dr Anna Irasiak

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Anna Irasiak zdjęcie o kształcie koła

Anna IRASIAK             [about me in English]

doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, absolwentka Studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu.

Zainteresowania badawcze: pedagogika międzykulturowa, kształcenie polskiego języka migowego, język migowy w edukacji dziecka niesłyszącego,  model edukacji dwujęzycznej (bimodalnej) dzieci głuchych, komputerowe obrazowania języka migowego (avatar PJM).

 

 

Publikacje:

Irasiak, A.; Kozak, J.; Piasecki, A.; Stęclik, T. (2023), Processing Real-Life Recordings of Facial Expressions of Polish Sign Language Using Action Units. Entropy, 25, 120. https://doi.org/10.3390/e25010120.

Irasiak, A. (2021). Implementacja aspektów międzykulturowych do programu nauczania polskiego języka migowego jako obcego na przykładzie kursu MOOC. Podstawy Edukacji. Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość, 14, 71–84. Pobrane z: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/1310/1145

Irasiak, A., Sroka, E., Górka, W., Socha, M., & Piasecki, A. (2021). Deaf-friendly research – conducting research using an electronic questionnaire. e-mentor, 5(92), 4–15. Pobrano z: http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/92/04-15_Irasiak_Sroka%20et%20al_Ementor%205_92_2021.pdf

Irasiak, A., Sroka, E., Piasecki, A. (2021), Zwiększenie czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać. Badania użytkowników z wykorzystaniem nowych technologii, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam am Pertinentia, 19. Pobrane z: https://sbsp.up.krakow.pl/article/view/20811861.19.40/5021

Piasecki A., Sroka, E., Irasiak, A. (2021). Możliwość zwiększenia czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać – w świetle badań jakościowych. Niepełnosprawność. Zagadnienia, problemy, rozwiązania, I-II/2021 (38-39) Pobrane z: http://kn.pfron.org.pl/kn/biezacy-numer-i-ii20213/610,Mozliwosc-zwiekszenia-czytelnosci-wypowiedzi-w-polskim-jezyku-migowym-przez-anim.html.

Irasiak, A. (red.) (2019). Podstawy Edukacji. Język w edukacji– edukacja językowa, 12. Pobrano z: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/issue/view/88.

Irasiak, A. (2019). O potrzebie refleksji nad polskim językiem migowym jako przedmiotem nauczania i uczenia się. Podstawy Edukacji. Język w edukacji – edukacja językowa, 12, 123–136. Pobrano z: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/867/746.

Irasiak, A. (2018), Inkluzja poprzez akceptację różności – z doświadczeń realizacji projektu edukacyjnego. W: B. D. Gołębniak, M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej. Poznań: Collegium Da Vinci. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16376/inkluzja_int_2.pdf?sequence=1#page=211

Irasiak, A.  (2017). Redakcja sekcji tematycznej Czasopisma naukowego Forum Oświatowe, 30(2), Tytuł sekcji. Nauczanie i uczenie się polskiego języka migowego. 147-148. Pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/614/372.

Irasiak, A. (2017). Kontekst międzykulturowy w nauczaniu polskiego języka migowego (PJM) – komunikat z badań. Forum Oświatowe, 30(2), 179–189. Pobrano z: http:// forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/483.

Irasiak, A. (2016). Participatory action research in the environment of people with hearing disabilities – a research design. W: A. Rajsky (red.), JUVENILIA PAEDAGOGICA 2016. Aktuálne teoretické a výskumné otázky pedagogiky v konceptoch dizertačných prác doktorandov (s. 61-68). Trnava: Trnavska Univerzita. 

Irasiak, A. (2015). Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej. Forum Oświatowe, 27(1), 29–42. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/284.

Irasiak, A (2015). Metoda projektów w międzykulturowym kształceniu polskiego języka migowego jako obcego. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. XXIV, 211-220. (POBIERZ)

Irasiak, A. (2014), Przejawy wolności i odpowiedzialności w pracy nauczyciela akademickiego. W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje (s. 309-318). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Irasiak, A. (2014), Język migowy jako narzędzie w niwelowaniu barier w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Widawska, K. Skotnicki (red.), Społeczne i prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością (s. 37-46). Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. (POBIERZ)

Irasiak, A. (2014) Społeczne i kulturowe aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne wobec wiedzy, innego człowieka, społeczeństwa. 2014 (7), 305-315. (POBIERZ)

Irasiak A., Piasecka M. (red). (2014), Podstawy Edukacji. Trendy cywilizacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. (POBIERZ)

Irasiak, A. (2010), Tożsamość osób z implantem słuchowym. W: Derbis, R. (red.), Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego (s. 371-390). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Szczechla, A. Walaszek, A., (2008), Niewerbalna komunikacja emocji
w rzeczywistości wirtualnej. W: Derbis, R. (red.), Jakość życia od wykluczonych do elity (s. 647-664). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Projekty badawcze, rozwojowe i dydaktyczne:

Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG opracowanie innowacji społecznej pt. „Dostępne narzędzie do prowadzenia badań ankietowych w środowisku osób niesłyszących” finansowany w ramach projektu grantowego „Polska dostępna - dostępność do zaprojektowania” realizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych w ramach działania 4.1. Innowacje społeczne osi Priorytetowej IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (1.02.2022-30.09.2022).

Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, projekt pt. „Laboratorium Doświadczeń Sensorycznych” finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu - KONKURS II (Członek Komitetu Organizacyjnego).

NCBR, program "Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG", projekt "Szkieletowy system automatycznego tłumacza na Polski Język Migowy wykorzystujący mechanizm wirtualnej postaci ludzkiej- Avatar2PJM", realizowany przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG oraz Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk (specjalista ds. języka migowego, 1.03.2021-31.08.2023);

MEiN wraz z partnerem University of Groningen, projekt pozakonkursowy "Masters of Didactics: Advanced Programme", ścieżka "Train the Trainer",  projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

NCBR PO WER „Uczenie się poprzez praktykę kluczem do profesjonalnej praktyki nauczania. Kompleksowe kształcenie studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską UJD”, POWR.03.01.00-00-KN31/18-00  (kierownik projektu, 01.01.2019 – 30.09.2022), http://www.kn.ujd.edu.pl/;

NCBR PO WER „Masowy, otwarty kurs polskiego języka migowego na poziomie podstawowym”, POWR.03.01.00-00-W037/18 (kierownik projektu, 01.10.2019- 30.09.2021);

NCBR PO WER „Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD” (kierownik projektu, 01.01.2020 – 30.09.2023), http://wns.ujd.edu.pl/kp/p,149,uniwersytet-dostepny;

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG „Badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez animowaną wirtualną postać” projekt finansowany przez PFRON (członek zespołu/ekspert ds. języka migowego, 11.03.2019- 30.11.2020).,http://www.migowisko.pl/sztukamigania/;

Károli Gáspár University of the Reformed Church (Węgry), Projekt w ramach współpracy czterech uniwersytetów państw Grupy Wyszehradzkiej pt. School practice realted field experiences in teacher trainning institutions of the V4, finansowany przez partnera wiodącego (członek zespołu, 2019);

NCBR PO WER „Mistrzowie Dydaktyki- reedycja” MNiSW/2020/119/DIR/WMT/W06 (zastępca kierownika projektu), „Mistrzowie Dydaktyki” (realizacja zadań merytorycznych, 2019-2023);

MEN projekt pt. „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole” realizowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Towarzystwo Edukacji Otwartej w latach 2016-2018 (członek zespołu badawczego ds. ewaluacji projektu, 2016-2018), http://wns.ujd.edu.pl/tutoring_ewaluacja/;

NCBR PO WER „Akademia Młodych Wynalazców inicjatywą poszerzającą horyzonty kreatywnego i innowacyjnego myślenia dzieci i młodzieży” (realizacja zadań merytorycznych, 2018-2019).

Nagroda:

Zobacz link - http://wns.ujd.edu.pl/kp/art,54,nagroda-dla-dr-anny-irasiak 

 

Kontakt:

email: a.irasiak@ujd.edu.pl

Wydział Nauk Społecznych UJD

Katedra Pedagogiki

ul. Waszyngtona 4/8, Częstochowa

pok. 613

https://orcid.org/0000-0003-3046-6365

 

 

Opracowała: Anna Irasiak

Artykuły

Anna Irasiak about me in English

Anna Irasiak zdjęcie o kształcie koła

Anna IRASIAK 

PhD in pedagogical science, assistant professor at Jan Dlugosz University in Czestochowa, graduated Ph.D. Studies. at University of Lower Silesia in Wroclaw.

Research interests:

teaching and learning of Polish Sign Language, building intercultural identity in Deaf community, Deaf culture, sign language in deaf children education, computer representation of sign language (avatar of PSL)

 

 

Publications:

Irasiak, A.; Kozak, J.; Piasecki, A.; Stęclik, T. (2023), Processing Real-Life Recordings of Facial Expressions of Polish Sign Language Using Action Units. Entropy, 25, 120. https://doi.org/10.3390/e25010120.

Irasiak, A. (2021). Implementacja aspektów międzykulturowych do programu nauczania polskiego języka migowego jako obcego na przykładzie kursu MOOC. Podstawy Edukacji. Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość, 14, 71–84. Pobrane z: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/1310/1145

Irasiak, A., Sroka, E., Górka, W., Socha, M., & Piasecki, A. (2021). Deaf-friendly research – conducting research using an electronic questionnaire. e-mentor, 5(92), 4–15. Pobrano z: http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/92/04-15_Irasiak_Sroka%20et%20al_Ementor%205_92_2021.pdf

Irasiak, A., Sroka, E., Piasecki, A. (2021), Zwiększenie czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać. Badania użytkowników z wykorzystaniem nowych technologii, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam am Pertinentia, 19. Pobrane z: https://sbsp.up.krakow.pl/article/view/20811861.19.40/5021

Piasecki A., Sroka, E., Irasiak, A. (2021). Możliwość zwiększenia czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać – w świetle badań jakościowych. Niepełnosprawność. Zagadnienia, problemy, rozwiązania, I-II/2021 (38-39) Pobrane z: http://kn.pfron.org.pl/kn/biezacy-numer-i-ii20213/610,Mozliwosc-zwiekszenia-czytelnosci-wypowiedzi-w-polskim-jezyku-migowym-przez-anim.html.

Irasiak, A. (red.) (2019). Podstawy Edukacji. Język w edukacji– edukacja językowa, 12. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/issue/view/88.

Irasiak, A. (2019). O potrzebie refleksji nad polskim językiem migowym jako przedmiotem nauczania i uczenia się. Podstawy Edukacji. Język w edukacji – edukacja językowa, 12, 123–136.  https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/867/746.

Irasiak, A. (2018), Inkluzja poprzez akceptację różności – z doświadczeń realizacji projektu edukacyjnego. W: B. D. Gołębniak, M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej. Poznań: Collegium Da Vinci. (LINK)

Irasiak, A.  (2017). The redactor of the thematic section in scientific journal Forum Oświatowe, 30(2), Title. Nauczanie i uczenie się polskiego języka migowego. 147-148. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/614/372.

Irasiak, A. (2017). Kontekst międzykulturowy w nauczaniu polskiego języka migowego (PJM) – komunikat z badań. Forum Oświatowe, 30(2), 179–189. http:// forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/483.

Irasiak, A. (2016). Participatory action research in the environment of people with hearing disabilities – a research design. W: A. Rajsky (red.), JUVENILIA PAEDAGOGICA 2016. Aktuálne teoretické a výskumné otázky pedagogiky v konceptoch dizertačných prác doktorandov (s. 61-68). Trnava: Trnavska Univerzita. 

Irasiak, A. (2015). Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej. Forum Oświatowe, 27(1), 29–42. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/284.

Irasiak, A (2015). Metoda projektów w międzykulturowym kształceniu polskiego języka migowego jako obcego. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. XXIV, 211-220. (Download Polish version)

Irasiak, A. (2014), Przejawy wolności i odpowiedzialności w pracy nauczyciela akademickiegoW: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje (s. 309-318). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Irasiak, A. (2014), Język migowy jako narzędzie w niwelowaniu barier w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Widawska, K. Skotnicki (red.), Społeczne i prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością (s. 37-46). Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. (Download Polish version)

Irasiak, A. (2014) Społeczne i kulturowe aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. Podstawy Edukacji. Trendy cywilizacyjne wobec wiedzy, innego człowieka, społeczeństwa. 2014 (7), 305-315. (Download Polish version)

Irasiak A., Piasecka M. (red). (2014), Podstawy Edukacji. Trendy cywilizacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. (Download Polish version)

Irasiak, A. (2010), Tożsamość osób z implantem słuchowym. W: Derbis, R. (red.), Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego (s. 371-390). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Szczechla, A. Walaszek, A., (2008), Niewerbalna komunikacja emocji w rzeczywistości wirtualnej. W: Derbis, R. (red.), Jakość życia od wykluczonych do elity (s. 647-664). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Projects:

Łukasiewicz Research Network – Institute of Innovative Technologies EMAG developing social innovation  An accessible tool for conducting surveys in the deaf research population financed by Association for Supporting Economic Initiatives within grant project Accessible Poland - accessibility to design. Project implemented under the Knowledge Education Development Operational Programme (1.02.2022-30.09.2022);

Łukasiewicz Research Network – Institute of Innovative Technologies EMAG, project Laboratory of Sensory Experiences financed by Ministry of Education and Science within the programme Social responsibility of science - module: Popularization of science and promotion of sport - Contest II (Member of Organizational Committee);

Ministry of Education and Science with the partner  University of Groningen, non-competition implementation project "Masters of Didactics: Advanced Programme", track "Train the Trainer", under the Operational Programme Knowledge Education Development co-financed from the funds of the European Social Fund No. POWR.04.03.00-00-0074/17;

The National Centre for Research and Development, programme Social and economic development of Poland in the conditions of globalizing markets - GOSPOSTRATEG , project A framework system of an automatic translator into Polish Sign Language using the mechanism of a virtual human figure - Avatar2PJM, realized by Łukasiewicz Research Network – Institute of Innovative Technologies EMAG and The Institute of the Polish Language of the Polish Academy of Sciences (Polish Sign Language specialist, 1.03.2021-31.08.2023);

The National Centre for Research and Development - Operational Programme Knowledge Education Development – project "Learning through practice as the key to professional teaching practice. Comprehensive education of students during teaching training programme at the JDU", POWR.03.01.00-00-KN31/18-00 (project manager, 01.01.2019 – 30.09.2022);

The National Centre for Research and Development - Operational Programme Knowledge Education Development – project “Massive open online course of Polish Sign Language at the basic level”, POWR.03.01.00-00-W037/18  (project manager, 01.10.2019- 30.09.2021);

The National Centre for Research and Development - Operational Programme Knowledge Education Development – project "Accessible university. The programme of support organizational changes and raise the competence of staff in the field of disability at JDU", POWR.03.05.00-00-A037/19 (project manager, 01.01.2020 – 30.09.2023);

Łukasiewicz Research Network – Institute of Innovative Technologies EMAG - project „Research on the possibilities of increasing the readability of statements in Polish Sign Language by an animated virtual character” project financed by The State Fund for Rehabilitation of Disabled People (Poland) (team member/ Polish Sign Language expert,11.03.2019- 30.11.2020);

Károli Gáspár University of the Reformed Church (Hungary), the project within the cooperation of four universities of the Visegrad Group countries School practice realted field experiences in teacher trainning institutions of the V4”, financed by the lead partner, (team member, 2019);

Ministry of National Education - Operational Programme Knowledge Education Development – project „Masters of Didactics – re-release” MNiSW/2020/119/DIR/WMT/W06 (deputy project manager); „Masters of Didactics” (implementation of substantive project tasks, 2019-2023);

Ministry of National Education – project „Raise a wise man. Introduction of a model of educational and resocialization work using the school tutoring method as a positive prevention of problems in a Polish school” conducted by Open Education Association (member of the research team for project evaluation, 2016-2018);

The National Centre for Research and Development - Operational Programme Knowledge Education Development – project „The Academy of Young Inventors as an initiative broadening the horizons of creative and innovative thinking of children and youth” (implementation of substantive project tasks, 2018-2019).

Award:

See link -  http://www.en.ujd.edu.pl/news/view/award-for-dr-anna-irasiak

Conducted student courses:

  • Introduction to pedagogy,
  • General pedagogy,
  • Theoretical basics of education,
  • Sign language

 

Contact:

email: a.irasiak@ujd.edu.pl

Faculty of Pedagogy

ul. Waszyngtona 4/8, 42-200 Częstochowa

room number 613

https://orcid.org/0000-0003-3046-6365

28 sierpnia 2018