dr hab. Monika Adamska-Staroń, prof. UJD

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Monika Adamska-Staroń

profesor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
kontakt: m.adamska-staron@ujd.edu.pl 

Wykształcenie

→ doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych.
→ doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Wydział Pedagogiki i Psychologii - obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
→ magister w zakresie pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie - obecnie Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.

Zainteresowania naukowe

→ Kulturowe uwarunkowania edukacji
→ Edukacja w dobie kultury popularnej
→ Metafora w edukacji
→ Pedagogika twórczości
→ Samokształtowanie/samokształcenie/samowychowanie

Wybrane publikacje

Monografie

→ Adamska- Staroń M. (2018), Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
→ Łukasik B., Adamska- Staroń M., Piasecka M., (2009), Twórcze myślenie. Kreatywny student i nauczyciel. Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
→ Adamska- Staroń M., Piasecka M., Łukasik B. (2007), Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
→ Adamska – Staroń M. (2006), Samokształtowanie w świadomości młodzieży. Aktualny i antycypowany wizerunek. Wydawnictwo AJD, Częstochowa.

Artykuły w czasopismach naukowych oraz autorstwo rozdziału w monografii, redakcja

→ Adamska-Staroń, M. (2023). Immersing oneself in the world of Rock to act. Implications for educational practice. Podstawy Edukacji. Equal opportunities for all or fair chances to all in education, 16, 143–157.
→ Adamska-Staroń, M. (2020). Rock narratives as space for co(being) The research report. Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni, 13,129–145.
→ Adamska-Staroń, M. (red.), (2020). Podstawy edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni, Tom 13, Wydawnictwo UJD.
→ Adamska – Staroń, M. (2018). Spotkanie z wybranymi tekstami kultury popularnej. W stronę relacyjnego bycia w świecie. Studia Edukacyjne. nr 50/2018, 331-350.
→ Adamska-Staroń., M. (2016). Metaforyczne ujmowanie idei pedagogicznych jako dobra praktyka edukacyjna. Journal of Modern Science. Tom 4/31/2016, 63-92.
→ Adamska-Staroń, M. (2016). Rockowe narracje przestrzenią odkrywania i rozumienia samego siebie. Ku zrównoważonemu rozwojowi. Podstawy edukacji. W stronę zrównoważonego rozwoju. Tom 9, 125-151.
→ Łukasik, B., Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika XXIV, 171-184.
→ Adamska-Staroń M., (2014), Spotkanie z Innym w perspektywie idei dialogu, Pedagogika, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, z. XXIII.
→ Adamska-Staroń M., Monika Stawiarska-Lietzau. (2013). Twórczy ryzykanci?– skłonność do podejmowania ryzyka przez młodzież jako podstawa twórczego rozwoju jednostki. W: B. Gaś, (red.). Rozwój kompetencji kluczowych uczniów w gospodarce opartej na wiedzy. Doświadczenia, Best practices, perspektywy- materiały pokonferencyjne, Lublin, 67-76.
→ Adamska-Staroń M., Łukasik B., (2012), Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. Andrzej Gofron, Agnieszka Kozerska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków, 119-138.
→ Adamska-Staroń M., (2010), Człowiek w świecie kultury popularnej, W: Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Kultura popularna –Tożsamość - Edukacja, IMPULS, Kraków, 31-42.
→ Adamska-Staroń M., (2008), W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu. W: Gofron A., Piasecka M., (red.), Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Wydawnictwo AJD, Częstochowa, 147 – 170.

Projekty badawcze, rozwojowe, dydaktyczne

→ Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Refleksyjna edukacja w szkole wyższej” (2018-2019) - projekt międzynarodowy, zespołowy, zrealizowany we współpracy z Rivne State University of Humanities, Department of International Relations.
→ Projektowanie uniwersalne - przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19); kierownik ds. Projektowania Uniwersalnego na Wydziale Nauk Społecznych (2020-2023).
→ Zintegrowany Program Rozwoju Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Projekt jest finansowany w ramach konkursu pn. „Zintegrowane Programy Uczelni – ścieżka I" nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PZ1/17 (2018 - 2021).
→ Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi — szkolenia dla nauczycieli P282. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (2014). Pełniona funkcja: wykonawca.

Pobyty i staże naukowe w ośrodkach zagranicznych

→ University of Presov Department for International Relations, Faculty of Education, Slovakia 2023.
→ University of Zilina Faculty of Humanities Department of Pedagogical Studies, Słowacja Slovakia 2022.
→ Palacký University Olomouc Department of Pedagogy and Social Sciences Faculty of Education, Czech Republic 2022.
-> Rivne State University of Humanities, Department of International Relations: staż w ramach programu Edukacja ustawiczna oraz projektu badawczego Edukacja refleksyjna w szkole wyższej; Ukraina 2018.
→ Katolícka Univerzita v Ruzomberku, Slovakia 2014

Członkostwo w komitetach naukowych

→ członek Sekcji Kultury Popularnej KNP PAN
→ członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
→ członek Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego

 

Opracowała: Monika Adamska-Staroń