dr Katarzyna Zalas

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Katarzyna ZALAS

 

  • doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika;
  • adiunkt badawczo-dydaktyczny w Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie;
  • członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk;
  • członek Towarzystwa Historii Edukacji;

 

 

 

 

 

Wykształcenie:

  • doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (Uniwersytet Gdański);
  • ukończone studia podyplomowe Zarządzanie placówką oświatową (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie);
  • certyfikat tutora, nr rekomendacji: a10; (od roku 2016/2017);
  • magister pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńczo-resocjalizacyjna (Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie);

 

Zainteresowania badawcze:

  • historia oświaty i wychowania w Polsce na przełomie XIX i XX wieku;
  • historia oświaty w Częstochowie oraz regionie częstochowskim;
  • przemiany edukacji w Polsce;
  • współczesne systemy edukacji: organizacja, struktura, funkcjonowanie oraz tendencje rozwojowe;

 

Projekty naukowe i dydaktyczne:

  • pełnienie funkcji Kierownika Projektu04.03.00-00-0074/17 „Mistrzowie Dydaktyki – reedycja”, którego celem jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej, udzielenie wsparcia zdolnym studentom, z wykorzystaniem tutoringu.
  • członek zespołu realizującego projekt04.03.00-00-0074/17 „Mistrzowie Dydaktyki”, którego celem jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej, szczególnie w kontekście tutoringu jako innowacji wdrożonej w praktyce akademickiej oraz wsparcie dla młodzieży akademickiej.
  • pełnienie funkcji Kierownika ds. Monitoringu w projekcie „Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnospraw-ności w UJD”, który otrzymał 3 888 772,42 zł dofinansowania ramach konkursu ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w osi priorytetowej III. Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych; projekt w trakcie realizacji;
  • pełnienie funkcji Zastępcy Kierownika w projekcie POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18 na „Kurs na MOOC” Metoda projektów krok po kroku, czyli jak kreatywnie osiągać cele. Celem głównym projektu jest stworzenie oraz realizacja masowego otwartego i bezpłatnego kursu edukacyjnego (MOOC) z zakresu wykorzystywania oraz pracy metodą projektów dla wszystkich osób chętnych i zainteresowanych wskazana tematyką.
  • pełnienie funkcji Specjalisty ds. Monitoringu w Projekcie POWR.03.01.00-IP.08-00-3MU/18 Tranzycja w dorosłość z kompetencjami przyszłości;
  • pełnienie funkcji Specjalisty ds. Monitoringu w Projekcie POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19 pt. „Uniwersalne kierunki-uniwersalne społeczeństwo”. Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenia zajęć obowiązkowych w programie studiów, obejmujących projektowanie uniwersalne, umożliwiające studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług; członek zespołu zarządzającego projektem, zastępca kierownika projektu.

 

Wykaz publikacji

  • Zalas K., Wartości wychowawcze Publicznej Szkoły Powszechnej nr 13 w Częstochowie w latach 1921-1939. Zarys problematyki, [w:] Edukacja i współczesność. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Kazimierzowi Rędzińskiemu, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2013.
  • Zalas K., Primary schooling in Częstochowa in the years 1918-1939, [w:] Juvenilia Pedagogica. Aktuálne teoretické a výskumné otázky pedagogiky v konceptoch dizertačných prác doktorandov, pod red. A. Rajsky, Wydawnictwo Uniwersytetu w Trnawie, Trnava 2016.
  • Zalas, K., Realization of the conceptions of upbringing in primary schools in Częstochowa in the years 1918-1939, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference SOCIAL SCIENCES & ARTS SGEM, Bulgaria 2018, ISBN 978-619-7408-57-7 / ISSN 2367-5659, Vol. 5, Issue 3.5, 697-704 pp.
  • Zalas K., Uroczystości szkolne jako narzędzie realizacji koncepcji wychowawczych w szkołach powszechnych w Częstochowie (1918-1939), [w:] Historyczne i współczesne konteksty badań nad edukacją. Studia teoretyczne i analizy empiryczne z okazji 60-lecia pedagogiki gdańskiej (1958-2018), pod red. J. Siemionow, P. Śpicy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019.
  • Zalas K., Edukacja zdrowotna i opieka higieniczno-lekarska w szkołach powszechnych w Częstochowie okresu międzywojennego, [w:] Sejm Nauczycielski inicjatywy edukacyjne Drugiej Rzeczypospolitej, pod red. A. Włoch, J. Wojniak i R. Ślęczki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2019.
  • Zalas K., Wychowawcze znaczenie harcerstwa na przykładzie częstochowskiego szkolnictwa powszechnego okresu międzywojennego, [w:] Społeczeństwo – Kultura – Wychowanie, pod red F. Byloka, M. Łapota, K. Rędzińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2020.
  • Zalas K., System wartości dorosłych dzieci alkoholików, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2009, t. XVIII.
  • Zalas K., Rodzina z problemem alkoholowym, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2011, t. XX.
  • Zalas K., Szkolnictwo powszechne w Częstochowie w latach 1918-1939. Zarys problematyki, Prace Naukowe GWSP, „Pedagogika” t. III, pod red. E. Golbik i M. Łapota, Gliwice 2011.
  • Zalas K., Publiczna Szkoła Powszechna nr 21 w Częstochowie w okresie dwudziestolecia międzywojennego, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2012, t. XXI.
  • Zalas K., Działalność Opieki Szkolnej przy Publicznej Szkole Powszechnej nr 22 w Częstochowie w latach 1919-1928, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2013, t. XXII.
  • Zalas K., Szkolnictwo specjalne w Częstochowie w okresie międzywojennym. Zarys problematyki, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński” 2014, t. XVI.
  • Zalas K., Trudności lokalowe Publicznej Szkoły Powszechnej nr 9 w Częstochowie w latach 1918-1939, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2014, t. XXII.
  • Zalas K., Żeńskie Seminarium Nauczycielskie w Częstochowie w latach 1914-193. Zarys organizacji, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Rocznik Polsko-Ukraiński” 2015, t. XVII.
  • Zalas K., Działalność Sekcji Wsparć Niezamożnej Młodzieży Szkolnej w Częstochowie w latach 1916 – 1925. Zarys problematyki, „Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2015, t. XXIV.
  • Zalas K., Innowacje pedagogiczne w częstochowskim szkolnictwie powszechnym okresu międzywojennego, „Prace Naukowe im. J. Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 1.
  • Zalas K., Częstochowskie żydowskie stowarzyszenia filantropijno-oświatowe w latach 1900-1925, „Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński” 2016, t. XVIII.
  • Zalas, K., Warunki materialne szkół powszechnych w Częstochowie w latach 1918-1939, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 2018, XXVII, nr 1, s. 445-456.
  • Zalas K., Organizacja, struktura i funkcjonowanie szkolnictwa powszechnego w Częstochowie w latach 1918-1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2020, nr 3-4.

 

Wykaz międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych:

  • VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja wielokulturowa wyzwaniem dla nauk o wychowaniu”, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie, 2010, referat: Rola autorytetu rodziców w wychowaniu dziecka;
  • VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja na styku kultur”, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie, 2011, referat: Dwudziestolecie istnienia Zakładu Historii i Teorii Wychowania;
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja w dobie postmodernizmu”, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie, 2012, referat: Publiczna Szkoła Powszechna nr 13 w latach 1918-1939;
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Idee, wartości, słowa w życiu publicznym”, Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna, Łódź 2013, referat: Wartości wychowawcze częstochowskich szkół powszechnych w okresie dwudziestolecia międzywojennego;
  • IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Historia. Społeczeństwo. Edukacja”, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie, 2013, referat: Działalność publicznej szkoły powszechnej nr 22 w Częstochowie w okresie międzywojennym;
  • Międzynarodowa Konferencja Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 - Międzynarodowe i krajowe wyniki badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 25-26 czerwca 2014, udział bierny;
  • Temporalne Suvlicivosti Sociokulturnych Determinantov Vychovy, 9 September 2014, Uniwersytet w Zilinie (Słowacja). Referat: Rozwój szkolnictwa powszechnego w Częstochowie w okresie międzywojennym;
  • X Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja-między tradycją a współczesnością”, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie, 2014. Referat: Organizacja Publicznej Szkoły Powszechnej nr 9 w Częstochowie w okresie II Rzeczypospolitej;
  • Konferencja Naukowa Kompetencje nauczyciela w perspektywie humanistycznej, Uniwersytet w Żilinie (Słowacja), 3 września 2015, tytuł wygłoszonego referatu: Nauczyciele częstochowskich szkół powszechnych okresu międzywojennego;
  • XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja – między tradycją a współczesnością (kontynuacje), Częstochowa 26-27 września 2015 r, tytuł wygłoszonego referatu: Działalność Towarzystwa Popierania Budowy Publicznych Szkół Powszechnych w Częstochowie w okresie międzywojennym;
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim (od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości (1815-1918), Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, 1.10.2015 r., tytuł wygłoszonego referatu: Szkolnictwo powszechne w Częstochowie w okresie I wojny światowej;
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dziecko-Dorosły-Uczeń w edukacji. Tradycja i nowoczesność, UMCS, Lublin, 3 czerwca 2016, tytuł wygłoszonego referatu: Pionierstwo pedagogiczne w częstochowskim szkolnictwie powszechnym okresu międzywojennego (na przykładzie Szkoły Powszechnej im. Gabriela Narutowicza w Gnaszynie pod Częstochową);
  • Konferencja Naukowa Innowacje w dydaktyce akademickiej – dobre praktyki i wyzwania, AJD, Częstochowa, 7-8.09.2016 r., tytuł wygłoszonego referatu: Innowacje w częstochowskim szkolnictwie powszechnym okresu międzywojennego;
  • Konferencja Naukowa Aktuálne teoretické a výskumné otázky pedagogiky v konceptoch dizertačných prác doktorandov, Uniwersytet w Trnawie (Słowacja), 5 lutego 2016, tytuł wygłoszonego referatu: Primary education in Częstochowa in the years 1918-1939;
  • XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja – historia i teraźniejszość, 24-25 września 2016, AJD, tytuł wygłoszonego referatu: Ideały wychowawcze częstochowskich szkół powszechnych okresu międzywojennego;
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa Uniwersytet w wymiarze europejskim i narodowym, 3-4 listopada 2016, Narodowy Uniwersytet im. I. Franki we Lwowie, tytuł wygłoszonego referatu: Idea Nowego Wychowania w II Rzeczypospolitej na przykładzie częstochowskiego szkolnictwa powszechnego;
  • Konferencja Naukowa: Z pedagogiką przez systemy i ideologie. Sześćdziesięciolecie Pedagogiki Gdańskiej (1958 – 2018), 15-16 października 2018, Uniwersytet Gdański. Tytuł wygłoszonego referatu: Formy i metody wdrażania koncepcji wychowawczych w szkołach powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej
  • Konferencja Naukowa: Edukacja regionalna w kształtowaniu człowieka i obywatela XXI wieku, 26.10.2018 r., Częstochowskie Towarzystwo Naukowe, Częstochowa. Tytuł wygłoszonego referatu: Edukacja regionalna w szkołach powszechnych w Częstochowie w okresie międzywojennym;
  • Konferencja Naukowa w stulecie Sejmu Nauczycielskiego (1919-2019). Przemiany szkoły polskiej XVIII-XXI wiek”, Kraków 1-2.04.2019 r. Tytuł wygłoszonego referatu: Edukacja zdrowotna i opieka higieniczno-sanitarna w częstochowskich szkołach powszechnych okresu międzywojennego;
  • Theoretical and practical aspects of the creation of educational space in an academic institution: global and local dimensions, Ministerstwo Edukacji I Nauki Ukrainy, Uniwersytet im. I. Franki we Lwowie, 24-25.10.2019 r. Tytuł wygłoszonego referatu: Tutoring in academic practice. On the example of Jan Długosz University;
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Polskie tradycje akademickie, I Zjazd Historyków Wychowania, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 13-15.10.2019 r. Tytuł zgłoszonego wystąpienia: Wkład badań regionalnych we współczesną historiografię oświatową – na przykładzie szkolnictwa powszechnego w Częstochowie w latach 1918-1939.

 

Informacja o uczestnictwie w programach europejskich lub innych programach międzynarodowych

  • wyjazd dydaktyczny (STA) w ramach programu Erasmus+ w celu prowadzenia zajęć dla studentów; instytucja przyjmująca: Uniwersytet w Almerii (Hiszpania); 2019;
  • wyjazd dydaktyczny (STA) w ramach programu Erasmus+ w celu prowadzenia zajęć dla studentów; instytucja przyjmująca: Uniwersytet w Ostrawie (Czechy); 2020;
  • planowany wyjazd dydaktyczny (STA) w ramach programu Erasmus+ w celu prowadzenia zajęć dla studentów; instytucja przyjmująca: Uniwersytet w Almerii (Hiszpania); 2020;
  • planowany wyjazd dydaktyczny (STA) w ramach programu Erasmus+ w celu prowadzenia zajęć dla studentów; instytucja przyjmująca: Magna GræciaUniversity of Catanzaro (Włochy); 2021.

 

Prowadzone przedmioty:

  • Pedagogika porównawcza;
  • Historia wychowania;
  • Pedagogika społeczna;
  • Wstęp do pedagogiki;
  • Tutoring rozwojowy;
  • Przedmiot Swobodnego Wyboru z wykorzystaniem metody tutoringu: PSW_OT Współczesne systemy oświatowe.

 

Kontakt:

k.zalas@ujd.edu.pl

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
Jana Długosza w Częstochowie
Waszyngtona 4/8, Częstochowa

Opracowała: Katarzyna Zalas