Analityka i Kreatywność Społeczna studia licencjackie
Kierunek Analityka i Kreatywność społeczna jest nowatorską odpowiedzią na zapotrzebowanie szeroko rozumianego otoczenia społecznego na młodych absolwentów, z rozbudzoną potrzebą inicjowania aktywności, możliwościami twórczego myślenia potrzebnego w działaniu, oraz solidnymi podstawami zdobytej merytorycznej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Dlatego też zasadniczą częścią programu studiów jest wyposażenie przyszłych studentów kierunku Analityka i kreatywność społeczna (AKS): w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wynikające ze zintegrowanego studiowania zagadnień odwołujących się do przedmiotów z zakresu socjologii, psychologii, filozofii. Jednocześnie, koncepcja kierunku zgodna jest z postulatem poprawy potencjału kreatywnego jednostek, zmierzającego do zwiększenia potencjału kreatywnego społeczeństw krajów Unii Europejskiej (np. wykorzystanie wielokulturowości Europy).
Studia mają charakter elitarny – nie znajdują się standardowej ofercie szkół wyższych, ponieważ ze względu na swój interdyscyplinarny charakter wymagają intensywnego kształcenia w obszarze aż trzech dziedzin - psychologii, socjologii i filozofii. Kluczowym dla kierunku jest prowadzenie zajęć o charakterze praktycznym – nie tylko na płaszczyźnie praktyk zawodowych, ale również w obszarze stosowanych metod kształcenia – takich jak praktyczne ćwiczenia. AKS to nowy rodzaj studiów dynamicznie rozwijających się na Zachodzie Europy i w USA. Ma on za zadanie kształcić specjalistów z interdyscyplinarnymi kompetencjami zawodowymi, na których rośnie zapotrzebowanie na współczesnym rynku pracy. Analityka społeczna jest uznaną specjalnością socjologiczną nakierowaną na profesjonalną diagnozę różnych sytuacji społecznych, głównie w sferze publicznej (administracja, gospodarka, polityka, media). Diagnozowanie jest osiągane metodami i narzędziami stosowanymi w badaniach socjologicznych. Kreatywność społeczna reprezentuje drugi moduł kształcenia o wyraźnym profilu psychologicznym. Jest on nakierowany na osiągnięcie umiejętności twórczego i efektywnego funkcjonowania w różnego typu grupach społecznych, kierowanie nimi i motywowanie do działania.
Tym, co odróżnia proponowany kierunek od innych, jest połączenie 3 dyscyplin naukowych: socjologii, psychologii i filozofii i włączenie ich w proces studiowania Analityki, aby absolwent tego kierunku posiadał zarówno rzetelną wiedzę i umiejętności wymagane w miejscu pracy, ale również miał szansę dokształcania się w odpowiedzi na różne osobiste wydarzenia życiowe.
Wszystkie treści podzielone są na 4 główne moduły: moduł kształcenia podstawowego, kierunkowego i uzupełniającego oraz moduł treści specjalnościowych, które podlegają wyborowi studenta (wybór między: Diagnozami i konsultingiem społecznym, a Coachingiem i procesami doradczymi).
Specjalność: Diagnozy i konsulting społeczny
Moduł specjalnościowy Diagnozy i konsulting społeczny oferuje możliwość pogłębienia kompetencji w zakresie prowadzenia diagnoz społecznych, oraz proponowanych - na bazie wykonanych analiz – konsultacji. Zatem jeśli Student wybierze tę specjalność będzie odpowiedzialny za rzetelne przeprowadzenie analizy zebranych danych, a następnie za przedstawienie wyników, wskazanie trendów do rozwoju i zmian, konsultacji w zakresie przeprowadzonych badań. Dodatkowo, Student ma możliwość wpływania na to, jaki obszar wiedzy będzie chciał zgłębić, poprzez uczestnictwo w wyborach przedmiotów z podanej ich oferty (wybiera po 1 przedmiocie do wyboru z zaproponowanej oferty 4 ścieżek modułów):
- Mass media i promocja;
- Potencjał kapitałów społeczno-kulturowych;
- Rozwiązywanie problemów społecznych;
- Procesy grupowe;
Kształcenie w zakresie specjalności odbywa się w zdecydowanej przewadze podczas zajęć warsztatowych, a nacisk kładziony jest na uzyskanie praktycznych umiejętności, rozeznanie w obszarach samowiedzy na temat własnych zasobów bądź źródeł trudności Studenta.
Specjalność: Coaching i procesy doradcze
Moduł specjalnościowy Coaching i procesy doradcze oferuje możliwość pogłębienia kompetencji przydatnych do pełnienia roli coacha/trenera/doradcy. Praca w takim charakterze wymaga ciągłego dokształcania się – umiejętności komunikowania, rozumienia trudności i potrzeb osób oczekujących wsparcia oraz poszerzania możliwości rozwojowych klientów. Ponadto, moduł ten daje Studentowi możliwość indywidualnego projektowania własnej ścieżki rozwoju, poprzez uczestnictwo w realizowaniu przedmiotów do wyboru (przedmiot do wyboru Specjalnościowy). Student kształci się według zaproponowanej oferty 4 ścieżek modułów
- Jak porozumiewamy się z innymi;
- Radzenie sobie (coping);
- Wspomaganie coachingu;
- Zmiana i trud rozwoju
Kształcenie w zakresie tej specjalności odbywa się również w zdecydowanej przewadze podczas zajęć warsztatowych i podobnie jak w przypadku poprzedniej specjalności, nacisk kładziony jest na uzyskanie praktycznych umiejętności, rozeznanie w obszarach samowiedzy na temat własnych zasobów bądź źródeł trudności Studenta.
Analityka i kreatywność społeczna, stacjonarne, pierwszego stopnia - IRK (ujd.edu.pl)
Aktywność studentów kierunku (wybrane)
Studentki Analityki i Kreatywności społecznej wzięły udział w konferencji zagranicznej, której temat – w przekładzie na j. polski – brzmiał: Rozwój kompetencji nauczyciela na rzecz humanizacji. Jej organizatorem był Fakultet Filozoficzny Uniwersytetu w Żylinie (Słowacja). Studentki Joanna Kostrzewska, Marta Jarosz i Klaudia Miarka wygłosiły – wraz z dr Elżbietą Kornacką -Skwara, z Instytutu Filozofii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Długosza, referat pt. „Coaching w procesie nauczania i wychowania”. Referat ten stał się podstawą ich pokonferencyjnej publikacji (wrzesień, 2015). Link do publikacji vnutro_acta_aj_2017.indd (uniza.sk)
Studenci kierunku o specjalności Coaching i procesy doradcze we współpracy z pracownikami Zakładu Psychologii (dr Elżbietą Kornacką - Skwara oraz dr Elżbietą Napora) przygotowali projekt dydaktyczny Studenci - Studentom, który był realizowany w zagranicznym ośrodku w Uniwersytecie Ostrawskim w Czechach (kwiecień, 2015). Zaprezentowane wykłady i warsztaty dotyczyły ważnych zagadnień z obszaru psychologii społecznej międzykulturowej komunikacji. Temat warsztatów: Jak cię widzą tak cię piszą oraz Kreatywność w komunikacji.
Pod opieką dr Elżbiety Kornackiej- Skwara studenci Analityki i Kreatywności społecznej byli uczestnikami projektu współorganizowanego przez Urząd Miasta Częstochowy i RODN „WOM” pn. „Stop cyberprzemocy”, przygotowując narzędzie badawcze do analizy zjawiska cyberprzemocy. Dzięki zawiązanej współpracy studenci Analityki i Kreatywności społecznej z otwartością przyjmowani byli na realizację praktyk zawodowych.
Inne inicjatywy studenckie:
- wywiad studentów na temat gazetki studenckiej "akademicka. txt", szczegóły pod linkiem: http://czestochowskie24.pl/rozmowa-dnia/nowe-przedsiewziecie-czestochowskich-studentow-akademicka-txt/ (2015);
- założona w 2013 roku z inicjatywy studentów kierunku Analityka i Kreatywność społeczna "Grupa Prowadząca Szkolenia", zajmowała się prowadzeniem bezpłatnych szkoleń dla studentów, a także wykładowców Akademii im. Jana Długosza. Grupa przeprowadziła m.in. warsztaty:
- Autoprezentacja, kreowanie własnego portfolio, rozmowa kwalifikacyjna, Relacje w grupach,
- Relacje damsko – męskie, komunikacja werbalna i niewerbalna,
- Kreowanie wizerunku w intrenecie, czyli social media w praktyce.
W Galerii - aktywność studentów. Zdjęcia pochodzą z prywatnych zbiorów pracowników Katedry Psychologii