dr Mirosław Łapot

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

dr Mirosław Łapot

 

Stopień doktora uzyskał w roku 2008 na Uniwersytecie Gdańskim na podstawie rozprawy zatytułowanej „Opieka i wychowanie żydowskiego dziecka sierocego w Drugiej Rzeczypospolitej”

Wykonawca projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Opieka i wychowanie żydowskiego dziecka sierocego w Małopolsce w Drugiej Rzeczypospolitej, realizacja 2006–2007 nr N N106 0611 33.

Kierownik projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki: Szkolnictwo żydowskie we Lwowie w latach 1772–1939, konkurs: Sonata, nr 2011/01/D/HS6/03173; 8.12.2011 – 7.11.2015.

Redaktor naczelny  czasopisma „Pedagogika. Studia i Rozprawy” (https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika)

Członek Towarzystwa Historii Edukacji oraz ISCHE (International Standing Conference for History of Education)

 

Zainteresowania badawcze:

- historia szkolnictwa w Galicji/Małopolsce (1772-1918)

- dzieje  oświaty we Lwowie (1772-1939)

- historia nadzoru i administracji szkolnej w Polsce i na świecie

- relacje polsko-żydowsko-ukraińskie na polu  oświaty w Galicji/Małopolsce w latach 1772-1939

 

Ostatnie publikacje:

Monografie:

Szkolnictwo żydowskie we Lwowie (1772–1939), Wydawnictwo AJD w Częstochowie, Częstochowa 2016, ss. 591

Religia mojżeszowa w szkolnictwie publicznym we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej (1867-1918), Wydawnictwo UJD w Częstochowie, Częstochowa 2019, ss. 290.

Inspektorzy szkolni w Galicji doby autonomicznej (1867-1918) (w przygotowaniu wydawniczym)

Artykuły:

Development of Galician Jews` education at the turn of the 19th and 20th centuries as exemplified by the city of Lviv, “Scripta Judaica Cracoviensia” 2020, Vol. 18, pp. 1-14, doi:10.4467/20843925SJ.20.001.13869

How to teach Mosaic Religion? Dilemmas facing Galician Jews in autonomy period, „Journal of Jewish Education”,  2020, no. 4, s. 375-399, doi 10.1080/15244113.2020.1816516; (Scopus, IF)

Development of Galician Jews` education at the turn of the 19th and 20th centuries as exemplified by the city of Lviv, “Scripta Judaica Cracoviensia” 2020, Vol. 18, pp. 1-14, doi:10.4467/20843925SJ.20.001.13869

Cacique, pasha, uniform-clad monster… The perception of a school inspector in Galicia in the years 1867-1914;  HISTORY OF EDUCATION 2022, VOL. 51, NO. 1, 69-90 https://doi.org/10.1080/0046760X.2021.1942239.  (Scopus, IF)

In Search for Historic Sources of Humanistic Dimensions of School Inspections, „Paedagogica Historica”, 2022, DOI: 10.1080/00309230.2022.2052733 (Scopus, IF)

State, School Supervision and its Identity. The Case of Poland (1773-1939), „History of Education & Children’s Literature”, Vol. XVII, No. 2, 2022, s. 391-414, 

W służbie dziecku. Lwowski etap działalności Janiny Kelles-Krauz (1898–1975), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (PAN), 2022, tom LIX, s. 121-141.

Opracował: Mirosław Łapot