Pedagogika - studia pierwszego stopnia

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia - 3 letnie

Specjalności:

Absolwent dysponuje podstawową wiedzą ogólno-pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ma umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Ma umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe zależne od wybranej specjalności, z możliwością orientacji na konkretna specjalność pedagogiczną. Jest przygotowany do pracy w: szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, a także w instytucjach profilaktyki społecznej w wymiarze sprawiedliwości. Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.

 Specjalności:
1. Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją
2. Terapia pedagogiczna
3. Doradztwo zawodowe i personalne

 Specjalność: Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją

 Absolwent studiów pierwszego stopnia specjalności Pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją posiada wiedzę z teoretycznych podstaw w zakresie opieki, wychowania, profilaktyki i resocjalizacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wiedzę w zakresie diagnozowania potrzeb opiekuńczych i resocjalizacyjnych oraz stosowania w praktyce metod opieki i twórczej resocjalizacji w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i lokalnym. Absolwenci są przygotowani do pracy z osobami wymagającymi indywidualnego podejścia, w pracy szanują ich prawa i kierują się zasadami etycznymi. Posiadają umiejętność współpracy w grupie i są świadomi konieczności samorozwoju i uczenia się w ciągu całego życia. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów i specjalistycznych praktyk stanowią podstawę do samodzielnej aktywności zawodowej absolwenta na rzecz jednostki, rodzin, środowisk i grup społecznych nieprzystosowanych społecznie i potrzebujących różnorodnych form wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, profilaktycznego oraz terapeutyczno – resocjalizacyjnego. Efektem zdobytej w trakcie studiów wiedzy, a także nabytych umiejętności praktycznych jest pozytywna, otwarta i kreatywna postawa absolwenta wobec otoczenia. Wykazuje on dojrzałość w zakresie etyki postępowania z osobami w różnym wieku i z różnych środowisk społecznych. Po ukończeniu specjalności pedagogika opiekuńcza z resocjalizacją, absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy, wychowawcy lub opiekunowie:

  • w przedszkolach i szkołach podstawowych,
  • w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych,
  • w placówkach opiekuńczo – wychowawczych (socjalizacyjnych i interwencyjnych),
  • w ośrodkach pomocy społecznej,
  • w centrach pomocy rodzinie,
  • w ośrodkach interwencji kryzysowej,
  • w ośrodkach dla ofiar przemocy,
  • w schroniskach dla bezdomnych,
  • w ośrodkach adopcyjnych,
  • w organizacjach pozarządowych, stowarzyszeniach i fundacjach,
  • w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
  • w schroniskach dla nieletnich,
  • w zakładach poprawczych,
  • w placówkach penitencjarnych.

 

 Specjalność: Terapia pedagogiczna

 Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom posiada przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć wyrównawczych i korekcyjnych na pierwszym etapie kształcenia w tym w: przedszkolach i szkołach podstawowych, a także w placówkach pozaoświatowych. Zdobył umiejętności diagnostyczne (w obszarze diagnozy pedagogicznej), jak i terapeutyczne w zakresie pracy z dzieckiem z obszaru ryzyka dysleksji, dzieckiem dyslektycznym, mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, a także w szeroko rozumianym obszarze trudności niespecyficznych, wynikających z opóźnień edukacyjnych, a także trudności o charakterze społeczno-emocjonalnym, które rzutują na osiągnięcia edukacyjne. Posiada także przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się wynikające między innymi z deficytu w obrębie uwagi, a także nadruchliwości i impulsywności. Zdobył umiejętności terapeutyczne do pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze wynikające zarówno z zaniedbań środowiskowych, jak i posiadanych zaburzeń w tym zespołu hiperkinetycznego (ADHD) i zaburzeń mu pokrewnych. W oparciu o zdobyte kompetencje potrafi współpracować i wykorzystywać zasoby środowiska funkcjonowania dziecka, przede wszystkim poprzez współdziałanie z jego rodziną, w celu wzmocnienia i zwiększenia efektywności własnych oddziaływań terapeutycznych. Może także współuczestniczyć w procesie diagnozowania trudności dziecka w obszarze diagnozy pedagogicznej.

 Po ukończeniu specjalności Terapia pedagogiczna absolwenci mogą podjąć pracę jako specjaliści, pedagodzy – terapeuci w :

  • instytucjach oświatowych, w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych (także prowadząc specjalistyczne zajęcia terapeutyczne ), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach i internatach,
  • pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szerokorozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.

 

  Specjalność: Doradztwo zawodowe i personalne

 Absolwent specjalności Doradztwo zawodowe i personalne posiada kompetencje (wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne) do pracy doradcy zawodowego, dzięki którym może skutecznie podjąć pracę w różnych obszarach działań edukacyjnych i pozaedukacyjnych, m.in., szkołach podstawowych, poradniach specjalistycznych, urzędach pracy i zakładach pracy. Kompetencje te odnoszą się diagnozy predyspozycji zawodowych i osobowych klienta, a także jego potrzeb, umiejętności i zainteresowań, umiejętności prawidłowego zdiagnozowania predyspozycji zawodowych na podstawie informacji uzyskanych różnymi metodami, szeroko rozumianego procesu doradzania klientowi, pomagania w opracowaniu indywidualnego programu rozwoju zawodowego i kariery,  zarządzania informacjami w doradztwie zawodowym oraz pośrednictwa pracy. Ponadto absolwent pedagogiki o specjalności doradztwo  zawodowe i personalne jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach oświatowych oraz uprawnienie pedagogiczne. Po ukończeniu specjalności Doradztwo zawodowe i personalne, absolwenci mogą być zatrudniani jako specjaliści:

  • w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy,
  • w państwowych i prywatnych zakładach pracy, jako pracownicy działów personalnych, 
  • w agencjach head-huntingowych,
  • w agencjach pracy tymczasowej, agencjach pośrednictwa pracy na terenie RP, agencjach pośrednictwa pracy za granicą, akademickich biurach karier,
  • w gminnych, powiatowych i wojewódzkich centrach informacji, instytucjach dialogu społecznego, instytucjach partnerstwa lokalnego,
  • w działach personalnych przedsiębiorstw i zakładów pracy,
  • w instytucjach szkoleniowych, prywatnych agencjach zatrudnienia, szkolnych ośrodkach kariery, ośrodkach pomocy społecznej, klubach integracji społecznej, centrach integracji społecznej, warsztatach terapii zajęciowej.