dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD - Kierownik Katedry
Małgorzata Piasecka English CV
profesor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
kontakt: m.piasecka@ujd.edu.pl
Wykształcenie:
doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika
doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii
magister pedagogiki
Zainteresowania naukowo-badawcze:
Zainteresowania usytuowane w obszarze kulturowych i społecznych uwarunkowań edukacji, innowacji pedagogicznych, edukacji do twórczości, edukacji z wyobraźnią i działań niekonwencjonalnych przy wykorzystaniu dyskursu sztuki, literatury. Badania interdyscyplinarne, komparatystyczne, biograficzne z zastosowaniem jakościowych strategii.
Wybrane publikacje:
M. Piasecka, O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady, Wydawnictwo UJD, Częstochowa 2018, s. 556.
M. Piasecka, Biograficzność i edukacyjność (nie)dokończonych marzeń „Niedokończona Studniówka” jako pretekst do rozważań w: „Edukacja i kultura. Różnorodność perspektyw i interpretacji” (red.) A. Gromkowska- Melosik, E. Karcz-Taranowicz, W. Żłobicki, Wydawnictwo Uniwersytetu UAM, 2024.
M. Piasecka, A. Irasiak (red.), Uniwersytet dostępny. Konteksty kulturowo-społeczno-edukacyjne, Wydawnictwo UJD, Częstochowa 2023, s. 210.
M. Piasecka, Pokolenie „Marzycieli, dzieci rewolucji pijących mleko” w soczewce (nie)obecnych wartości w stanie wojennym ’82, Biografistyka Pedagogiczna, t. 8, nr 1, 2023, s. 539-565.; DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.29
M. Piasecka, Les enfants des réfugiés ukrainiens contraints d’abandonner leurs animaux familiers, Le Furet, numero 109/ juin 2023, s.20-24.
M. Piasecka, R. Peszek, Dogotérapie et bien- être animal , Le Furet, numero 109/ juin 2023, s. 46-50.
M. Piasecka, The Phenomenon of Imagination in Contemporary Education. Competence Essential for the Development of Children Supported by the Creative Visualisation Technique, Podstawy Edukacji, t.15, 2022, s. 217-237, DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.15
M. Piasecka, Pedagogika kultury – wehikuł przebudzeń. O edukacji nie-obojętnej, (red. K. Maliszewski), Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Instytut Myśli Polskiej im. W. Korfantego, Katowice 2021, Podstawy Edukacji, t.14, 2021, s. 177-186, https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.13
M. Piasecka, Marzenie po skupieniu jako fenomen pomiędzy obrazem (peinture) a obrazem poetyckim (image), [w] Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji, red. M. Dembiński, M. Ściupider-Młodkowska, R. Poklek. Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2021, s. 53-73
M. Piasecka, (współautorki: A. Kozerska, E. Napora), Technologies (IT) in the management of hospitals in Poland GESITI Research Project at Region Silesia Report [w:] A. Balloni (red.), Why GESITI? An Evaluation of the Management Information System and Technology in Hospitals - Panorama, Trends, and Perspectives in Health. The Conclusion & Road Map, Rio de Janeiro, 2020, s. 339-362.
M. Piasecka, (Geo)poetyka marzenia. Utopia-heterotopia-trzecia przestrzeń, [w] Utopia a edukacja. Dysonanse, kontrasty i harmonie wyobrażeń świata możliwego, tom 4, red. Rafał Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020, s. 179-202.
M. Piasecka, Konstruowanie świata edukacji według gramatyki kultury europejskiej, [w] Społeczeństwo – Kultura - Wychowanie. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Januszowi Sztumskiemu z okazji 90-lecia urodzin, pod red. F. Byloka, M. Łapota, K. Rędzińskiego, Wydawnictwo UJD w Częstochowie, Częstochowa 2020; s. 451-465.
M. Piasecka, Biograficzność marzeń (nie)dokończonych i ich edukacyjne sensy. Przykład pokolenia PRL-u początku komunizmu, Biografistyka Pedagogiczna, t. 6, 2021, s. 315-336 DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.22
M. Piasecka, Topoanaliza autobiograficzno-symboliczna jako metoda badania (nie)dokończonych marzeń, Studia Edukacyjne, nr 56, 2020, s. 401-419; DOI: https://doi.org/10.14746/se.2020.56.22
M. Piasecka, Marzenie ciałem. Przestrzeń edukacyjnych (nie)miejsc i (nie)śladów, Przegląd Pedagogiczny, 2019, nr 2, s. 310-322; DOI: https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.24
M. Piasecka, Sobąopowiadanie, czyli o czułej i uniwersalnej narracji Marzyciela, Podstawy Edukacji, t.12, 2019, s. 59-70, DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.05
M. Piasecka, Défis de l’éducation européenne: intégrer le monde, habiter l’Europe, être bien chez soi. Phronésis, Quelle place pour les fondements de l’education dans le travail educatif aujourd’hui ?, Université de Sherbrooke, Canada, ISSN 1925-4873, volume 5 numero 2, 2016, s. 60-71 ; https://doi.org/10.7202/1038140ar.
M. Piasecka, (In-)Visible Living Space as the Educational Space. Dreams-Self-Narration in Biographies of Elderly People. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientific Conference, May 22th-23th Rezekne.Vol. IV, 2015, 148-164; http://dx.doi.org/10.17770/sie2015vol4.499.
M. Piasecka, (współautorzy: E. Napora, A. Kozerska,L.S. Ochoa, H. Ćwięk, R. Ochoa-Dąderska, A. J. Balloni) Information Technology (IT) in the management of hospitals in Poland GESITI Research Project at Region Silesia in Projeto Gesiti/Hospitalar, Rio de Janeiro, Brasil; ISSN: 2316-2309, 2015, s. 33; https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1579.8241
M. Piasecka, Réseaux de changements positifs–vers un maximum de développement professionnel Actes Biennale Internationale de l’Éducation, de la Formation et des Pratiques professionnelles EDITION 2015 : «COOPÉRER ?», Jun 2015, Paris, France ; https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01185891
M. Piasecka, (współautorzy: A. Kozerska, E. Napora, A. Gil, J. Górna, U. Nowacka, L.S. Ochoa), Psycho-educational context of supporting seniors in Poland , using tools from the EDUSENIOR Project. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientific Conference, May 23th-24th Rezekne. Vol. II, 2014, 124-138; http://dx.doi.org/10.17770/sie2014vol2.669
M. Piasecka, L’enfant dans l’univers du rêve- vers des mondes meilleurs, Le Furet, nr 70 Strasbourg, avril 2013, France, s. 4-6.
M. Piasecka, Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości- dla wyobraźni- dla praktyki. Słów kilka reminiscencji i refleksji, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 15, 2012, s. 199-207.
M. Piasecka, Jak fizyka kwantowa naznacza-przecina-otwiera edukację [w:] P. Błajet (red.). Ciało-edukacja-umysł. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, 2010, s. 113-130.
M. Piasecka, Fenomen wyobraźni w edukacji. Konteksty rozwoju dzieci, Wydawnictwo AJD, Częstochowa, 2010, s. 254.
Wybrane konferencje:
M. Piasecka, (2023), Fala wielkiej nostalgii- narracje dzieci uchodźców z Ukrainy zmuszonych do opuszczenia swoich zwierząt domowych, Międzykulturowa Konferencja Pedagogiki Sztuki Edukacja przez sztukę dla pokoju, Ustka, 25-28 września 2023.
M. Piasecka, (2022), Biograficzność marzeń i ich edukacyjne sensy, XI Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, pt. „Przesilenie. Budujemy lepszy świat w sobie i pomiędzy nami”, Poznań 20-22 września 2022.
M. Piasecka, (2021), Społeczne imaginaria. Krajobraz marzeń na przykładzie pokolenia PRL-u końca komunizmu, Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Utopia a edukacja. Wyobrażenia społeczne o wychowaniu obywatelskim w demokracjach i autorytaryzmach, Wrocław, 22-24 września 2021.
M. Piasecka, (2021), Edukacyjne konteksty marzeń w biografii człowieka trzeciego wieku, Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Całożyciowe uczenie się – konteksty indywidualne, partykularne i uniwersalne, Kielce, 8- 9 czerwca 2021.
M. Piasecka, (2019), (Geo)poetyka marzenia ,Odkrywać drogi- zmieniać świat- przekraczać siebie, X Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, Warszawa, 18-20 września 2019.
M. Piasecka, (2018), Les rêves des personnes âgées à la lumière de l'éducation pour la prévention des discriminations, à partir d'études biographiques,19ème Congrès Mondial AMSE-AMCE-WAER “Face à la montée des inégalités, quel rôle pour l’éducation? Enjeux et politiques, acteurs, pratiques”, Stefan cel Mare Université Suceava, Roumanie, 4-7. 06 2018
M. Piasecka, (2017), Réaliser, concrétiser une egalité de traitement en direction de tous les parents et tous les enfants, Séminaire Scientifique et Formation - L'égalité au cœur de la qualité, Association Le Furet - Petite enfance et diversité, Strasbourg, France, 18- 19. 09. 2017.
M. Piasecka, (2016), Les champs orphelins dans la biographie des personnes âgées. L`auto- narration des rêves dans l`espace éducatif, Congrès International- A quelles questions cherchons-nous réponse ? , Université de Mons, Mons, Belgique , 4 -7 07. 2016.
M. Piasecka, (2016), L’éducation avec l’imagination – la stratégie d'enseignement pour Demain, 18ème Congrès Mondial AMSE-AMCE-WAER -Enseigner et Former Aujourd’hui, pour Demain , Eskişehir , Turcja, 30. 05 – 2. 06 2016.
M. Piasecka, (2015), Les champs abandonnés dans la biographie, la nécessité d'interventions éducatives pour les personnes âgées. Exemple polonais, Congrès International - Multiplication des précarités : quelles interventions sociales ?, Association Internationale pour la Formation, la Recherche et l'Intervention Sociale (AIFRIS), Instituto Soperior de Serviço Social do Porto, Porto, Portugal, 7 – 10. 07 2015.
M. Piasecka, (2015), Réseaux de changements positifs– développement professionnel, Congrès International - Biennale, Internationale, de l’Education, de la Formation et des Pratiques professionnelles : Coopérer ?, Conservatoire National des Arts et Métiers (CNAM), Paris, France, 30.06 – 3.07. 2015.
M. Piasecka, (2015), (In-)Visible Living Space as the Educational Space. Dreams-Self-Narration in Biographies of Elderly People, International Scientific Conference- Society, Integration, Education, Rēzeknes Augstskola, Rēzeknes, Latvija, 22 - 23. 05. 2015.
M. Piasecka, (2014), L’éducation avec l’imagination – modèle intégré de développement des compétences, Congrès International - Compétence et performance dans la recherche en éducation , Société Suisse pour la Recherche en Éducation (SSRE), PH Luzern Padagogische Hochschule, Lucerne, Suisse, 23 - 25. 06 2014.
M. Piasecka, (2013), Le phénomène de l'imagination dans l'éducation. Les contextes du développement de l'enfant , Congrès International- Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF), AECSE - Association des Enseignants et des Chercheurs en Sciences de l’Éducatio, Université Paul-Valéry Montpellier 2 et Montpellier 3, Montpellier France, 27-30.08. 2013.
M. Piasecka, (2012), Réseaux de changements positifs–vers un maximum de développement professionnel de l’enseignant, referat zaproszony w ramach Colloque : Le développement professionnel dans les métiers d’interactions humaines : regards comparatifs, (koordynatorzy : Gilles Baillat - Université Reims Champagne-Ardenne, Albert Arbós -Universitat Internacional de Catalunya), 17ème Congrès Mondial AMSE-AMCE-WAER – Recherche en éducation et en formation: enjeux et défis aujourd’hui, Université Reims Champagne-Ardenne ,Reims, France, 4 - 9. 06. 2012.
M. Piasecka, (2012), Défis de l’éducation européenne: intégrer le monde, habiter l’Europe, être bien chez soi, referat w ramach Sesion Interculturel, 17ème Congrès Mondial AMSE-AMCE-WAER – Recherche en éducation et en formation: enjeux et défis aujourd’hui, Université Reims Champagne-Ardenne , Reims, France, 4 – 9. 06. 2012.
Współpraca międzynarodowa:
Projekty międzynarodowe finansowane przez UE: Tytuł projektu: Evaluation toolkit on senior’s education to improve their quality of life (LLP Gruntvig), Nr ref.: 518227-LLP-1-2011-1-ES-Grundtvig-GMP; uczestnicy: Hiszpania, Włochy, Litwa, Bułgaria, Węgry, Finlandia, Polska (Akademia im. J. Długosza w Częstochowie); Instytucja koordynująca: Universitat Jaume I Castellon (Hiszpania). Czas trwania: 01.11.2011 – 31.01.2014. Charakter udziału: zatrudnienie na stanowisku badacza – naukowca od 5.11.2012 do 31.01.2014.
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych: Międzynarodowa sieć badawcza GESITI: “An Evaluation of the management of the Information Systems (IS) and Technologies (IT) in Hospitals”; Koordynator sieci badawczej prof. Antonio José Balloni, The Center for Information Technology Renato Archer (CTI) – Brazylia.; charakter udziału: dyrektor generalny sieci GESITI na terenie województwa śląskiego; Członek Międzynarodowej Sieci Badawczej CA COST Action nr CA19112 pt. “Women on the Move” (WEMov) jako MC Substitute; (Working Group 4 -WG4: Family, kinship and community networks; 2020-2022.
Pobyty i staże naukowe w ośrodkach zagranicznych: Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas,Chachapoyas, Peru, 2013; School of Social Sciences and Languages, University VIT, Vellore- Chennai, Indie oraz Acharya Nagarjuna University, Nagar, Indie, 2014; Departamentul de Didactica Stiintelor Exacte Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea Babes-Bolyai, Romania, 2013; staż w Universitatea de Vest din Timișoara (UVT);1.10.22- 31.10.22, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Staże programu LLP ERASMUS (LLP ERASMUS+): Université de Reims Champagne-Ardenne (URCA), Reims, France (2009, 2012, 2013, 2014) i Departamentul de Didactica Stiintelor Exacte Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea Babes-Bolyai, Romania, Cluj-Napoca (2015); Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), Timisoara. staże (2016, 2021, 2024).
Recenzent w czasopiśmie Phronésis, ISSN 1925-4873; Université de Sherbrooke, Kanada; Członek redakcji czasopisma Furet, ISSN 1163-4383: Strasbourg, Francja.
Członek towarzystw naukowych : AMSE/AMCE/WAER - Association des Sciences de l’Éducation/World Association for Educational Research (Francja); L’AECSE - Association des Enseignants et des Chercheurs en Sciences de l’Éducation (Francja); SSRE - Société Suisse pour la Recherche en Éducation (Szwajcaria); Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Projekty badawcze, rozwojowe, dydaktyczne
NCBR PO WER „Akademia Młodych Wynalazców inicjatywą poszerzającą horyzonty kreatywnego i innowacyjnego myślenia dzieci i młodzieży” ( realizacja zadań merytorycznych, 2018-2019);
NCBR PO WER „Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD” (członek grupy projektowej, kierownik zadania 1 i 6, 01.01.2020 – 30.09.2023), http://wns.ujd.edu.pl/kp/p,149,uniwersytet-dostepny
Projekt MNiSW „Wsparcie dla czasopism naukowych” na lata 2019-2020 dla czasopisma „Podstawy Edukacji” (wykaz MNiSW i MEiN, 70 pkt); kierownik projektu;
Projekt MEiN „Rozwój czasopism naukowych” na lata 2021-2024 dla czasopisma „Podstawy Edukacji” (wykaz MN, 70 pkt); kierownik projektu.
Pełnione funkcje:
Kierownik Katedry Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych UJD
Członek Senatu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
Członek Rady do Nadawania Stopni i Tytułów Naukowych UJD
Członek Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej UJD
Członek Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, Wydział Nauk Społecznych UJD
Członek Kolegium Dziekańskiego Wydziału Nauk Społecznych UJD
Redaktor naczelna czasopisma Podstawy Edukacji
Kierownik Interdyscyplinarnego Zespołu Badawczego „JA CZĘSTOCHOWIANIN. Na styku przeszłości i współczesności”
Członek Wydziałowej Komisji Wydawniczej, Wydział Nauk Społecznych UJD
Członek Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, Akademia Mazowiecka w Płocku
Członek Sekcji Pedagogiki Ogólnej KNP PAN
Członek i recenzent wielu Komisji w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika i w procedurze o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika