dr Aleksandra Kruszewska

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

dr Aleksandra Romana Kruszewska

ORCID: https://orcid.org/ 0000-0001-8755-4476

 

adiunkt, doktor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie

kontakt: a.kruszewska@ujd.edu.pl

 

Wykształcenie:

  • doktor  nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki /stopień doktora uzyskany w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, na podstawie rozprawy doktorskiej: Inscenizacja na lekcji jako forma doskonalenia umiejętności obcowania z ludźmi/
  •  magister pedagogiki

 

Zainteresowania naukowo-badawcze:

- główne zainteresowania badawcze ogniskują się wokół aspektów gotowości i dojrzałości szkolnej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dojrzałości społecznej i emocjonalnej dziecka na progu szkolnym

- wczesna edukacja dziecka w obszarze medialnym

- nauczyciele wczesnej edukacji dziecka i ich kompetencje zawodowe

 

Wykaz publikacji zwartych:

A. Kruszewska, 2010, Kształcenie umiejętności międzyosobowych dzieci podczas grania ról w inscenizacjach, Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM w Warszawie; ISBN 978-83-928305-7-3.

A. Kruszewska, 2014, Dziecko na progu szkolnym /próba diagnozy. Warszawa-Częstochowa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM w Warszawie; ISBN 978-83-64157-08-0.

A. Kruszewska, 2015, Między przedszkolem a szkołą. Obowiązek szkolny sześciolatka – dziecko przekracza próg szkoły. Warszawa-Częstochowa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM w Warszawie; ISBN 978-83-64157-25-7.

A. Kruszewska, 2018, Emocje, uczucia i społeczne zachowania emocjonalne dzieci na progu szkolnym, Wydawnictwo AKKA, Siedlce; ISBN 978-83-948104-4-3.

A. Kruszewska, A. Leszcz-Krysiak, 2018, Emocjonalno-społeczne aspekty edukacji dzieci na poziomie elementarnym /wraz ze wskazówkami dydaktyczno-metodycznymi i pomocami/. Z kangurkiem Bubusiem w świat emocji. Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM w Warszawie; ISBN 978-83-64157-46-2.

A. Kruszewska, 2023, Emoji. Emocje w komunikacji i edukacji, Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Częstochowie; ISBN 978-83-66536-84-5.

 

Inne wybrane publikacje:

PUBLIKACJE W CZASOPISMACH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BAZIE JOURNAL CITATION REPORTS (JRC) LUB NA LIŚCIE EUROPEAN REFERENCE INDEX FOR THE HUMANITIES (ERIH), WoS, SCOPUS

A. Kruszewska, 2018, Preschool as a ”golden cage” of the six-year-old child: polish pre-school and early-school education teachers’ opinions about school readiness of children, [w:] INTED2018 Proceedings - Rethinking Learning in a Connected Age, Published by IATED Academy, Edited by L.Gómez Chowa, A.López Martinez, I.Candel Torres. Valencja, Hiszpania. ISBN 978-84-697-9480-7; ISSN 2340-1079. s. 2737-2744.
doi: 10.21125/inted.2018.0515

A. Kruszewska, 2018, Social and emotional competencies of future pupils of the 1st year of primary school, [w:] SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION, vol. II; Wydawnictwo: Academy of Technologies, Rezekne - Łotwa. ISSN 1691-5887. s. 574-584.
doi. 0.17770/sie2018vol1.3088

A. Kruszewska, 2018, Universities as the environment for students’ development /in the light of own research on professional and educational aspirations of studentsof the Faculty of Pedagogy at the Jan Długosz University in Częstochowa, Poland/ [w:] EDULEARN18 Proceedings. Edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres, IATED Academy. Palma de Malorca, Hiszpania. ISBN: 978-84-09-02709-5; ISSN: 2340-1117. s. 0265-0274.
doi: 10.21125/edulearn.2018.0132

A. Kruszewska, 2018, Teacher’s skills and competencies in the awareness of students of early childhood education /research evidence/ [w:] EDULEARN18 Proceedings. Edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres, IATED Academy. Palma de Malorca, Hiszpania. ISBN: 978-84-09-02709-5; ISSN: 2340-1117. s. 0256-0264.
doi: 10.21125/edulearn.2018.0131

A. Kruszewska, 2018, Computer in the child's education- friend or foe? /opinions of parents and teachers of early school education/ [w:] SGEM2018 Conference Proceedings, ISBN 978-619-7408-56-0 / ISSN 2367-5659, Bulgaria, 26 August - 1 September, 2018, Vol. 5, Issue 3.4, s. 155-164.
doi: 10.5593/sgemsocial2018/3.4/S13.020

A. Kruszewska, 2018, First separation from parents that is the beginning of preschool education, [w:] 12th annual International Conference on Education and New Learning Technologies. ICERI2018 Proceedings. Edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres, IATED Academy, Sevilla, Hiszpania. ISBN: 978-84-09-05948-5; ISSN: 2340-1095; s. 9213-9222.
doi: 10.21125/iceri.2018.0703

A. Kruszewska, 2019, Children’s ability to decode mimic and pantomimic expressions, in other words: what do the children know about emotions?, [w:] 13th annual International Technology, Education and Development Conference. INTED2019 Proceedings. - Rethinking Learning in a Connected Age, Published by IATED Academy, Edited by L.Gómez Chowa, A. López Martinez, I.Candel Torres. Valencja, Hiszpania. ISBN 978-84-09-08619-1; ISSN: 2340-1079; s. 0450 – 0459.
Współautorzy: R. Bernatova, A. Petrasova, University of Presov (Slovakia), A. Kocot (SP 38 Częstochowa), http://doi.org/10.21125/inted.2019.0192

A. Kruszewska, 2019, Emoticons –“kings” of communication in modern society, [w:] 13th annual International Technology, Education and Development Conference. INTED2019 Proceedings - Rethinking Learning in a Connected Age, Published by IATED Academy, Edited by L.Gómez Chowa, A.López Martinez, I.Candel Torres. Valencja, Hiszpania. ISBN978-84-09-08619-1; ISSN: 2340-1079; s. 0441 – 0449. Współautorzy: R. Bernatova, A. Petrasova, University of Presov (Slovakia), http://doi.org/10.21125/inted.2019.0191 

A. Kruszewska, 2019, Level of critical thinking in primary education teacher master students [w:] 13th annual International Technology, Education and Development Conference. INTED2019 Proceedings - Rethinking Learning in a Connected Age, Published by IATED Academy, Edited by L.Gómez Chowa, A. López Martinez, I.Candel Torres. Valencja, Hiszpania. ISBN 978-84-09-08619-1; ISSN: 2340-1079; s. 0833-0840; Współautorzy: R. Bernatova, A. Petrasova /Slovakia/
http://doi.org/10.21125/inted.2019.0289

A. Kruszewska, A. Kocot, 2019, Are the abilities and social-emotional competencies of Polish six-year-olds sufficient to start systematic learning in the first year of primary school? Journal: Early Child Developmend and Care, Taylor & Francis, Early Child Development and Care 2021, Vol. 191, No. 4, 555-568, 2018 Impact Factor 0,713
https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1630829
https://www.tandfonline.com/eprint/4k3HfXRe33uTfVqmp7Zv/full?target=10.1080/03004430.2019.1630829

A. Kruszewska, 2020, Teachers’ understanding of the role of key competences in working with children: a study of the perceptions of early years educators in Southern Poland, Education 3-13 - International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Taylor & Francis
http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2020.1762691
https://www.tandfonline.com/eprint/EY6KQCBWZRGCCATJGER7/full?target=10.1080/03004279.2020.1762691

A. Kruszewska, S. Nazaruk, K. Szewczyk, 2020, Polish teachers of early education in the face of distance learning during the COVID-19 pandemic - the difficulties experienced and suggestions for the future, Education 3-13 - International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Taylor & Francis
http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2020.1849346
https://www.tandfonline.com/eprint/DC7UQZTRDZYIN5H26WBE/full?target=10.1080/03004279.2020.1849346

A. Kruszewska, M. Fasnerová, R. Bernátová, M. Lavrenova, 2021, University preparation of graduates of pedagogy to act as an early childhood education teacher. Self-assessment of Polish, Czech, Slovak and Ukrainian students. European Early Childhood Education Research Journal, Volume 29 Issue 2, Taylor & Francis
https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1895265
https://www.tandfonline.com/eprint/GF5NN5DSTWQVAYRDCD7U/full?target=10.1080/1350293X.2021.1895265

S. Nazaruk, J. Marchel, A. Kruszewska, E. Tokarewicz, 2021, Physical activity of early school-age children in Poland during classes in the time of the COVID-19 pandemic. Education 3-13 - International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Taylor & Francis
https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1912133s

A. Kruszewska, M. Lavrenova, 2022, The educational opportunities of Ukrainian children at the time of the Russian invasion: perspectives from teachers. Education 3-13 - International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Taylor & Francis
https://doi.org/10.1080/03004279.2022.2083211

A. Kruszewska, S. Nazaruk, M. Fasnerová, R. Bernátová, 2023, Attitudes and motives for choosing the field of teacher education – a comparative analysis of self-assessments of female aspirant early years teachers in Polish, Slovak and Czech universities Education 3-13 - International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Taylor & Francis
https://doi.org/10.1080/03004279.2023.2182163

 

Inne artykuły publikowane w czasopismach krajowych i opracowaniach zbiorowych dostępne w bazie PBN

 

Wybrane konferencje:

Od roku 2003 czynny dział w 80 konferencjach o zasięgu krajowym i międzynarodowym

A. Kruszewska, 2013, referat: Obniżenie wieku szkolnego w Polsce /założenia reformy i kontrowersje/
Konferencja Naukowa z udziałem międzynarodowym w 20 rocznicę SV OMEP, Koszyce Słowacja
Nazwa konferencji: Predprimárne vzdelávanie v kontexte súčasných zmien

A. Kruszewska, 2013, referat: Mass media i edukacja
Konferencja Międzynarodowa – online; http://konferencia.unipo.sk/prim
Nazwa konferencji: Aktuálne otázky prírodovedno-technických predmetov a prierezových tém v primárnej edukácii, Presov online/ Słowacja

A. Kruszewska, 2013, referat: Uczeń zdolny – skarb nauczyciela
I Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Chełm
Nazwa konferencji: Edukacja wczesnoszkolna – egzemplifikacje w praktyce

A. Kruszewska, 2013, referat: Umiejętności interpersonalne dzieci kończących roczne przygotowanie
XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa , Zakopane
Nazwa konferencji: Edukacja XXI wieku, nt. Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań.

A. Kruszewska, 2013, referat: Sfera społeczno-emocjonalna dziecka kończącego roczne przygotowanie /doniesienie z badań/
Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Poznań
Nazwa konferencji: Dziecko w perspektywie trudnych sytuacji życiowych


A. Kruszewska, 2017, referat: Kompetencje progowe i wyróżniające studentów specjalności wczesnej edukacji dziecka /doniesienie z badań/.
III Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Kraków
Nazwa konferencji: Poznanie i działanie w edukacji dziecka

A. Kruszewska, 2017, referat: Sześciolatki i siedmiolatki trzy lata później - diagnoza kompetencji trzecioklasistów.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Cieszyn
Nazwa konferencji: Edukacja małego dziecka - Konteksty społeczne, międzykulturowe i oświatowe

A. Kruszewska, 2018, referat: Social and emotional competencies of future pupils of the 1st year of primary school
International Scientific Conference, Rezekne, Łotwa
Nazwa konferencji: SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION - SIE2018

A. Kruszewska, 2018, referat: Koncentracja uwagi jako jeden z warunków koniecznych do podjęcia nauki
XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Chlewiska k/Siedlec
Nazwa konferncji: Uczenie się przez całe życie – teraźniejszość i przyszłość

A. Kruszewska, 2019, referat: Umiejętności społeczne i emocjonalne przyszłych pierwszoklasistów
Vedecká konferecia s medzinárodnou účasťou organizovaná pri príležitosti 70. vyročia založenia Pedagogickej fakulty v Prešove, Prešov, Słowacja
Nazwa konferncji: Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektívy

A. Kruszewska, 2019, referat: Uniwersalne wartości moralne i społeczne dziecięcej literatury polskiej i japońskiej
XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Chlewiska k/Siedlec
Nazwa konferencji: Edukacja i kultura w globalnym społeczeństwie
A. Kruszewska, 2019, referat: Literatura dla dzieci w wychowaniu i terapii /o kształtowaniu pozytywnych emocji i uczuć u dzieci/
III Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Zielona Góra
Nazwa konferencji: Pedagogika dziecka. Tradycje dla współczesności

A. Kruszewska, 2019, Nauczyciel-Mistrz. Umiejętności i kompetencje adeptów pedagogiki /samoocena studentów Wczesnej Edukacji Dziecka/
III Międzynarodowa Konferencja w Mukaczewie/Ukraina
Nazwa konferencji: Education and formation of the competitive professionals under the terms of European integration
/Освіта та формування конкурентоспроможнocti фaxibцib b умоваx євроiнteіграції/

A. Kruszewska, 2021, referat: [Wy] kształcenie pedagogiczne studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej /analiza komparatywna/
XVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Chlewiska k/Siedlec
Nazwa konferencji: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku

A. Kruszewska, M. Huras, 2021, Powrót dzieci klas młodszych do szkoły po lockdownie (w opinii rodziców)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Radom
Nazwa konferencji: EDUKACJA W DOBIE PANDEMII

A. Kruszewska, 2022, Emoji w edukacji dzieci – ich rola i możliwości zastosowania
XX Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Chlewiska k/Siedlec
Nazwa konferencji: WIELOWYMIAROWOŚĆ EDUKACJI XXI WIEKU

A. Kruszewska, 2022, referat: Różnorodność funkcji emoji w edukacji dzieci
Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Cieszyn – Ustroń
Nazwa Konferencji: Edukacja małego dziecka - Sytuacja społeczna dzieci w przedszkolu i szkole: dotychczasowe doświadczenia, problemy i perspektywy

 
Współpraca międzynarodowa:

Rok akademicki 2021/2022 (maj-lipiec 2022) powołanie przez władze Uniwersytetu Preszowskiego/Słowacja w skład międzynarodowego zespołu przy komisji akredytacyjnej na Wydziale Pedagogicznym do zarządu wewnętrznego systemu zapewnienia jakości Uniwersytetu w Presowie. Udział w pracach dotyczących oceny programu studiów Pedagogika przedszkolna i elementarna (Bc.) (forma studiów stacjonarna i niestacjonarna) oraz programu studiów Pedagogika przedszkolna (Mgr) (forma studiów stacjonarna i niestacjonarna) na kierunku Pedagogika i Nauki o Wychowaniu na Wydziale Edukacji Uniwersytetu w Preszowie oraz opracowanie Raportu Eksperckiej Komisji Doraźnej w sprawie spełnienia kryteriów i standardów programu studiów.  

 Pobyty i staże naukowe w ośrodkach zagranicznych:

12.02.-25.02.2018 – Uniwersytet Preszowski w Preszowie, Wydział Pedagogiczny/Słowacja. Staż o charakterze naukowym – wymiana doświadczeń z kadrą naukową, hospitacje i o charakterze dydaktycznym - prowadzenie zajęć na specjalności edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, udział w zajęciach e-learningowych

03.08.2020 – 07.11.2020 – w Katedrze Pedagogiki i Nauk Społecznych na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu w Czechach. Staż hybrydowy o charakterze naukowo-dydaktycznym: udział w konsultacjach, wykładach i seminariach dyplomowych /częściowo online/ pracowników PdF UP w Ołomuńcu oraz udział w zajęciach stacjonarnych, spotkaniach z kadrą o charakterze naukowym.

01.08.2022 – 31.10.2022 – w Katedrze Pedagogiki i Nauk Społecznych na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu w Czechach. Staż w ramach projektu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie pt. „Zintegrowany Program Rozwoju UJD w Częstochowie 2018”. Staż o charakterze naukowo-dydaktycznym powiązany z kwerendą biblioteczną.

 

Staże programu LLP ERASMUS (LLP ERASMUS+):

Udział w 17-stu stażach w ramach programu Erasmus w latach 2010-2024

- LLP Erasmus + PdF Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu/ Czechy

- LLP Erasmus + PdF Uniwersytet Preszowski w Preszowie/ Słowacja

 

Udział w projektach międzynarodowych

2011 badania prowadzone w kilku krajach europejskich w ramach grantu GAČR 406/09/0206. Projekt współfinansowany był z funduszy europejskich i Uniwersytetu Palackiego, Wydziału Pedagogicznego w Ołomuńcu/Czechy – nt. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích EU (Gotowość dzieci do podjęcia obowiązku szkolnego w aspekcie obowiązującej podstawy programowej i w ujęciu porównawczym w wybranych krajach UE).

2015 – udział w projekcie badawczym: Společenské aspekty inkluze v základním vzdělávání v kontextu mezinárodního výzkumu (Społeczne aspekty integracji w edukacji podstawowej w kontekście badań międzynarodowych). Program badawczy realizowany był na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu/Czechy. Międzynarodowy projekt obejmował w pierwszym etapie Słowenię (Koper), w drugim: Preszow/Słowacja, Koper/Słowenia, Kragujevec/Serbia, Częstochowę/Polska.

 

Recenzent dwujęzycznego czasopisma naukowego Rozprawy Społeczne/Social Science

 

Członkostwa w komitetach redakcyjnych i radach naukowych czasopism

Członek zespołu Międzynarodowej Rady Redakcyjnej Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Збірник наукових праць, ліцензується відповідно до
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License International (CC BY-NC-SA 4.0), Innowacje pedagogiczne: idee, realia, perspektywy. Zbiór prac naukowych, licencjonowanych zgodnie z Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License International (CC BY-NC-SA 4.0) © INSTYTUT DZIECI UZDOLNIONYCH UKRAINY, 2019© ІНСТИТУТ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ НАПН УКРАЇНИ, 2019
Skład rady: https://pi.iod.gov.ua/index.php/redaktsiyna-kolehiya

 Członek Kolegium Redakcyjnego czasopisma: Oсвита та развиток обдарованої особистості, Щоквартальний науково-методичний журнал, ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License International (CC BY-NC-SA 4.0) © ІНСТИТУТ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ НАПН УКРАЇНИ, 2019, Kwartalnik naukowo-metodyczny, wydawany na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License International (CC BY-NC-SA 4.0) © INSTYTUT DZIECI  UZDOLNIONYCH UKRAINY, 2019
Skład rady: http://otr.iod.gov.ua/index.php/redaktsiyna-kolehiya

 

Cały dorobek publikacyjny dostępny jest na stronie: https://orcid.org/0000-0001-8755-4476

 

Opracowała: Aleksandra Kruszewska