dr hab. Paweł Zieliński, prof. UJD

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 dr hab. Paweł ZIELIŃSKI, prof. UJD

Wykształcenie: pedagog oraz religioznawca, studia magisterskie i podyplomowe w WSP w Częstochowie, studia doktorskie i doktorat w Uniwersytecie Opolskim, habilitacja w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Zatrudnienie: w Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.

Problematyka badawcza: z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, pedagogiki porównawczej, pedeutologii, historii myśli pedagogicznej, pedagogiki zdrowia i ekologicznej. Badania teoretyczne dotyczą zwłaszcza pedagogiki antropologicznej i aksjologicznej w odniesieniu do nurtów pedagogiki humanistycznej i demokratycznej w kulturach Zachodu i Dalekiego Wschodu.

 

Książki:

  1. Zieliński, Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, Czę­stochowa 2021, ISBN 978-83-66536-52-4.
  2. Zieliński, Taoistyczne, konfucjańskie i zachodnie koncepcje pedagogiczne, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Czę­stochowa 2015, ISBN 978-83-7455-484-8.
  3. Zieliński, Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej, Wy­da­w­nictwo im. Sta­nisława Podobińskiego Akademii im. Jana Dłu­gosza w Czę­sto­chowie, Częstochowa 2011, ISBN: 978-83-7455-217-2.
  4. Zieliński, Samorealizacja i samowychowanie w Zen i Metodzie Silvy, Wydawnictwo Wyż­szej Szkoły Pedagogicznej w Czę­sto­chowie, Często­chowa 2000, ISBN 83-7098-642-0.

 Wybrane artykuły, rozprawy, recenzje, hasła encyklopedyczne:

  1. Zieliński, Studium o aksjologii pedagogicznej Abrahama H. Maslowa, „Kultura – Przemiany – Edukacja” 2023, t. 12.
  2. Zieliński, Recenzja książki: Irena Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000, ss.315, „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 2023, nr 32.
  3. Zieliński, Wychowanie do człowieczeństwa Eduarda Sprangera, „Studia Edukacyjne” 2023, nr 3.
  4. Zieliński, Myśl pedagogiczna Moziego i szkoły moistów, „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 2022, nr 31.
  5. Zieliński, Koncepcja edukacji Abrahama Maslowa, „Studia z Teorii Wychowania” 2022, nr 4.
  6. Zieliński, Czy istnieje sofizmat pedagogiczny? Recenzja książki Tomasza Olchanowskiego, Kultura ponowoczesne w perspektywach antropologii politeistycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019, ss. 241, „Studia z Teorii Wychowania” 2020, nr 3.
  7. Zieliński, Rektyfikacja nazw w konfucjańskiej myśli filozoficznej i pedagogicznej, „Podstawy Edukacji” 2019, t. 12.
  8. Zieliński, Aksjologia wychowania daojiao, „Pedagogika” 2018, t. 27, nr 2.
  9. Zieliński,The Relationships and Differences of the Kantian Philosophy and Pedagogy in Regard to Postmodern Pedagogic„Studia Edu­ka­cy­j­­ne” 2018, nr 48.
  10. ZielińskiWartości pedagogiczne chińskich szkół mahajany: Huayan, Tiantai, Sanlung Zong i Faxiang Zong. Polemika z anonimowymi ekspertami Narodowego Centrum Nauki, „Studia z Teorii Wychowania" 2017, t. VII, nr 4(21).
  11. Zieliński, Wartości pedagogiczne w nauczaniu Dōgena, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, t. VII, nr 3.
  12. Zieliński, Ideał wychowania i wartości pedagogiczne Huayan - chińskiej szkoły buddyzmu mahajany,„Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 1.
  13. Zieliński, Ideały i wartości pedagogiczne buddyjskiej szkoły Tiantai,„Prace Nau­kowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 2.
  14. Zieliński, Ideały wychowania taoistycznego w kontekście założeń i kie­runków pedagogiki zachodniej, „Kultura i Edukacja” 2015, nr 3.
  15. Zieliński, The Education of the Vietnamese Minority in Poland, „Studia Edu­ka­cy­j­­ne” 2014, nr 33.
  16. Zieliński, The Studies on Relaxation in Polish Pedagogics, “Practice and Theory in Systems of Education. Pedagogical Journal af Asso­ciation of Educational Sciences” 2014, nr 2, (Hungary, Budapest), s. 101-110. ISSN 1788-2591 (Online), ISSN 1788-2583 (Printed).
  17. Zieliński, Kantowskie inspiracje pedagogiki humanistycznej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Czę­stochowie. Rocznik Polsko-Ukra­iński” 2014, t. 16.
  18. Zieliński, Współczesny charakter myśli pedagogicznej Mencjusza, dru­giego wielkiego konfucjanisty, „Studia z Teorii Wychowania" 2014, t. V, nr 2(9).
  19. Zieliński, Miejsce sofrologii we współczesnej edukacji, „Studia z Teorii Wychowania" 2013, t. IV, nr 1(6).
  20. Zieliński, Obraz edukacji w Wietnamie, „Pedagogika Społeczna" 2013, rok XII, nr 1 (47).
  21.  Zieliński, Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dale­kiego Wscho­du, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII: V-Ż, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Aka­demickie „Żak”, Warszawa 2008.
  22. Zieliński, Zespół GAMMA – Raport, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII: V-Ż, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Akade­mickie „Żak”, Warszawa 2008.
  23. Zieliński, Główne idee i przedstawiciele tradycyjnego mahaja­nisty­cznego i neokonfucjańskiego wychowania w Korei, „Prace Nau­kowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2014, t. 23.
  24. Zieliński, Ideały wychowania i wartości pedagogiczne w poglądach i dzia­łalności neokonfucjanistów japońskich, „Prace Naukowe Aka­demii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2015, t. 24.
  25. Zieliński, Rola nauczyciela w świetle założeń edukacji postmo­der­ni­stycznej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Często­chowie. Peda­gogika” 2012, t. 21.
  26. Zieliński, Główne dylematy i problemy edukacji globalnej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Peda­gogika” 2011, t. 20.
  27. Zieliński P., Związki psychologii i pedagogiki humanistycznej z daleko­wscho­dnimi ideałami wychowania, w: Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka eduka­cyjna, pod red. A. Gofrona, M. Piaseckiej, Wyda­wni­ctwo im. Stani­sława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Czę­sto­chowa 2008.

Kontakt mailowy: p.zielinski@ujd.edu.pl, konsultacje – p. 612, ul. Waszyngtona 4.

Pomoce dydaktyczne dla studentów, dostępne w Internecie:

  1. Sztuka relaksu. Kurs autorelaksacji (mp3)
  2. Sztuka afirmacji w relaksie (mp3)
  3. Momentalna relaksacja, redukacja stresu i poprawa samooceny (mp3)

Opracował: Paweł Zieliński