Katedra Psychologii
Historia Katedry
Artykuły
Katedra Psychologii
Zakład Psychologii, obecnie Katedra Psychologii, został utworzony wraz z powstaniem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w ramach Instytutu Pedagogiki i Psychologii (1974). W kolejnych latach funkcjonował w strukturach Instytutu Filozofii, Socjologii i Psychologii oraz Instytutu Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa. Pierwszym kierownikiem była doc. dr Stefania Słyszowa z Instytutu Badań nad Młodzieżą w Warszawie, która pełniła funkcję do momentu odejścia na emeryturę.
W następnych latach funkcję kierownika pełnili: prof. dr hab. Zygmunt Zimny, dr hab. Grażyna Mendecka, prof. WSP, dr hab. Romuald Derbis prof. AJD, dr hab. Andrzej Tarnopolski, prof. UJD, dr Agata Woźniak - Krakowian.
Obecnie Katedra Psychologii funkcjonuje w strukturze Wydziału Nauk Społecznych, funkcję kierownika od października 2020 roku, pełni dr hab. Elżbieta Napora, prof. UJD.
Kierunki prac naukowych realizowanych w Katedrze obejmują m.in. takie zagadnienia jak: diagnoza psychologiczna, zdolności i osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży, psychologia twórczości i oddziaływania czynników na ten aspekt funkcjonowania człowieka, jakość życia i wypalenie zawodowe, psychologiczne konsekwencje u bezrobotnych mężczyzn, syndrom alienacji, rodzina samotnego rodzica, przekaz międzypokoleniowy, parentyfikacja dziadków.
W pracach teoretycznych i badawczych podejmowana jest problematyka z nurtu psychologii fenomenologiczno-egzystencjalnej, psychologii ekologicznej, systemów rodzinnych.
Czytaj więcej o: Katedra PsychologiiWybrane osiągnięcia w ubiegłych latach
- Organizacja cyklu ogólnopolskich konferencji naukowych poświęconych jakości życia człowieka (Częstochowa 2007, 2012 WIĘCEJ; Złoty Potok 2009; Zawady 2015). Pierwszą w Polsce na ten temat konferencję naukową zorganizował Zakład Psychologii WSP w Częstochowie, ponad ćwierć wieku temu.
- Kolejne konferencje skupione były na szczegółowej tematyce, m.in. Jakość życia - od wykluczonych do elity. Sprawozdanie z konferencji z 2007 r. Sprawozdanie, Psychologiczny i pedagogiczny kontekst jakości życia różnych grup społecznych oraz Jakość życia w pracy i poza nią CEEOL - Article Detail