Jesteś tutaj: Start

Witamy na naszej stronie

Artykuły

Obrona doktorantu napisanego pod kierunkiem naukowym dra hab. Pawła Zielińskiego, prof. UJD

2024-12-12

Dnia 6.12.2024 r. na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego obroniła swoją dysertację doktorską Pani Joanna Dominika Belzyt. Tytuł jej pracy doktorskiej brzmi: Kategoria spotkania w myśli pedagogicznej Otto Friedricha Bollnowa. Promotorem pracy doktorskiej był dr hab. Paweł Zieliński, prof. UJD, a recenzentkami: dr hab. Krystyna Ablewicz, prof. em. UJ oraz dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ. Praca doktorska została wyróżniona przez komisję doktorską.

Streszczenie pracy (za autorką):
Niniejsza dysertacja jest próbą przedstawienia i zrozumienia kategorii spotkania w myśli pedagogicznej Otto Friedricha Bollnowa. Jest to możliwe jedynie w kontekście historycznym jego życia i twórczości, źródeł filozoficznych oraz antropologicznego podejścia do edukacji. Ze względu na niepełny i fragmentaryczny obraz twórczości Bollnowa dostępny w polskiej literaturze przedmiotu w swoich poszukiwaniach sięgnęłam więc do literatury niemiecko- i angielsko-języcznej.
W swojej twórczości Bollnow poszukiwał „spokoju” i „pogody ducha”. Inspiracją jego twórczości była filozofia życia, egzystencjalizm, hermeneutyka i fenomenologia. Ogromny wpływ na jego działalność miały także systemy religijno-filozoficzne Wschodu: taoizm i buddyzm Zen. W dużej mierze jego koncepcja spotkania, nieciągłych form wychowania oraz antropologii filozoficznej była próbą przeniesienia wschodniej myśli na grunt europejski.
Rolą antropologii filozoficzno-pedagogicznej jest stawianie pytań o człowieka, jako całość. Pedagogika podejmuje te pytania i odpowiada tak, by służyły one rzeczywistości edukacyjnej i wychowawczej. Najwyższą formą rozwoju są dla Bollnowa nieciągłe formy wychowania, w których centralne jest wydarzenie spotkania.
W ujęciu Bollnowa spotkanie jest kategorią egzystencjalną. Widział on w nim (i jego konsekwencjach) dopełnienie organicznego wychowania (Bildung). Spotkanie i wychowanie są na dwóch krańcach tego samego procesu wychowawczego – samorealizacji i samowychowania. Istotnymi elementami spotkania są lęk przed tym, co nowe i nieznane oraz przebudzenie – totalne zrozumienie, połączenie się w jedności ze wszechświatem. Prowadzi ono do zmiany świadomości, do sumienia. Spotkanie jest poszerzeniem siebie o napotkany fragment rzeczywistości. Zazwyczaj nie jest to przyjemne doświadczenie. Może mu towarzyszyć kryzys i niepowodzenie.
Samo w sobie spotkanie jako kategoria egzystencjalna nie może być postrzegana jako świadome i intencjonalne działanie wychowawcze. Wychowawcze natomiast jest to, co możne zrobić wychowawca towarzysząc przemianie, jaką jest spotkanie. Odpowiedź Bollnow widzi w stanie spokoju i „pogodnej duchowości” opartym na prawdziwej nadziei i zaufaniu.
Egzystencjalna kategoria spotkania w myśli Otto Friedricha Bollnowa jest egzemplifikacją teorii osobowości, gdzie człowiek posiada świadomość własnego istnienia wraz z jego kresem. Jest on odpowiedzialny za własne wybory i sam kształtuje swoją osobowość.

Opracował: Paweł Zieliński

Czytaj więcej o: Obrona doktorantu napisanego pod kierunkiem naukowym dra hab. Pawła Zielińskiego, prof. UJD

Zebranie Katedry

2024-11-05

W dniu 23.10.2024 roku odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki WNS UJD.

W pierwszej części zebrania Kierownik Katedry, dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, przedstawiła sprawozdanie z działalności badawczo-rozwojowej za rok 2023. Następnie wskazała na  priorytetowe zadania i wyzwania w kontekście zbliżającej się ewaluacji dyscypliny naukowej pedagogika.


W drugiej części spotkania mgr Paulina Kajdanowicz, doktorantka Szkoły Doktorskiej UJD w dyscyplinie pedagogika, zaprezentowała obszar swoich zainteresowań naukowych w wystąpieniu pt. „Edukacyjny potencjał teatru w pracy ze społecznością lokalną - wyzwania i możliwości”.

Oprac.: M. Piasecka

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Powołanie dr hab. Małgorzaty Piaseckiej, prof. UJD do zespołu naukowego KNP PAN

2024-10-10

Z radością informujemy, że dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, Kierowniczka Katedry Pedagogiki UJD, na mocy Uchwały Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk z dnia 12 czerwca 2024 roku, została powołana na Członkinię Sekcji Teorii Wychowania KNP PAN na kadencję 2024-2027.

Czytaj więcej o: Powołanie dr hab. Małgorzaty Piaseckiej, prof. UJD do zespołu naukowego KNP PAN

Kolejny film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

2024-05-22

Redakcja czasopisma Podstawy Edukacji przy Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie zaprasza do zapoznania się z filmem promocyjnym, który został zrealizowany i sfinansowany ze środków uzyskanych  w konkursie Ministerstwa Edukacji i Nauki  (obecnie MNiSW) w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych" na lata 2022-2024.

Film promujący aktualny 16-ty tom czasopisma jest jednym z zadań projektu i jest zapisem wywiadu udzielonego przez dr hab. Danutę Borecką-Biernat, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, autorkę artykułu pt. „Parental Influence Modelling the Formation of Adolescents’Coping Strategies in Situations of Social Conflict”, który przedstawia ciekawe badania  empiryczne dotyczące modelującego wpływu rodziców na kształtowanie się strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Rozmowę przeprowadziła dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, redaktor naczelna czasopisma.

Czasopismo Podstawy Edukacji znajduje się w wykazie czasopism Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5.01.2024 r. z przyznanymi 70 punktami za publikację. 

 

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=gBMcGoZ63Rk&t=30s

 

Małgorzata Piasecka

redaktor naczelna czasopisma

 

 

 

Czytaj więcej o: Kolejny film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

Otwarte zebranie Katedry Pedagogiki

2024-05-15

Zapraszamy na naukowe zebranie Katedry Pedagogiki w formule otwartej dla wszystkich Pracowników Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.

Gościem specjalnym spotkania będzie Profesor José Reis-Jorge z Uniwersytetu w Lizbonie - ISEC Lisboa-Instituto Superior de Educação e Ciências. W swoim wystąpieniu prof. José Reis-Jorge zaprezentuje obszar swoich zainteresowań naukowo-badawczych obejmujący kształcenie nauczycieli i ich rozwój profesjonalny/zawodowy, superwizję w szkolnictwie wyższym, a także szeroko rozumianą edukację inkluzyjną.

Przedstawi także możliwości nawiązania współpracy naukowej w ramach określonej działalności badawczej uczelni, którą reprezentuje.

Zebranie odbędzie się 20 maja 2024 roku  w godzinach 11.30-12.30, sala 607.

Serdecznie zapraszamy.

 dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD

Kierownik Katedry Pedagogiki

Czytaj więcej o: Otwarte zebranie Katedry Pedagogiki

Dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD gościem Spotkań Literackich w Gdyni

2024-03-28

W dniach od 1 do 3 marca br. w Muzeum Emigracji w Gdyni odbyła się 8 edycja  Spotkań Literackich pod hasłem „ Marzyciele”.  Organizatorzy zaprosili do udziału w tym wydarzeniu panią dr hab. Małgorzatę Piasecką, prof. UJD,  pedagożkę i socjolożkę, autorkę wielu naukowych publikacji dotyczących fenomenu marzeń i wyobraźni twórczej.

Tegorocznej edycji Festiwalu towarzyszyła premiera 9. numeru „Polskiego Przeglądu Migracyjnego”, podejmującego wątek marzeń jako jednego z czynników, które budują dynamikę spektrum zjawisk i procesów migracyjnych. Marzenia są jedną z sił sprawczych migracji - taka teza stała się pretekstem do dyskusji zaproszonych gości. Kilkudniowe Spotkania Literackie były niezwykłą okazją do rozmów o marzeniach i marzycielach wśród znakomitego grona literatów, eseistów, poetów, literaturoznawców, krytyków literackich, tłumaczy literatury obcej, kulturoznawców, socjologów. Literatura uważana bywa za przestrzeń marzeń, albowiem za pomocą figur tekstu są one uobecnianie.

Spotkania Literackie zorganizowane w otwartej formule cieszyły się dużą frekwencją widzów i słuchaczy oraz ich zaangażowaniem w dyskusję.

Lista paneli i biogramy uczestników Spotkań Literackich 2024 znajdują się pod linkiem https://polska1.pl/spotkania-literackie-2024-marzyciele/

Czytaj więcej o: Dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD gościem Spotkań Literackich w Gdyni

Zebranie Katedry Pedagogiki

2024-03-26

W dniu 20.03.2024 roku w godzinach 11.30-12.30 w sali W-607 odbyło się zebranie Katedry Pedagogiki.

W pierwszej części przedstawione zostały wyniki próbnej ewaluacji dyscypliny, a także aktualny stan wydatkowania środków subwencji badawczo-rozwojowej 2022 i 2023. Omówione zostały także bieżące sprawy i potrzeby dotyczące Katedry. W drugiej części spotkania Pani dr Martyna Siembida przedstawiła wyniki swoich badań naukowych w wystąpieniu pt. „Wychowanie w wartościach i do wartości dzieci w wieku przedszkolnym".

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry Pedagogiki

Monografia "Emoji: emocje w komunikacji i edukacji" autorstwa dr Aleksandry Kruszewskiej

2024-02-29

Nakładem Wydawnictwa UJD ukazała się monografia dr Aleksandry Kruszewskiej Emoji: emocje w komunikacji i edukacji. Pokolenie XXI wieku jest świadkiem tego, że technologia informacyjna jest wszechobecna, a jej nieunikniony wpływ jest tak oczywisty, że żaden aspekt naszego codziennego życia praktycznie nie dostrzega tego wpływu. Dzisiejsze społeczeństwo jest chętne i przygotowane do zaakceptowania każdej zmiany, jaką technologia jest w stanie wprowadzić w ich życiu (...).

Doskonałym przykładem „produktu” nowych technologii cyfrowych może być emoji, które należy już chyba traktować jako nową jakość kultury, a na pewno jako zjawisko o charakterze fenomenu XXI wieku, które funkcjonuje we wszystkich obszarach naszego życia. (...) Ich wszechobecność nasuwała pytanie: czy emoji stały się już językiem mieszanym, pierwszą globalną lingua franca na świecie? Komunikacja obrazkowa zaczyna przeważać nad kulturą pisma. (...) Fenomen emoji pojawił się jako aktualna tendencja w komunikacji. Dziś na świecie najbardziej cenione są szybkość i zwięzłość. Są to podstawowe wartości interaktywne. Emoji mogą skrócić wiadomość i zwiększyć jej wydajność. Emoji to tak bardzo ciekawe zjawisko, które szybko rozprzestrzenia się na różne media – filmy, książki itp. Jednak wydaje się, że tekst będzie zawsze potrzebny, by dokładnie zrozumieć znaczenie przekazu. Emoji są więc przejawem dominacji obrazu, ale z drugiej strony potrzebują tekstu, aby komunikat, który niosą, był zrozumiały.

Emoji są postrzegane jako produkt ery Internetu. Ich poprzedników można znaleźć w systemach pisma analogowego, na przykład w iluminowanych tekstach średniowiecza i renesansu. Marcel Danesi, zajmujący się komunikacją i semiotyką, wyróżnia trzy główne funkcje emoji: 1. użyteczny „otwieracz” rozmowy (emoji jest używane zamiast powitania), 2. przydatne zakończenie (analogiczne do pierwszej funkcji) i 3. emoji używane również, aby uniknąć ciszy podczas rozmowy (3).

Fenomen emoji pokazuje przede wszystkim, że wizualność i pismo fonetyczne występują bardziej razem i tworzą język hybrydowy. Tak więc komunikacja ludzka w formie pisanej coraz bardziej ewoluuje na całym świecie w formie hybrydyzacji, tradycyjna forma już nie wystarcza do wyrażania aktualnych idei. Związek między emoji a tekstem jest przede wszystkim komplementarny. Nie można jednak uważać, że używanie emoji jest prawdziwym językiem.

Wszystkie przedstawiane w recenzowanej pracy zagadnienia są nie tylko aktualne społeczne, ale też mają istotne znaczenie tak dla refleksji w naukach pedagogicznych, jak i pożądanej dydaktycznie praktyki edukacyjnej. Zda się, że Aleksandra R. Kruszewska staje na bliskim pedagogom stanowisku, że arsenał nowych narzędzi i udogodnienia wynikające z rozwoju technik informatycznych mają lub mieć mogą znaczący wpływ na tradycyjny proces kształcenia. Powstające i stale przeobrażające się technologie informacyjno-komunikacyjne dostarczają nowych narzędzi i aplikacji, które  umożliwiają twórczość własną, pozwalają też na udostępnianie, zajmowanie stanowiska i komentowanie zgromadzonych zasobów i opinii wyrażanych przez internetową społeczność. Autorka rozumie i przedłożoną do oceny monografią udowadnia, że wprowadzaniu dzieci i młodzieży w świat ludzkiej kultury i wartości towarzyszyć musi zrozumienie języka komunikacji internetowej oraz poznanie i opisanie środków technologii informacyjno-komunikacyjnych, którymi z takim zainteresowaniem posługują się współczesne pokolenia.

Fragment recenzji: dr hab., prof. APS Maciej Tanaś

Książkę można nabyć klikając TUTAJ.

Opracowała: Aleksandra Kruszewska

Czytaj więcej o: Monografia "Emoji: emocje w komunikacji i edukacji" autorstwa dr Aleksandry Kruszewskiej

Podstawy Edukacji: Equal opportunities for all or fair chances to all in education

2024-02-19

Mamy przyjemność poinformować, że w ostatnim czasie ukazał się szesnasty tom czasopisma naukowego "Podstawy Edukacji" pod redakcją Judit Pazonyi (Károli Gáspár University of the Reformed Church in Budapest). Jego podtytuł to "Equal opportunities for all or fair chances to all in education".

Elektroniczną wersję periodyku można pobrać klikając TUTAJ.

Czytaj więcej o: Podstawy Edukacji: Equal opportunities for all or fair chances to all in education

Film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

2024-02-15

Redakcja czasopisma Podstawy Edukacji przy Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie zaprasza do zapoznania się z filmem promocyjnym, który został zrealizowany i sfinansowany ze środków uzyskanych  w konkursie Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych" na lata 2022-2024.

Film promujący aktualny 16-ty tom czasopisma jest jednym z zadań projektu i jest zapisem wywiadu udzielonego przez B. Jani-Demetriou i E. Lévai-Kerekes, autorki artykułu pt. „Possible ways of translanguaging at the school’s micro-level. The aftermath of a translanguaging project of introducing non-standardised ways of speaking to school for Roma bilingual children”, który dotyczy ciekawego transjęzycznego projektu edukacyjnego. Rozmowę przeprowadziła Judit Pazonyi, redaktorka  tomu.

Czasopismo Podstawy Edukacji znajduje się w wykazie czasopism Ministerstwa Nauki z dnia 5.01.2024 r. z przyznanymi 70 punktami za publikację. 

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=LsdUH7vGJqA&t=5s

 oprac.: Małgorzata Piasecka, redaktor naczelna czasopisma

Czytaj więcej o: Film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

Udział pracowników Katedry Pedagogiki w 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

2023-12-13

Za nami siódma edycja Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE, który odbył się w dniach 9–11 grudnia 2023 w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach pod hasłem: "Nauka da nam przyszłość".

Katedrę Pedagogiki UJD na 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice reprezentowali:
  • dr Tomasz Prauzner: Badanie QEEG - metoda odczytu aktywności bioelektrycznej kory mózgowej;
  • mgr Agnieszka Borowiecka: Inny wymiar matematyki;
  • dr hab. Monika Adamska-Staroń, prof. UJD: Zaradzić fobiom post-zdalnym;
  • dr inż. Wioletta Sołtysiak, dr Izabela Wrona-Meryk: Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami;

Uczestnictwo naszego Uniwersytetu w tym wydarzeniu koordynował dr Karol Motyl, pełnomocnik Rektora ds. współorganizacji Śląskiego Festiwalu Nauki.

 

Czytaj więcej o: Udział pracowników Katedry Pedagogiki w 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Awans naukowy

2023-11-20

Decyzją Rady Naukowej Instytutu Nauk o Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Szczecińskiego z dniu 19 października 2023 roku, pracownik Katedry Pedagogiki UJD, Krzysztof Kościański, uzyskał stopień naukowy doktora.

Decyzja została podjęta na podstawie złożonych egzaminów oraz obrony rozprawy doktorskiej zatytułowanej "Piłka nożna w regionie częstochowskim w latach 1906-2016", która odbyła się 13 października 20123 roku na Uniwersytecie Szczecińskim.

 

Czytaj więcej o: Awans naukowy

Pedagogika z kategorią B+

2023-10-24

Z wielką radością chcemy poinformować, że w procedurze ewaluacji dyscyplin naukowych pedagogika uzyskała kategorię B+. Uzyskane kategorie są dowodem wysokiego poziomu badawczego i rozwoju dyscypliny naukowej.

Czytaj więcej o: Pedagogika z kategorią B+

Zebranie Katedry

2023-04-05

W dniu 5.04.2023 roku odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki UJD w ramach którego zajęto się sprawami organizacyjnymi Katedry. oraz wygłoszony został wykład. 

W pierwszej części zebrania Kierownik Katedry, dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, przedstawiła sprawozdanie z realizacji zadań naukowo-badawczych za rok 2022 będących częścią strategii rozwoju Wydziału Nauk Społecznych UJD oraz mówiła bieżące sprawy i potrzeby dotyczące Katedry. W drugiej części spotkania dr Karol Motyl przedstawi wyniki swoich badań naukowych w wystąpieniu pt. „Społeczno-edukacyjne konteksty donacji szpiku kostnego w świetle wyników badań własnych”.

 

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Rekrutacja do szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego

2022-06-27

Uprzejmie informujemy o możliwości wzięcia udziału w certyfikowanych szkoleniach nt. projektowania uniwersalnego w ramach realizowanego w Uniwersytecie Humanistyczo-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie projektu POWR.03.04.00-IP.08-00-KPU/21 pn. " Projektowanie uniwersalne kluczem do dostępności".

Celem głównym szkoleń jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry UJD w obszarze projektowania uniwersalnego, uwrażliwienie na kwestie dostępności i projektowania uniwersalngo, podniesienie praktycznej wiedzy w zakresie projektowania uniwersalnego oraz przygotowanie do wdrażania w programach studiów elementów projektowania uniwersalnego.

Szkolenia odnoszą się do następujących obszarów:

  1. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności komunikacyjno-informacyjnej;
  2. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności architektonicznej;
  3. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności cyfrowej.

Terminy szkoleń zostały przewidziane na: 05.2022 – 09.2023.

Forma szkolenia: stacjonarne.

Liczba uczestników jest ograniczona.

Osoby zainteresowane uprzejmie proszę o przesłanie wstępnej deklaracji uczestnictwa na adres k.zalas@ujd.edu.pl.

Zasady promocji i oznakowania projektów w Programie - umowy podpisane od 1  stycznia 2018 roku - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Czytaj więcej o: Rekrutacja do szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego

Zebranie Katedry

2022-05-25

W dniu 18.05.2022 roku odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki UJD. Zebranie miało dwie części: w pierwszej wykłady zaprezentowali zaproszeni goście z Węgier i Ukrainy, w drugiej zajęto się sprawami organizacyjnymi Katedry.

Brak opisu. Brak opisu.

W pierwszej części spotkania wystąpiła Pani dr Judit Pazonyi z Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary., która realizowała w naszym Uniwersytecie staż w ramach programu Erasmus +. Na zebraniu zaprezentowała swoje zainteresowania naukowe i dokonania projektowe oraz nakreśliła możliwości współpracy w ramach wspólnych przedsięwzięć badawczych. Następnie Pani Profesor Oksana Bodnar wygłosiła wykład zatytułowany „Władza i autorytet w kulturze organizacyjnej”. Pani Profesor pracuje w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Włodzimierza Hnatiuka w Tarnopolu. Specjalizuje się w teorii i praktyce zarządzania oświatą i przebywała w naszym Uniwersytecie także na stażu w ramach programu Erasmus+. W drugiej części zebrania przedstawione zostało sprawozdanie z realizacji zadań naukowobadawczych za rok 2021 będących częścią strategii rozwoju Wydziału Nauk Społecznych UJD. Omówione zostały także bieżące sprawy i plany dotyczące Katedry.

 

Opracował: Karol Motyl

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Nowy tom "Podstaw Edukacji"

2022-01-04

Mamy przyjemność poinformować, że w ostatnim czasie ukazał się nowy tom czasopisma naukowego "Podstawy Edukacji" pod redakcją dr Katarzyny Zalas. Jego podtytuł to "Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość".

Elektroniczną wersję periodyku można pobrać ze strony https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE

okładka czasopisma

 

Czytaj więcej o: Nowy tom "Podstaw Edukacji"

70 punktów dla "Podstaw Edukacji"

2021-12-02

Okładka czasopisma podstawy edukacji

Z radością informujemy, że czasopismo naukowe "Podstawy Edukacji", redagowane w Katedrze Pedagogiki UJD, uzyskało 70 punktów na najnowszej liście czasopism naukowych MEiN z dnia 1.12.2021 (poz. 30046).

Czasopismo Podstawy Edukacji to rocznik myśli społeczno-pedagogicznej, który w każdej kolejnej edycji przyjmuje podtytuł będący intelektualną klamrą scalającą tom. Wydawany od 2008 roku - do 2014 roku staraniem Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, od 2015 roku jako periodyk pod szyldem Wydawnictwa Naukowego im. Stanisława Podobińskiego AJD w Częstochowie, a od 1 października 2018 roku pod szyldem Wydawnictwa Naukowego im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Profil naukowy czasopisma obejmuje szeroki kontekst edukacji jako humanistyki zintegrowanej. Kierując się przekonaniem, iż podstawy edukacji wymagają ciągłej readaptacji, rewaloryzacji, bycia w procesie, kładziemy nacisk na prezentację badań przekraczających dominujące paradygmaty, a także na multidyscyplinarność i innowacyjność. Jesteśmy otwarci na wielość dyskursów. Dlatego zachęcamy do współpracy autorów pragnących zaprezentować zagadnienia nowe, oryginalne, a także kontrowersyjne, które mogą inspirować dyskusję i tym samym stać się przyczynkiem dla rozwoju wiedzy o/dla/w edukacji.

Czasopismo jest indeksowane w bazie czasopism humanistycznych i społecznych ERIH PLUS, DOAJ, Bazhum, Index Copernicus, CEJSH, CEEOL, Polska Bibliografia Naukowa, CEON, Most Wiedzy. Na powyższym wykazie do czasopisma przypisane są dyscypliny naukowe: pedagogika, nauki socjologiczne, psychologia.

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-ministra-edukacji-i-nauki-z-dnia-1-grudnia-2021-r-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych 

Opracował: Karol Motyl

Czytaj więcej o: 70 punktów dla "Podstaw Edukacji"

Zebranie Katedry

2021-12-01

W dniu 1.12.2021 roku odbyło się zebranie Katedry Pedagogiki UJD.

W pierwszej części przedstawione zostało sprawozdanie z realizacji zadań badawczych w ramach subwencji B+R za rok 2019, plany w ramach subwencji B+R na rok 2020 i 2021, zaprezentowany został stan dyscypliny pedagogika w kontekście wyników ostatniej próbnej ewaluacji IC oraz omówienie przeprowadzonej oceny działalności i wyników pracy nauczyciela akademickiego. W drugiej część spotkania Pani dr Anna Warzocha zaprezentowała referat zatytułowany "Wychowanie do lektury 2,0" obrazujący efekt pracy naukowo-badawczej w ramach zrealizowanego z sukcesem postępowania doktorskiego.

Opracowała: Małgorzata Piasecka

 

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"

2021-11-26

Informujemy, że ukazała się nowa publikacja pracownika Katedry Pedagogiki UJD, dra hab. Pawła Zielińskiego, prof. UJD, zatytułowana Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"

"Celem monografii Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu jest rozpoznanie i zaprezentowanie wartości pedagogicznych, a zatem związanych z wychowaniem i nauczaniem, zawartych w jednej z ważniejszych pozycji literatury buddyzmu mahajany – Sutrze Lotosu (...) Proponowana monografia dotycząca teleologii i aksjologii pedagogicznej nieznanego pedagogice i ważnego dzieła buddyzmu mahajany, posiadającego, jak sygnalizują przedstawiciele innych nauk, znaczące walory pedagogiczne, stanowić może kolejny przyczynek w próbie stworzenia bardziej holistycznego obrazu wychowania i samowychowania człowieka oraz ich roli w jego rozwoju".

Czytaj więcej o: Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"