II Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Edukacja – między filozofią a naukami szczegółowymi (z uwzględnieniem sztuk wszelakich)

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
3 listopada 2017

26 października 2017r. odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Edukacja – między filozofią a naukami szczegółowymi  (z uwzględnieniem sztuk wszelakich), pod patronatem  Pani  Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dr hab. Agnieszki Cybal.

Na konferencji głos zabrały dr Monika Adamska – Staroń oraz dr inż. Wioletta Sołtysiak

Wystąpienia  naszych koleżanek zbudziły zainteresowanie innych prelegentów, czego pokłosiem było wielokrotne odwoływanie się do prezentowanych treści, w kontekście wygłaszania własnych referatów. Dr Monka Adamska –Staroń otrzymała wiele pytań, które wywołały dyskusję.

Aby przybliżyć tematykę konferencji, przytoczono fragment komunikatu konferencyjnego, w którym  napisano: „Edukacja jako fenomen społeczny i gatunkowo specyficznie ludzki, uwarunkowana jest wielorako, funkcjonując w rozlicznych kontekstach. W konsekwencji nie tylko można ją postrzegać na szereg sposobów, ale dla uzyskania kompletności jej oglądu wydaje się to wręcz konieczne.

To, iż możliwie najwszechstronniejsze i wyczerpujące ujęcie edukacji jest w zasiedlanej przez nas współczesności „humanistycznie niezbędne”, podkreślił w Swoim wystąpieniu z okazji dwudziestolecia powstania Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu Zbigniew Kwieciński, postulując tworzenie pedagogiki pełnej.

Pedagogika, jako nauka „o” i „dla” edukacji, uznawana jest jednocześnie za dyscyplinę „integracyjną”, jak i „ingerencyjną”. Po to gromadzi się w niej wiedzę wypracowaną na gruncie filozofii, jako fundamentalnego sposobu badania rzeczywistości, jak i nauk szczegółowych, a odnoszącą się do różnych wymiarów człowieczeństwa, by spożytkować ją dla generowania wskazówek praktycznych, jakie mogłyby służyć sprzyjaniu dobremu-bytowi (well-being) oraz rozwojowi indywidualnemu, a których zwrotnie sprzężonymi konsekwencjami byłyby też harmonizacja i optymalizacja życia zbiorowego.”

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie