Pedagogika specjalna

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie  - 5 letnie

 Specjalności:
  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent  jednolitych studiów magisterskich Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie na kierunku pedagogika specjalna: specjalność „Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną” oraz „Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie”, to profesjonalista działający na rzecz jednostek, grup i środowisk niepełnosprawnych a także niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin, zgodnie z tezą wyrównywania szans i koncepcją życia integracyjnego w edukacji, pracy i życiu codziennym. Jest wyposażony w kompetencje zawodowe, aktualną wiedzę i umiejętności praktyczne organizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, terapeutycznej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, aktywizowania środowiska rodzinnego i dalszego otoczenia, które są konieczne do podejmowania czynności zawodowych w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz resocjalizacji społecznie niedostosowanych. Zawód swój wykonuje samodzielnie z należytą starannością, zgodnie z zasadami etyki i aksjologii zawodowej.

Kwalifikacje uzyskiwane w ramach specjalności Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną”:

1)   jest przygotowany do wykonywania czynności o charakterze diagnostycznym i wspomagającym oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i edukacyjnych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

2)   posiada przygotowanie do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) i do kierowania tymi procesami we współpracy z rodzinami, nauczycielami i specjalistami.

3)   jest przygotowany do samokształcenia a posiadane kompetencje merytoryczne i językowe umożliwią samodzielne studiowanie literatury naukowej (także obcojęzycznej) oraz rozwijanie współpracy międzynarodowej z zakresu edukacji specjalnej.

ABSOLWENT może być zatrudniony w charakterze nauczyciela (oligofrenopedagoga) w:

  1. a) szkołach i przedszkolach kształcenia specjalnego, w placówkach edukacyjnych z oddziałami specjalnymi;
  2. b) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych;
  3. c) placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
  4. d) jako nauczyciel współorganizujący kształcenie (nauczyciel wspomagający) w przedszkolach i szkołach ogólnokształcących i integracyjnych.

Kwalifikacje uzyskiwane w ramach specjalności Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie:

  1. a) posiadana wiedza humanistyczna, nabyte kompetencje oraz przygotowanie praktyczne umożliwiają prowadzenie działalności resocjalizacyjnej, socjoterapeutycznej, opiekuńczo-wychowawczej i wspierającej funkcjonowanie społeczne jednostek niedostosowanych społecznie;
  2. b) jest przygotowany do diagnozowania środowiska, prognozowania, projektowania, organizowania i realizacji specjalistycznych oddziaływań pomocowo-opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dzieci, młodzieży i osób dorosłych niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin i środowiska lokalnego;
  3. c) posiada umiejętności i kompetencje do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET), Indywidualnych Programów Resocjalizacyjnych (IPR) i programów profilaktycznych skierowanych do odpowiednich jednostek i grup niedostosowanych społecznie;
  4. d) posiada przygotowanie (odpowiednie kompetencje merytoryczne i językowe) do samodzielnego studiowania literatury naukowej (także obcojęzycznej) oraz rozwijania współpracy międzynarodowej z zakresu resocjalizacji niedostosowanych społecznie;
  5. e)  jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia.

ABSOLWENT po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych określonych w rozporządzeniu może być zatrudniony:

  1. a)   jako wychowawca, pedagog w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
  2. b)   jako pedagog w szkołach i placówkach ogólnodostępnych;
  3. c)   posiadane przygotowanie uprawnia do podjęcia aplikacji pozwalającej na wykonywanie obowiązków kuratora społecznego i zawodowego;
  4. d)  absolwent może też aplikować do pracy w organach bezpieczeństwa (straż miejska, policja, straż więzienna).

Opis kompetencji oczekiwanych od kandydata ubiegającego się o przyjęcie na studia jednolite magisterskie

Oferta jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika specjalna jest kierowana do absolwentów szkół średnich. Warunkiem niezbędnym jest ukończenie szkoły średniej wraz ze zdaniem egzaminu maturalnego. Od zainteresowanych podjęciem studiów na w/w kierunku, jest wymagana umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie podstawowym (ale nie niższym niż A2). Ponadto, od wszystkich kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek Pedagogika specjalna jest wymagana motywacja do podjęcia studiów na tym kierunku, umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności oraz pozytywne nastawienie ukierunkowane na ich zdobywanie, a także chęć pracy w zespole.