Strona główna

  • Drukuj zawartość bieżącej strony

Artykuły

Dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD gościem Spotkań Literackich w Gdyni

W dniach od 1 do 3 marca br. w Muzeum Emigracji w Gdyni odbyła się 8 edycja  Spotkań Literackich pod hasłem „ Marzyciele”.  Organizatorzy zaprosili do udziału w tym wydarzeniu panią dr hab. Małgorzatę Piasecką, prof. UJD,  pedagożkę i socjolożkę, autorkę wielu naukowych publikacji dotyczących fenomenu marzeń i wyobraźni twórczej.

Tegorocznej edycji Festiwalu towarzyszyła premiera 9. numeru „Polskiego Przeglądu Migracyjnego”, podejmującego wątek marzeń jako jednego z czynników, które budują dynamikę spektrum zjawisk i procesów migracyjnych. Marzenia są jedną z sił sprawczych migracji - taka teza stała się pretekstem do dyskusji zaproszonych gości. Kilkudniowe Spotkania Literackie były niezwykłą okazją do rozmów o marzeniach i marzycielach wśród znakomitego grona literatów, eseistów, poetów, literaturoznawców, krytyków literackich, tłumaczy literatury obcej, kulturoznawców, socjologów. Literatura uważana bywa za przestrzeń marzeń, albowiem za pomocą figur tekstu są one uobecnianie.

Spotkania Literackie zorganizowane w otwartej formule cieszyły się dużą frekwencją widzów i słuchaczy oraz ich zaangażowaniem w dyskusję.

Lista paneli i biogramy uczestników Spotkań Literackich 2024 znajdują się pod linkiem https://polska1.pl/spotkania-literackie-2024-marzyciele/

28 marca 2024

Czytaj więcej o: Dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD gościem Spotkań Literackich w Gdyni

Zebranie Katedry Pedagogiki

W dniu 20.03.2024 roku w godzinach 11.30-12.30 w sali W-607 odbyło się zebranie Katedry Pedagogiki.

W pierwszej części przedstawione zostały wyniki próbnej ewaluacji dyscypliny, a także aktualny stan wydatkowania środków subwencji badawczo-rozwojowej 2022 i 2023. Omówione zostały także bieżące sprawy i potrzeby dotyczące Katedry. W drugiej części spotkania Pani dr Martyna Siembida przedstawiła wyniki swoich badań naukowych w wystąpieniu pt. „Wychowanie w wartościach i do wartości dzieci w wieku przedszkolnym".

26 marca 2024

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry Pedagogiki

Monografia "Emoji: emocje w komunikacji i edukacji" autorstwa dr Aleksandry Kruszewskiej

Nakładem Wydawnictwa UJD ukazała się monografia dr Aleksandry Kruszewskiej Emoji: emocje w komunikacji i edukacji. Pokolenie XXI wieku jest świadkiem tego, że technologia informacyjna jest wszechobecna, a jej nieunikniony wpływ jest tak oczywisty, że żaden aspekt naszego codziennego życia praktycznie nie dostrzega tego wpływu. Dzisiejsze społeczeństwo jest chętne i przygotowane do zaakceptowania każdej zmiany, jaką technologia jest w stanie wprowadzić w ich życiu (...).

Doskonałym przykładem „produktu” nowych technologii cyfrowych może być emoji, które należy już chyba traktować jako nową jakość kultury, a na pewno jako zjawisko o charakterze fenomenu XXI wieku, które funkcjonuje we wszystkich obszarach naszego życia. (...) Ich wszechobecność nasuwała pytanie: czy emoji stały się już językiem mieszanym, pierwszą globalną lingua franca na świecie? Komunikacja obrazkowa zaczyna przeważać nad kulturą pisma. (...) Fenomen emoji pojawił się jako aktualna tendencja w komunikacji. Dziś na świecie najbardziej cenione są szybkość i zwięzłość. Są to podstawowe wartości interaktywne. Emoji mogą skrócić wiadomość i zwiększyć jej wydajność. Emoji to tak bardzo ciekawe zjawisko, które szybko rozprzestrzenia się na różne media – filmy, książki itp. Jednak wydaje się, że tekst będzie zawsze potrzebny, by dokładnie zrozumieć znaczenie przekazu. Emoji są więc przejawem dominacji obrazu, ale z drugiej strony potrzebują tekstu, aby komunikat, który niosą, był zrozumiały.

Emoji są postrzegane jako produkt ery Internetu. Ich poprzedników można znaleźć w systemach pisma analogowego, na przykład w iluminowanych tekstach średniowiecza i renesansu. Marcel Danesi, zajmujący się komunikacją i semiotyką, wyróżnia trzy główne funkcje emoji: 1. użyteczny „otwieracz” rozmowy (emoji jest używane zamiast powitania), 2. przydatne zakończenie (analogiczne do pierwszej funkcji) i 3. emoji używane również, aby uniknąć ciszy podczas rozmowy (3).

Fenomen emoji pokazuje przede wszystkim, że wizualność i pismo fonetyczne występują bardziej razem i tworzą język hybrydowy. Tak więc komunikacja ludzka w formie pisanej coraz bardziej ewoluuje na całym świecie w formie hybrydyzacji, tradycyjna forma już nie wystarcza do wyrażania aktualnych idei. Związek między emoji a tekstem jest przede wszystkim komplementarny. Nie można jednak uważać, że używanie emoji jest prawdziwym językiem.

Wszystkie przedstawiane w recenzowanej pracy zagadnienia są nie tylko aktualne społeczne, ale też mają istotne znaczenie tak dla refleksji w naukach pedagogicznych, jak i pożądanej dydaktycznie praktyki edukacyjnej. Zda się, że Aleksandra R. Kruszewska staje na bliskim pedagogom stanowisku, że arsenał nowych narzędzi i udogodnienia wynikające z rozwoju technik informatycznych mają lub mieć mogą znaczący wpływ na tradycyjny proces kształcenia. Powstające i stale przeobrażające się technologie informacyjno-komunikacyjne dostarczają nowych narzędzi i aplikacji, które  umożliwiają twórczość własną, pozwalają też na udostępnianie, zajmowanie stanowiska i komentowanie zgromadzonych zasobów i opinii wyrażanych przez internetową społeczność. Autorka rozumie i przedłożoną do oceny monografią udowadnia, że wprowadzaniu dzieci i młodzieży w świat ludzkiej kultury i wartości towarzyszyć musi zrozumienie języka komunikacji internetowej oraz poznanie i opisanie środków technologii informacyjno-komunikacyjnych, którymi z takim zainteresowaniem posługują się współczesne pokolenia.

Fragment recenzji: dr hab., prof. APS Maciej Tanaś

Książkę można nabyć klikając TUTAJ.

Opracowała: Aleksandra Kruszewska

29 lutego 2024

Czytaj więcej o: Monografia "Emoji: emocje w komunikacji i edukacji" autorstwa dr Aleksandry Kruszewskiej

Podstawy Edukacji: Equal opportunities for all or fair chances to all in education

Mamy przyjemność poinformować, że w ostatnim czasie ukazał się szesnasty tom czasopisma naukowego "Podstawy Edukacji" pod redakcją Judit Pazonyi (Károli Gáspár University of the Reformed Church in Budapest). Jego podtytuł to "Equal opportunities for all or fair chances to all in education".

Elektroniczną wersję periodyku można pobrać klikając TUTAJ.

19 lutego 2024

Czytaj więcej o: Podstawy Edukacji: Equal opportunities for all or fair chances to all in education

Film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

Redakcja czasopisma Podstawy Edukacji przy Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie zaprasza do zapoznania się z filmem promocyjnym, który został zrealizowany i sfinansowany ze środków uzyskanych  w konkursie Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych" na lata 2022-2024.

Film promujący aktualny 16-ty tom czasopisma jest jednym z zadań projektu i jest zapisem wywiadu udzielonego przez B. Jani-Demetriou i E. Lévai-Kerekes, autorki artykułu pt. „Possible ways of translanguaging at the school’s micro-level. The aftermath of a translanguaging project of introducing non-standardised ways of speaking to school for Roma bilingual children”, który dotyczy ciekawego transjęzycznego projektu edukacyjnego. Rozmowę przeprowadziła Judit Pazonyi, redaktorka  tomu.

Czasopismo Podstawy Edukacji znajduje się w wykazie czasopism Ministerstwa Nauki z dnia 5.01.2024 r. z przyznanymi 70 punktami za publikację. 

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=LsdUH7vGJqA&t=5s

 oprac.: Małgorzata Piasecka, redaktor naczelna czasopisma

15 lutego 2024

Czytaj więcej o: Film promujący czasopismo Podstawy Edukacji

Udział pracowników Katedry Pedagogiki w 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Za nami siódma edycja Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE, który odbył się w dniach 9–11 grudnia 2023 w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach pod hasłem: "Nauka da nam przyszłość".

Katedrę Pedagogiki UJD na 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice reprezentowali:
  • dr Tomasz Prauzner: Badanie QEEG - metoda odczytu aktywności bioelektrycznej kory mózgowej;
  • mgr Agnieszka Borowiecka: Inny wymiar matematyki;
  • dr hab. Monika Adamska-Staroń, prof. UJD: Zaradzić fobiom post-zdalnym;
  • dr inż. Wioletta Sołtysiak, dr Izabela Wrona-Meryk: Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami;

Uczestnictwo naszego Uniwersytetu w tym wydarzeniu koordynował dr Karol Motyl, pełnomocnik Rektora ds. współorganizacji Śląskiego Festiwalu Nauki.

 

13 grudnia 2023

Czytaj więcej o: Udział pracowników Katedry Pedagogiki w 7. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Awans naukowy

Decyzją Rady Naukowej Instytutu Nauk o Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Szczecińskiego z dniu 19 października 2023 roku, pracownik Katedry Pedagogiki UJD, Krzysztof Kościański, uzyskał stopień naukowy doktora.

Decyzja została podjęta na podstawie złożonych egzaminów oraz obrony rozprawy doktorskiej zatytułowanej "Piłka nożna w regionie częstochowskim w latach 1906-2016", która odbyła się 13 października 20123 roku na Uniwersytecie Szczecińskim.

 

20 listopada 2023

Czytaj więcej o: Awans naukowy

Pedagogika z kategorią B+

Z wielką radością chcemy poinformować, że w procedurze ewaluacji dyscyplin naukowych pedagogika uzyskała kategorię B+. Uzyskane kategorie są dowodem wysokiego poziomu badawczego i rozwoju dyscypliny naukowej.

24 października 2023

Czytaj więcej o: Pedagogika z kategorią B+

Zebranie Katedry

W dniu 5.04.2023 roku odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki UJD w ramach którego zajęto się sprawami organizacyjnymi Katedry. oraz wygłoszony został wykład. 

W pierwszej części zebrania Kierownik Katedry, dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, przedstawiła sprawozdanie z realizacji zadań naukowo-badawczych za rok 2022 będących częścią strategii rozwoju Wydziału Nauk Społecznych UJD oraz mówiła bieżące sprawy i potrzeby dotyczące Katedry. W drugiej części spotkania dr Karol Motyl przedstawi wyniki swoich badań naukowych w wystąpieniu pt. „Społeczno-edukacyjne konteksty donacji szpiku kostnego w świetle wyników badań własnych”.

 

5 kwietnia 2023

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Rekrutacja do szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego

Uprzejmie informujemy o możliwości wzięcia udziału w certyfikowanych szkoleniach nt. projektowania uniwersalnego w ramach realizowanego w Uniwersytecie Humanistyczo-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie projektu POWR.03.04.00-IP.08-00-KPU/21 pn. " Projektowanie uniwersalne kluczem do dostępności".

Celem głównym szkoleń jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry UJD w obszarze projektowania uniwersalnego, uwrażliwienie na kwestie dostępności i projektowania uniwersalngo, podniesienie praktycznej wiedzy w zakresie projektowania uniwersalnego oraz przygotowanie do wdrażania w programach studiów elementów projektowania uniwersalnego.

Szkolenia odnoszą się do następujących obszarów:

  1. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności komunikacyjno-informacyjnej;
  2. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności architektonicznej;
  3. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych z zakresu PU w obszarze dostępności cyfrowej.

Terminy szkoleń zostały przewidziane na: 05.2022 – 09.2023.

Forma szkolenia: stacjonarne.

Liczba uczestników jest ograniczona.

Osoby zainteresowane uprzejmie proszę o przesłanie wstępnej deklaracji uczestnictwa na adres k.zalas@ujd.edu.pl.

Zasady promocji i oznakowania projektów w Programie - umowy podpisane od 1  stycznia 2018 roku - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

27 czerwca 2022

Czytaj więcej o: Rekrutacja do szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego

Zebranie Katedry

W dniu 18.05.2022 roku odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki UJD. Zebranie miało dwie części: w pierwszej wykłady zaprezentowali zaproszeni goście z Węgier i Ukrainy, w drugiej zajęto się sprawami organizacyjnymi Katedry.

Brak opisu. Brak opisu.

W pierwszej części spotkania wystąpiła Pani dr Judit Pazonyi z Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary., która realizowała w naszym Uniwersytecie staż w ramach programu Erasmus +. Na zebraniu zaprezentowała swoje zainteresowania naukowe i dokonania projektowe oraz nakreśliła możliwości współpracy w ramach wspólnych przedsięwzięć badawczych. Następnie Pani Profesor Oksana Bodnar wygłosiła wykład zatytułowany „Władza i autorytet w kulturze organizacyjnej”. Pani Profesor pracuje w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Włodzimierza Hnatiuka w Tarnopolu. Specjalizuje się w teorii i praktyce zarządzania oświatą i przebywała w naszym Uniwersytecie także na stażu w ramach programu Erasmus+. W drugiej części zebrania przedstawione zostało sprawozdanie z realizacji zadań naukowobadawczych za rok 2021 będących częścią strategii rozwoju Wydziału Nauk Społecznych UJD. Omówione zostały także bieżące sprawy i plany dotyczące Katedry.

 

Opracował: Karol Motyl

25 maja 2022

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Nowy tom "Podstaw Edukacji"

Mamy przyjemność poinformować, że w ostatnim czasie ukazał się nowy tom czasopisma naukowego "Podstawy Edukacji" pod redakcją dr Katarzyny Zalas. Jego podtytuł to "Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość".

Elektroniczną wersję periodyku można pobrać ze strony https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE

okładka czasopisma

 

4 stycznia 2022

Czytaj więcej o: Nowy tom "Podstaw Edukacji"

70 punktów dla "Podstaw Edukacji"

Okładka czasopisma podstawy edukacji

Z radością informujemy, że czasopismo naukowe "Podstawy Edukacji", redagowane w Katedrze Pedagogiki UJD, uzyskało 70 punktów na najnowszej liście czasopism naukowych MEiN z dnia 1.12.2021 (poz. 30046).

Czasopismo Podstawy Edukacji to rocznik myśli społeczno-pedagogicznej, który w każdej kolejnej edycji przyjmuje podtytuł będący intelektualną klamrą scalającą tom. Wydawany od 2008 roku - do 2014 roku staraniem Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, od 2015 roku jako periodyk pod szyldem Wydawnictwa Naukowego im. Stanisława Podobińskiego AJD w Częstochowie, a od 1 października 2018 roku pod szyldem Wydawnictwa Naukowego im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Profil naukowy czasopisma obejmuje szeroki kontekst edukacji jako humanistyki zintegrowanej. Kierując się przekonaniem, iż podstawy edukacji wymagają ciągłej readaptacji, rewaloryzacji, bycia w procesie, kładziemy nacisk na prezentację badań przekraczających dominujące paradygmaty, a także na multidyscyplinarność i innowacyjność. Jesteśmy otwarci na wielość dyskursów. Dlatego zachęcamy do współpracy autorów pragnących zaprezentować zagadnienia nowe, oryginalne, a także kontrowersyjne, które mogą inspirować dyskusję i tym samym stać się przyczynkiem dla rozwoju wiedzy o/dla/w edukacji.

Czasopismo jest indeksowane w bazie czasopism humanistycznych i społecznych ERIH PLUS, DOAJ, Bazhum, Index Copernicus, CEJSH, CEEOL, Polska Bibliografia Naukowa, CEON, Most Wiedzy. Na powyższym wykazie do czasopisma przypisane są dyscypliny naukowe: pedagogika, nauki socjologiczne, psychologia.

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-ministra-edukacji-i-nauki-z-dnia-1-grudnia-2021-r-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych 

Opracował: Karol Motyl

2 grudnia 2021

Czytaj więcej o: 70 punktów dla "Podstaw Edukacji"

Zebranie Katedry

W dniu 1.12.2021 roku odbyło się zebranie Katedry Pedagogiki UJD.

W pierwszej części przedstawione zostało sprawozdanie z realizacji zadań badawczych w ramach subwencji B+R za rok 2019, plany w ramach subwencji B+R na rok 2020 i 2021, zaprezentowany został stan dyscypliny pedagogika w kontekście wyników ostatniej próbnej ewaluacji IC oraz omówienie przeprowadzonej oceny działalności i wyników pracy nauczyciela akademickiego. W drugiej część spotkania Pani dr Anna Warzocha zaprezentowała referat zatytułowany "Wychowanie do lektury 2,0" obrazujący efekt pracy naukowo-badawczej w ramach zrealizowanego z sukcesem postępowania doktorskiego.

Opracowała: Małgorzata Piasecka

 

1 grudnia 2021

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry

Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"

Informujemy, że ukazała się nowa publikacja pracownika Katedry Pedagogiki UJD, dra hab. Pawła Zielińskiego, prof. UJD, zatytułowana Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"

"Celem monografii Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu jest rozpoznanie i zaprezentowanie wartości pedagogicznych, a zatem związanych z wychowaniem i nauczaniem, zawartych w jednej z ważniejszych pozycji literatury buddyzmu mahajany – Sutrze Lotosu (...) Proponowana monografia dotycząca teleologii i aksjologii pedagogicznej nieznanego pedagogice i ważnego dzieła buddyzmu mahajany, posiadającego, jak sygnalizują przedstawiciele innych nauk, znaczące walory pedagogiczne, stanowić może kolejny przyczynek w próbie stworzenia bardziej holistycznego obrazu wychowania i samowychowania człowieka oraz ich roli w jego rozwoju".

26 listopada 2021

Czytaj więcej o: Aspekty pedagogiczne "Sutry Lotosu"

Zebranie Katedry Pedagogiki

W dniu 19 maja 2021 r. w godz. 11:30-13:00 odbyło się zebranie pracowników Katedry Pedagogiki UJD.

Rozpoczęło się ono od uczczenia pamięci zmarłych w ostatnim roku pracowników Katedry i Wydziału. W ramach zebrania przedstawiony został raport z działalności naszej jednostki za 2020 rok, obejmujący m. in. publikacje, realizowane projekty, działalność międzynarodową, uczestnictwo w zespołach badawczych, redakcję czasopism naukowych, sprawy finansowe oraz inicjatywy pracowników. Zebranie zwieńczył felieton zaprezentowany przez dr hab. Małgorzatę Piasecką, prof. UJD zatytułowany "Kraj-obrazy. Oglądane - Przeżywane - Odczytane - Wypowiedziane".

 

Opracował: Karol Motyl

8 czerwca 2021

Czytaj więcej o: Zebranie Katedry Pedagogiki

OPUS 21 i PRELUDIUM 20

Narodowe Centrum Nauki po raz kolejny ogłosiło otwarcie naboru na wnioski w ramach konkursów OPUS 21 i PRELUDIUM 20.

OPUS 21 jest zaadresowany do naukowców na wszystkich etapach kariery naukowej, prowadzących badania podstawowe. Mogą w nim brać udział zarówno osoby nieposiadające stopnia naukowego, jak i doświadczeni badacze. Wymogiem jest jednak posiadanie przez kierownika projektu w swoim dorobku co najmniej jednej opublikowanej lub przyjętej do druku pracy naukowej bądź jednego dokonania artystycznego lub artystyczno-naukowego. Ważną zmianą w tej edycji konkursu OPUS jest wprowadzenie możliwości zatrudnienia osoby na stanowisku badacza (senior researcher). Jest to pełnoetatowe stanowisko pracy, współfinansowane przez podmiot realizujący, na którym możliwe jest zatrudnienie osoby ze stopniem doktora uzyskanym co najmniej 7 lat przed datą wystąpienia z wnioskiem. Warunkiem jest także odbycie przynajmniej jednego zagranicznego stażu podoktorskiego, a także posiadanie specjalistycznej wiedzy, unikalnych kompetencji i doświadczenia niezbędnego do realizacji zadań badawczych zaplanowanych w projekcie.

PRELUDIUM 20 - skierowany do osób rozpoczynających karierę naukową, które nie uzyskały jeszcze stopnia naukowego doktora. Zgłaszane do finansowania projekty muszą być poświęcone badaniom podstawowym, a skład zespołu badawczego może liczyć najwyżej trzy osoby wraz z kierownikiem projektu i opiekunem naukowym. W ramach konkursu można ubiegać się o środki w wysokości: 70 tys. zł na projekty trwające 12 miesięcy, 140 tys. zł na projekty o długości 24 miesięcy oraz 210 tys. zł na projekty, których czas realizacji wynosi 36 miesięcy. Wartość przewidzianej do zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej, urządzeń i oprogramowania nie może przekroczyć 30% wnioskowanych funduszy.

Aktualizacja regulaminu przyznawania środków na realizację projektów  wprowadziła następujący zapis:  „Kierownik projektu zobowiązany jest do przebywania przez co najmniej 50% czasu trwania projektu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i w dyspozycji podmiotu realizującego projekt.  Do wymienionego czasu wlicza się udokumentowane delegacjami służbowymi wyjazdy mające bezpośredni związek z realizowanym projektem oraz urlopy regulowane przepisami prawa pracy".

Wysokość kosztów pośrednich wynosi maksymalnie 20% kosztów bezpośrednich z uwzględnieniem aparatury naukowo-badawczej, urządzeń i oprogramowania. Dodatkowa wysokość kosztów pośrednich w wysokości co najwyżej 2% kosztów bezpośrednich, może być przeznaczona na koszty związane z udostępnieniem publikacji lub danych badawczych w otwartym dostępie.  Koszty Open Access nie mogą być ponoszone z kosztów bezpośrednich. Zaplanowanie kosztów Open Access z kosztów bezpośrednich będzie skutkować odrzuceniem wniosku na etapie oceny formalnej.

Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej przez system ZSUN/OSF, dostępny pod adresem https://osf.opi.org.pl zgodnie z procedurą składania wniosków.

Termin składania wniosków upływa 15 czerwca 2021 r. do godz. 16.00.

Szczegółowe informacje o powyższych i innych konkursach znaleźć można na stronie NCN. Szczególną uwagę prosimy zwrócić na zakładkę „Najważniejsze zmiany".

 

Umieścił: Karol Motyl
Grafika: www.unsplash.com

17 marca 2021

Czytaj więcej o: OPUS 21 i PRELUDIUM 20

Promocja habilitacyjna

W dniu 3 marca 2021 roku w siedzibie Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się uroczystość promocji habilitacyjnych. W związku z obostrzeniami związanymi z pandemią  COVID-19 miała ona charakter odmienny od dotychczas organizowanych przez Uniwersytet.

Wśród osób, które odebrały dyplom habilitacyjny była dr hab. prof. UJD Małgorzata Piasecka, kierownik Katedry Pedagogiki. Wręczenia dyplomów dokonały Władze Uniwersytetu Łódzkiego reprezentowane przez: Panią Prorektor dr hab. Agnieszkę Kurczewską, prof. UŁ, natomiast Wydział Nauk o Wychowaniu reprezentowała Dziekan – dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ oraz Prodziekan dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajduje się na stronie Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego http://www.wnow.uni.lodz.pl/aktualnosci/wydarzenia/
 
Serdecznie gratulujemy!
 
Opracował: Karol Motyl

9 marca 2021

Czytaj więcej o: Promocja habilitacyjna

Konkursy w Narodowym Centrum Nauki

Informujemy, że aktualnie otwarty jest nabór wniosków w następujących konkursach do Narodowego Centrum Nauki: DIOSCURI 4, SONATINA 5, SHENG 2, Weave-UNISONO, TANGO 5, JPND, CHIST-ERA, JPIAMR, ForestValue, EN-UTC.
Natomiast konkursy, które będą dostępne wktócte, to: QuantERA II, CHANSE, DIOSCURI 4, OPUS 21, PRELUDIUM 20.
Więcej na stronie https://www.ncn.gov.pl/ 

Opracował: Karol Motyl
Fotografia: www.unsplash.com 

8 marca 2021

Czytaj więcej o: Konkursy w Narodowym Centrum Nauki

Interdyscyplinarny Zespół Badawczy JA CZĘSTOCHOWIANIN - Na styku przeszłości i współczesności

Częstochowa, Deptak, Aleja, Miasto, Ulica, ChodnikOlsztyn, Koło, Częstochowy, Rzeźba Jerzego Kędziory

W grudniu 2020 roku przy Katedrze Pedagogiki został utworzony Interdyscyplinarny Zespół Badawczy pod nazwą „JA CZĘSTOCHOWIANIN. Na styku przeszłości i współczesności” .

Celem powołania Zespołu jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań i działań praktycznych w obszarze obejmującym procesy tożsamościowe oraz konstruowanie „lokalności”. Zespół złożony jest z przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Istotą jego funkcjonowania jest zaproszenie do udziału w pracach osób z praktycznym doświadczeniem w obszarach podlegających badaniu, a także nawiązywanie do dorobku Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego. Pozwoli to na ustalenie konkretnych problemów badawczych, wytworzenie stałych mechanizmów dialogu społecznego i instytucjonalnego wokół badań nad współczesnością Częstochowy oraz zwiększenie efektywności zastosowania uzyskanych wyników teoretycznych do rozwiązywania problemów społecznych w środowisku lokalnym. Aktywność Zespołu jest nakierowana również na pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych na koszty związane z prowadzonymi badaniami.

Przedmiotem eksploracji Zespołu są współczesne sposoby wytwarzania „tutejszości” w Częstochowie i związane z nimi procesy tożsamościowe - czyli zbadanie szczególnego charakteru doświadczenia „bycia częstochowianinem”. Istotnym elementem badania jest zidentyfikowanie i zdiagnozowanie problemów zachodzących w tych procesach, ustalenie ich uwarunkowań oraz trybów artykulacji. Miasto i jego tradycje potraktowane są jako sposób konstruowania pewnego świata, którego ramy służą w dalszej kolejności życiowej orientacji i działaniu. Istotnymi zagadnieniami są kwestie dotyczące procesów kreowania przez mieszkańców Częstochowy konstrukcji symbolicznych ustanawiających ich świat zamieszkiwania wraz z zakorzenionymi w tym miejscu tożsamościami.

W skład Zespołu wchodzą Pracownicy naszego Uniwersytetu: dr hab. prof. UJD Małgorzata Piasecka (kierownik Zespołu), prof. dr hab. Anna Wypych- Gawrońska, prof. dr hab. Elżbieta Hurnik, dr hab. prof. UJD Jerzy Mizgalski, dr Dorota Ortenburger, dr Agnieszka Pobratym, a także dr Barbara Major z Miejskiej Galerii w Częstochowie i dr Anna Pawłowska jako badaczka niezależna. Zespół zakłada współpracę z następującymi instytucjami: Częstochowskie Towarzystwo Naukowe, Towarzystwo Galeria Literacka, Ośrodek Dokumentacji Dziejów, Muzeum Częstochowskie, Biblioteka Publiczna im. dr Wł. Biegańskiego w Częstochowie, Towarzystwo Przyjaciół Częstochowy.

Opracowała: Małgorzata Piasecka
Fotografie: pixabay.com

7 marca 2021

Czytaj więcej o: Interdyscyplinarny Zespół Badawczy JA CZĘSTOCHOWIANIN - Na styku przeszłości i współczesności