Pedagogika - studia drugiego stopnia

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia - 2 letnie

Specjalności:
  • Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
  • Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
  • Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach

Studia dla absolwentów kierunku pedagogika lub innych pokrewnych kierunków studiów humanistycznych/społecznych.

Absolwent dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalność pedagogiczną. Posiada umiejętności prowadzenia badań, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych, praktycznych z zakresu wybranej specjalności. Jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia oraz kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich). Absolwent jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela); placówkach opiekuńczo-wychowawczych, animacji kulturalnej i pomocy społecznej; przedszkolach i placówkach oświatowych; poradniach specjalistycznych; zakładach pracy; państwowej i samorządowej administracji; służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości. Jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.

Specjalności:

  1. Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
  2. Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu
  3. Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach

    *  Wybór specjalności po I semestrze studiów

Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją

Absolwent kierunku – Pedagogika, specjalności – Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, studiów II stopnia, dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na pedagogikę opiekuńczą i pedagogikę resocjalizacyjną. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii niezbędną do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych, socjalizacyjnych, profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych.

Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanuje ich prawa i kieruje się zasadami etycznymi. Opanował w rozszerzonym zakresie umiejętności dotyczące metod i technik pracy z osadzonymi, uzależnionymi, ofiarami i sprawcami przestępstw i ich rodzinami oraz przeciwdziałania demoralizacji i zachowaniom przestępczym.

Absolwent Pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w:

  • instytucjach opiekuńczych: pracy w placówkach wsparcia dziennego, ośrodkach interwencji kryzysowej, pogotowiach opiekuńczych, stowarzyszeniach i fundacjach związanych z działalnością opiekuńczą,
  • instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości: zakładach karnych, aresztach śledczych, a także do wstąpienia w szeregi służb mundurowych: policji, straży miejskiej czy pracy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, jako wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii oraz jako wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • szkołach oraz poradniach specjalistycznych.

Specjalność: Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu, posiada gruntowne przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej (tutorskiej, rozwojowej) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z trudnościami w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym), z uczniami zdolnymi oraz z tymi, którzy dotychczas nie potrzebowali tradycyjnego wsparcia pedagogicznego.

Jednocześnie dzięki udziałowi w szeregu warsztatów i zajęć prowadzonych metodami tutorskimi posiada umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także umiejętności introspekcji w zakresie rozpoznawania własnych potencjałów, potrzeb, możliwości i ograniczeń. Jest liderem przygotowanym do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, wychowawczych, treningowych, warsztatowych, psychoprofilaktycznych, animacyjnych oraz indywidualnej pracy terapeutycznej, pracy wykorzystującej elementy tutoringu rozwojowego oraz rozmów doradczych dla różnorodnych grup odbiorców w zakresie między innymi: komunikacji interpersonalnej, zapobiegania zachowaniom ryzykownym, uzależnieniom, promocji zdrowia, motywowania uczniów do zmiany destrukcyjnych zachowań, sposobów myślenia i postaw.

Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu absolwent posiada uprawnienia pedagogiczne do pracy w instytucjach oświatowych, w tym w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także w instytucjach pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szeroko rozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.

Specjalność: Projektowanie uniwersalne w edukacji i usługach

Zmiany demograficzne, ale również idea tworzenia społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o zasady równości szans i niedyskryminacji, wymagają zwiększonej empatii w zakresie realizacji potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym. Zgodnie z zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konstytucji RP każdy ma prawo do równego traktowania i partycypacji w życiu społecznym. Absolwent zostanie przygotowany do wielowymiarowej pracy na rzecz zwiększenia wrażliwość na potrzeby innych członków społeczności lokalnej, poznanie ich oczekiwań, staje się obecnie wyzwaniem dla rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym wprowadzenia innowacyjnych produktów i usług, które uwzględniałyby różnorodne potrzeby odbiorcy w zakresie mobilności i percepcji. Obowiązująca od 20 września 2019 roku Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która wprowadza obowiązki dla podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i dostępności cyfrowej.

Kształcenie studentów na specjalności przygotuje ich do całościowego spojrzenia na projektowanie przestrzeni publicznej, produktów i usług, transportu, świata cyfrowego, edukacji z uwzględnieniem potrzeb osób o różnym poziomie sprawności. Po ukończeniu specjalności absolwent posiada przygotowanie do pracy w instytucjach oświatowych, placówkach pożytku publicznego, usługach, w których wprowadza się dostępność i projektowanie uniwersalne jako element przełamywania barier.