży w Warszawie i WSP Bydgoszcz. Bydgoszcz 1990.

A. Tarnopolski, (wsp. R. Miszczyński), Tolerancja a zasada racjonalności nauki, [w:] red. S. Folaron „Humanistyczne podstawy tolerancji" Częstochowa 1992.

A. Tarnopolski, Powstanie i rozwój współczesnej kosmologii, [w:], red. R. Miszczyński „Kształtowanie się podstaw nauki współczesnej, wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1995.

A. Tarnopolski, ( wsp. R. Miszczyński), Filozofia a myślenie naturalne, [w:] red. A. Gofron „Pedagogika jako kierunek studiów", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1998.

A. Tarnopolski, (wsp. R. Miszczyński), Elitarność filozofii?, [w:] „Filozofia - sztuka myślenia i dobro wspólne". Wyd. „Apeiron" Bukowno 1998.

A. Tarnopolski, O potrzebie filozofowania", [w:] „Filozofia - sztuka myślenia i dobro wspólne", wyd. „Apeiron" Bukowno 1998.

A. Tarnopolski, (wsp. R. Miszczyński), O pewnym dylemacie moralnym nauczyciela implikowanym przez teorię B. Bernsteina, [w:] red. I. Świtała „ Doświadczenie moralne i filozofia człowieka. Esperienza morale e teoria sull'uomo." Wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1999.

A. Tarnopolski, (wsp. R. Miszczyński), Człowiek - istota naturalna, [w:] red. A. Kiepas „ Człowiek - technika - środowisko. Człowiek współczesny wobec wyzwań końca XX wieku". Katowice 1999.

A. Tarnopolski, Wpływ Augusta Comte'a na filozoficzne poglądy Władysława Biegańskiego, na tle epoki,[w:] red. I. Świtała „Poglądy Augusta Comte'a z perspektywy schyłku XX wieku", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 1999.

A. Tarnopolski, ( wsp. R. Miszczyński), Metodologiczne i filozoficzne problemy nauczania, kwestia akceptacji zasad intelektualizmu, [w:] red. B. Burlikowski, W. Słomski „Filozofia w szkole", wyd. WSP im. J. Kochanowskiego Pheanomena w Kielcach. Kielce - Warszawa 2000.

A. Tarnopolski, (wsp. M. Stawiarska - Lietzau), Sprawozdanie z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Psychologów Rozwojowych, [w:] „Psychologia VIII", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 2000.

A. Tarnopolski, (wsp. A. Woźniak - Krakowian) Dylematy rozwojowe człowieka końca XX wieku: anomia i człowiek postmodernizmu, [w:] „ Jakość rozwoju a jakość życia", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 2000.

A. Tarnopolski, Myślenie racjonalne a paradygmat racjonalności, [w:] red. R. Miszczyński „Prace Naukowe. Filozofia III", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 2000.

A. Tarnopolski, Mądrość jako cnota uniwersytecka, [w:] red. S. Podobiński, M. Lesz -Duk, „ Wokół archeologii słów i ich funkcjonowania", wyd. WSP Częstochowa. Częstochowa 2001.

A. Tarnopolski, Wielokulturowość jako istotny determinant intelektualnej postawy ciekawości poznawczej, [w:] red. M. Janukowicz, K. Rędziński „ Edukacja wobec wielokulturowości", wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 2001/2002.

A. Tarnopolski, Niepowtarzalność filozofii w komiksowym świecie cywilizacji masowej, [w:] red. R. Miszczyński, H. Mikołajczyk, „ Filozofia III. Filozofia wobec zagrożeń cywilizacyjnych", wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 2001.

A. Tarnopolski, Naiwność filozofii i naiwność filozofa. Dwie miary istotnego problemu niepopularności intelektu, [w:] red. S. Podobiński, B. Snoch- „Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań". Wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 1999-2000-2001.

A. Tarnopolski, Naiwność pedagogiczna jako konieczny składnik tolerancyjnych postaw nauczycieli, [w:] red. S. Podobiński, B. Snoch -„Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań". Wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 1999-2000-2001.

A. Tarnopolski, O naiwności filozofii. Psychologia i filozofia w procesie edukacyjnym, [w:] red.B. Burlikowski, W. Słomski -„Filozofia w szkole. Filozofia a nauki szczegółowe." Wyd. AŚ im.J.KochanowskiegoPhaenomena w Kielcach. Kielce- Warszawa 2001.

A. Tarnopolski, Nauczyciel filozofii - zawód supererogacyjny, [w:] Red. B. Burlikowski, W. Słomski - „Filozofia w szkole. Filozofia jako podstawa nauczania i wychowania." Wyd. AŚ im. J. Kochanowskiego Phaenomena w Kielcach. Kielce - Warszawa 2002.

A. Tarnopolski, Teatralizacja życia szkolnego a tolerancja. Etyczny wymiar pracy nauczyciela filozofii, [w:] red. H. Mikołajczyk - „Biuletyn" 31(9) 2002. Częstochowa 2002.

A. Tarnopolski, Cywilizacja medialna. Szansa czy zagrożenie, [w:] red. W. Słomski - „Filozofia w szkole. Filozofia jako podstawa nauczania i wychowania." Wyd. AŚ im. J. Kochanowskiego Phaenomena w Kielcach. Kielce - Warszawa 2002.

A. Tarnopolski, Teatralizacja życia szkolnego a tolerancja. Etyczny wymiar pracy nauczyciela filozofii, [w:] red. H. Mikołajczyk - „Biuletyn" 31(9) 2002. Częstochowa 2002.

A. Tarnopolski, Cywilizacja medialna. Szansa czy zagrożenie, [w:] red. W. Słomski, M. Ciszek - „Veritas unaseddoctrina multipleks". Wyd. AP Siedlce. Siedlce 2003.

A. Tarnopolski, Postmodernizm i psychologia. O niektórych logicznych i metodologicznych przyczynach akceptowania poglądów postmodernistycznych, [w:] red. M. Woźniczka - „Stan i perspektywy filozofii. Filozofia na przełomie wieków." Wyd. WSP w Częstochowie. Częstochowa 2003.

A. Tarnopolski, (wsp. R. Miszczyński), Filozofia a mass media, [w:] Diametros nr 4 (czerwiec 2005). Kraków 2005.

A. Tarnopolski, Człowiek wobec niewiedzy. Niewiedza i edukacja - wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, [w:] E. Jung, P. Ciołkiewicz -„Innowacje w edukacji akademickiej. Tom V rocznik 2006 nr. 1. Wyd. WSH-E w Łodzi. Łódź 2006.

A. Tarnopolski, Ekskluzywny i inkluzywny model racjonalności. Śmiech i płacz jako reakcja graniczna, [w:] „Psychologia XIV". Wyd. AJD w Częstochowie. Częstochowa 2007.

A. Tarnopolski, Tolerancja i wykluczenie. Od różnych stopni nieakceptacji do wykluczenia, [w:] red. A. Rosół, M.S. Szczepański - „Tolerancja. Studia i szkice." Tom XIII- XIV. Wyd. AJD w Częstochowie. Częstochowa 2007-2008.

A. Tarnopolski, Władysława Biegańskiego historia i teoria indukcji, [w:] red. M. Rembierz, K. Śleziński -„ Studia z filozofii polskiej". Tom 3(2008). Wyd. <> Kraków. Bielsko-Biała - Kraków 2008.

A. Tarnopolski, Władysław Biegański. Lekarz i filozof. Podstawowe problemy etyki, [w:] red. R. Miszczyński - „Filozofia V". Wyd. AJD w Częstochowie. Częstochowa 2008.

A. Tarnopolski, Sokratejska akceptacja niewiedzy jako istotny czynnik otwarcia poznawczego człowieka, [w:] red. A. Pluta - „Myślenie o edukacji. Konteksty -inspiracje -aplikacje". Wyd. WSL Częstochowa 2009.

A. Tarnopolski, Racjonalność i strategie racjonalności, [w:] red. R. Miszczyński - „Filozofia VI". Wyd. im. S. Podobińskiego AJD w Częstochowie. Częstochowa 2009.

A. Tarnopolski, Praktyczny wpływ filozofii Władysława Biegańskiego na pracę lekarza, [w:] red. B. Zawadowicz - „Dr Władysław Biegański - Częstochowianin Stulecia - patron współczesnych lekarzy". Częstochowa 2009.

A. Tarnopolski, Dobre wykształcenie a podmiotowość, [w:] red. A. Pluta - „Czyja edukacja? Refleksje o podmiotowości." Część 1. Wyd. WSL w Częstochowie. Częstochowa 2010.

A. Tarnopolski, ( wsp. D. Ortenburger), Wybrane podmiotowe czynniki w relacji pacjent - lekarz, [w:] red. A. Pluta - „Czyja edukacja? Refleksje o podmiotowości". Część 1. Wyd. WSL w Częstochowie. Częstochowa 2010.

A. Tarnopolski, „Giovanni Sartori :Homovidens. Telewizja i postmyślenie. Warszawa 2007." Recenzja książki, [w:] red. A. Pluta - „Czyja edukacja? Refleksje o podmiotowości". Część1. Wyd. WSL w Częstochowie. Częstochowa 2010.

A. Tarnopolski, Człowiek późnej nowoczesności wobec sztuki, [w:] red. J. Matyja - „Widzenie dzieła sztuki. Percepcja i interpretacja". Wyd. 7. Triennale Sztuki Sacrum Dom - droga istnienia. Częstochowa 2010.

A. Tarnopolski (wsp. zespół: M. Szarla, D. Ortenburger, M. Romański, A. Tarnopolski), Selected factors influencing the relationship between the physician and the patent with chronic pain, [w:] red. K. Janowski -"The multidisciplinary Approach to Health and Disease. Selected Papers."CPiPP Lublin 2011,s. 140-148 .

A. Tarnopolski, Problem niewiedzy w filozofii starożytnych, (w:) Filozofia VIII. Prace Naukowe AJD w Częstochowie. 2011 Red. R. Miszczyński, s. 75-85

A. Tarnopolski, Tolerancja a podmiotowość. [w:] Czyja edukacja? Refleksje o podmiotowości./ red/ A. Pluta, A Tarnopolski, M. Kalaman. Wyd. WSL Częstochowa 2011.

A. Tarnopolski, D. Ortenburger, The impact of the training of communicative skills on career possibilities [w:] Czyjaedukacja? Refleksje o podmiotowości, /red/ A. Pluta, A. Tarnopolski, M. Kalaman. Wyd. WSL Częstochowa 2011.

A. Tarnopolski, Tolerancja jako regulator życia społecznego [w:] Tolerancja, red. A. Rosół, M.S. Szczepański tom XVI, Częstochowa 2011.

A. Tarnopolski ,Problem niewiedzy w filozofii Pascala, [w:] Filozofia IX, red R. Miszczyński, Prace Naukowe AJD, Częstochowa 2012.

A. Tarnopolski, Otwartość jako stopień swobody. Istotny wymiar pracy psychologa - terapeuty, Częstochowa 2013. 

A. Tarnopolski, Racjonalność dnia codziennego, Częstochowa 2013.

A. Tarnopolski, Laughter and crying as a boundary reaction, [w:] Czyja edukacja? / red. A. Pluta/, Wyd. WSL Częstochowa 2013.

A. Tarnopolski, Laughter and crying as a boundaryreaction, [w:] „Poważnie – niepoważnie o edukacji”, T. IV, red. A. Pluta, E. Sadowska, Wyd. WSL Częstochowa 2014.

A. Tarnopolski, Władysława Biegańskiego prewidystyczna teoria poznania, [w:] M. Woźniczka /red/ Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX w. Wyd. AJD Częstochowa 2014.

A. Tarnopolski, The bariers of post-modern city. (Civilization of upturned fences, [w:] R. Miszczyński / red./Filozofia XI Częstochowa 2014, wyd AJD, s. 21-38

A. Tarnopolski, Niewiedza, problemy definicyjne. [w:] M. Woźniczka, A. Zalewski (red.) Wokół negacji, wyd. AJD Częstochowa 2015, s. 75-88, ISBN 978-83-7455-456-5.

A. Tarnopolski, Separacja doświadczenia estetycznego. Bariery ponowoczesnego miasta, [w:] M. Kostrzewa, A. Sobczyk, A. Skweres (red.) Kreatywność w sztuce i edukacji, UAM Poznań-Kalisz 2016, s. 91-102, ISBN 978-83-941350-7-2.

A. Tarnopolski, Gratisy filozoficzne. Ukryte założenia niektórych zjawisk społecznych. [w:] M. Woźniczka (red.) Niepomyślane, nie do pomyślenia, Wyd AJD Częstochowa 2016, s. 387- 405, ISBN 978-83-7455-512-8.

A. Tarnopolski, Idea umiarkowania jako istotny czynnik postaw społecznych i politycznych, Filozofia XIII 2016, s. 31-43.

A. Tarnopolski, Kicz i dzieło sztuki. Głupota i mądrość, Filozofia XIV 2017, zeszyt poświęcony prof. A. Zalewskiemu.

A. Tarnopolski, Bariery ponowoczesnego świata. Bezpieczne miasto. [w:] E. Napora, M. Stawiarska - Lietzau, E. Kornacka-Skwara (red.) Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym, UJD Częstochowa 2018, s. 237-257, ISBN 978-83-7455-600-2.

A. Tarnopolski, Filozoficzne i psychologiczne podstawy zarządzania oświatą. Spór o elitarność edukacji i elitarną szkołę. [w:] A. Sawicki, Wybrane problemy zarzadzania, s. 9-32. Wyd. Bernardinum, Pelpin 2020, ISBN 978-83-8127-533-0.

A. Tarnopolski, Wypieranie i zastępowanie środowisk wychowawczych. Syndrom "próżni wychowawczej". [w:] E. Napora (red.) Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i praktyka, s. 79-94. Wyd. UJD Częstochowa. 

 

Recenzje wydawnicze artykułów i monografii

Osoba, jako społeczna istota człowieka, w: „Studia x Sociologica” Kraków 2013

Zarządzanie nauką studentów i nauczycieli akademickich, w: ZN PCZ Częstochowa 2014.

Smutny uczeń – nowe wyzwanie dla współczesnego nauczyciela. Depresja u osób w wieku rozwojowym, w: ZN PCZ Częstochowa 2014.

Kształcenie modułowe w reformowanym systemie edukacji, w: ZN PCZ Częstochowa 2014.

Jakość życia osób starszych – subiektywne i obiektywne wyznaczniki poczucia dobrostanu psychicznego i fizycznego, w:( red.) R. Derbis. Ł. Baka; „Oblicza jakości życia”Częstochowa 2014.

Stres obcowania ze śmiercią i umieraniem w pracy pielęgniarek onkologicznych, w: ( red.) R. Derbis, Ł. Baka:  Oblicza jakości życia Częstochowa 2014.

Strategie twórcze w działaniu, (red.) G. Habrajska, J. Ślosarska, Wyd. Primus Verbum Łódź 2016.

Kubiński, Państwo islamskie i kultura popularna. Czarny kolor popkultury, Wyd. Nomos Kraków 2018, ISBN 978-83-7688-510-0.

Grochowina, K., Tokarski, D., Sawicki, A. (red.) Wybrane problemy ekonomii i zarządzania we współczesnych przedsiębiorstwach, Wyd. Bernardinum Pelpin 2020, ISBN 978-83-8127-573-9.

 

Nagrody i wyróżnienia 

Nagroda Zespołowa JM Rektor UJD (2022) 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie